امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تكنیكهایی برای تقویت تمركز حواس
#1
تكنیكهایی برای تقویت تمركز حواس
چكیده: اكثر افراد دوست دارند در مواقعی كه مطلبی را مطالعه می كنند جای مناسب و راحتی داشته باشند. البته برخی افراد اینگونه نیستند و در مترو، اتوبوس و تاكسی و حتی حاشیه خیابان نیز به راحتی روی مطلب یا موضوع مورد نظرشان تمركز می كنند. اما به راستی چرا برخی می توانند تمركز حواس داشته باشند و برخی دیگر از آن بی بهره اند؟

دلیل آن هرچه باشد راههایی برای تقویت تمركز در افراد وجود دارد كه در این مقاله به برخی از آنها اشاره می كنیم.

تقویت تمركز به تمرین نیاز دارد. ممكن است در هنگام شروع تمرینات ابتدا پیشرفت كمی را حس كنیم، ولی وقتی 4 تا 6 هفته كه از پرورش یادگیری مهارت‌ها گذشت، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی خواهید شد.
برای شروع تمرینات باید موارد زیر را تمرین كنیم:

1- حواست را جمع كن:
این شیوه ممكن است ظاهرا ساده به نظر بیاید، ولی در عین حال بسیار موثر است. وقتی كه حواستان پرت می شود و ذهنتان سرگردان است مرتب به خودتان هشدار دهید كه " حواست را جمع كن ". این روش كم كم باعث می شود كه توجه شما به موضوع مورد نظرتان جلب گردد.

2- روش عنكبوتی:
اگر شما تار عنكبوتی را تحریك كنید، تار تكان می خورد و عنكبوت نسبت به جنبش تار از خود واكنش نشان داده و می خواهد علت حركت را بیابد. ولی وقتی این عمل چندین بار تكرار شود، خواهید دید كه عنكبوت دیگر نسبت به حركت تار هیچ عكس العملی از خود نشان نمی دهد و متوجه می شود كه حشره ای به دام او نیافتاده است. این روش را یاد گرفته و ذهن خود را پرورش دهید و در برابر حواس پرتی تسلیم نشوید. شما باید تمركزتان را بر روی هدفی كه در ذهن دارید، حفظ كنید.

3- فرصتی برای افكار مزاحم:
در طول روز زمان ویژه ای را به فكر كردن درباره مسائلی كه به ذهن شما خطور می كند و تمركزتان را بهم می زند اختصاص دهید. به طور مثال ساعت 4:30 تا 5 بعدازظهر زمانی است كه شما می توانید به این افكار بپردازید. هنگامی كه این افكار مزاحم در طول روز به ذهن شما خطور كرد و باعث نگرانی شما شد، به یاد بیاورید كه زمان ویژه ای را برای آنها در نظر گرفته‌اید و اجازه دهید كه از ذهن شما خارج شود. كسانی كه از این روش استفاده كرده اند، توانسته اند 35% از افكار مزاحم را در طول 4 هفته در خود كاهش دهند و این تغییر بزرگی است.

4- چوب خط زدن برای افكار مزاحم:
كارت‌های كوچكی درست كنید و آنها را به سه قسمت مساوی تقسیم كنید، یك قسمت را به صبح و یك قسمت را به بعد از ظهر و قسمت سوم را به شب اختصاص دهید. هر بار كه حواستان پرت شد، یك خط در قسمت مخصوص بكشید و برای هر روز یك كارت برای خود تهیه كنید. به مرور متوجه خواهید شد كه تعداد خط‌ها روز به روز كاهش می یابد و این واقعا جالب است.

5- زمان استراحت:
وقتی كه ما برای مدت طولانی می نشینیم، خون بدن ما به دلیل نیروی جاذبه، به طرف پایین‌ترین نقطه بدن یعنی پاها كشیده می شود. ماهیچه‌های ما همانند یك پمپ عمل می كنند. هنگامی كه پس از نشستن راه می رویم، خون به طور یكنواخت به سراسر بدن می رسد. در نتیجه اكسیژن بیشتری به مغز شما می رسد و احساس شادابی و سرحالی می كنید.

6- عوض كردن موضوع:
بسیاری از دانش آموزان به وسیله تغییر موضوع مطالعه به تمركزشان كمك می كنند. شما هم می توانید هر 2 ساعت را به مطالعه یك درس اختصاص دهید و پس از آن موضوع را عوض كنید.

7- جایزه و پاداش:
هنگامی كه كاری را به طور كامل انجام دادید، به خودتان پاداش دهید. كار شما ممكن است خیلی كوچك و یا بزرگ باشد. شما هم می توانید متناسب با كارتان برای خود جایزه و یا پاداش در نظر بگیرید. این جایزه می تواند خواندن یك مطلب جالب و دیدن یك فیلم و یا هر چه شما دوست دارید باشد.


آینده چیزی نیست که انسان به ارث ببرد
بلکه چیزیست که خودمیسازد
پس اندیشه رابه جست وجو ویافتن راه حل چگونه ساختن به کارگیریم...


خدااایا دلم گرفته.......ازخیلی ها.......!!!!؟؟؟؟

پاسخ
 سپاس شده توسط WiSe


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  چگونه بهتر تمركز كنیم؟ افسانه پناهی 0 82 13-03-2014، 02:28 AM
آخرین ارسال: افسانه پناهی
  تمریناتی جهت تقویت تمركز حواس افسانه پناهی 0 75 13-03-2014، 02:25 AM
آخرین ارسال: افسانه پناهی
  تكنیكهایی برای افزایش فعالیت ذهنی افسانه پناهی 0 74 13-03-2014، 02:21 AM
آخرین ارسال: افسانه پناهی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان