امتیاز موضوع:
  • 4 رأی - میانگین امتیازات: 3.25
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سبك زندگي اسلامي
#1
چيزي كه چند سال است با عنوان "سبك زندگي اسلامي" در جامعه مطرح شده است مسئله اي است كه نحوه ي زندگي افراد مختلف جامعه را در حيطه هاي مختلف زندگي اجتماعي مورد بررسي قرار مي دهد.يادم است كه جرقه اين بحث رو اولين بار رهبري در يكي از سخنراني هايشان مطرح كردند .دانستن اين كه نظر اسلام در سبك زندگي و به طور كلي زندگي كردن و چه جور زندگي كردن به چه شكل است مي تواند خيلي به روند رو به رشد زندگي ما و رشد جامعه ما كه مدعي زمينه سازي ظهور آخرين حجت خداست داشته باشد.جامعه اي كه الآن متاسفانه(وبه نظر من )بيش از هر چيز تحت تاثير زندگي غرب قرار گرفته است تا اسلام.

سعي دارم توي اين تاپيك هر سري يه مسئله از سبك زندگي اسلامي رو بررسي كنيم و اين وسط بحث و نظرات ما مي تواند به نتيجه گيري از آن كمك شاياني كند.

و اما اولين مطلب:

بحران مفهوم سبك زندگي

سبک زندگی و لایف استایل گرچه هردو در کلی‌ترین حالت اشاره به «الگو و شیوه‌ی زندگی» کردن می‌کنند، اما همچون بسیاری دیگر از مفاهیم علوم انسانی، این نظریه‌ی پشتیبان ماست که تعیین‌کننده‌ی چیستی عمیق موضوع «نوع زندگی» و نسبت آن با موضوعات و مفاهیم دیگر است.

آنچه در غرب به عنوان «لایف استایل» معنا می‌شود، آخرین مرحله‌ی تطور اجتماعی آن بعد از عبور از مراحل متعددی در تکامل اندیشه‌ی اجتماعی، شکل یابی ساختارها و نظامات اجتماعی، سازگار شدن رویه‌ها و جریانات فرهنگی مختلف و احیاناً معارض درون غرب و نهایتاً استقرار وضعیت نهایی مدرنیته است که به صورت نظام اجتماعی لیبرال‌سرمایه‌داری آمریکایی در انتهای قرن بیستم جلوه‌گر می‌شود و تازه درون این شرایط خاص است که لایف استایل به عنوان مفهومی خاص برای توضیح وضعیت فرهنگی جدید انسان آمریکایی، که امروز الگوی انسان جهانی است، تعریف و به کار گرفته می‌شود.

در واقع جامعه‌ی مدنی آمریکایی ایستگاه آخر پیشرفت و بهشت زمینی پایان مدرنیته است. با پایان یافتن مباحث بنیادین بر سر معنای انسان بودن، اخلاق و سعادت، علم و خرد، آزادی و عدالت و به انتها رسیدن نزاع ایدئولوژی‌ها با پیروزی لیبرال‌سرمایه‌داری آمریکایی در اواخر قرن بیستم، تمام خطوط اختلافات فکری و فرهنگی انسان «ظاهراً» در یک نقطه به هم می‌رسند و آن جامعه‌ی مدنی آمریکایی است. اینک چنین ادعا می‌شود که مباحثات حوزه‌ی عمومی که تلاطم‌ها و تغییرات بزرگ اجتماعی را پدید می‌آورد به انتها رسیده و دوران زندگی کردن بی‌انتها در حوزه‌ی خصوصی فرا رسیده است. جامعه‌ی مدنی محل نمود و برپایی مناسبات خصوصی مردمان است: کسب‌وکار، روابط جنسی، لذت‌جویی یا تن‌آسایی و هویت‌یابی. این ۴ حوزه در واقع ۴ حوزه‌ی کلیدی زندگی آمریکایی است که تمام حوزه‌های دیگر زندگی نظیر آموزش، سلامتی، مذهب، هنر، ورزش، اقتصاد و سیاست را در خود بلعیده و به رنگ خود درآورده است.
همان طور که در این جملات پیداست، افزون بر این جدا کردن مفهوم لایف استایل از «انسان بودن پست مدرن» غیرممکن و طرح آن بسیار ساده‌لوحانه است. معادل دانستن سبک زندگی با لایف استایل بحثی مبتذل درباره‌ی الگوی رفتاری مسلمانان از پوشش و خوراک گرفته تا خواب و محیط زندگی را پدید می‌آورد که گرچه در جای خود نیکوست، ولی افقی بسیار محدود را برای ایجاد تغییرات اجتماعی پدید می‌آورد.

مفهوم لایف استایل در زمینه‌ی وضعی غرب و درون گستره‌ای از معنای غرب‌شناسانه همچون فردگرایی، لیبرالیسم، هویت‌جویی، سرمایه‌داری، سیانتیسم، سنت‌ستیزی و پایان ایدئولوژی معنا می‌یابد و غفلت از این معانی تنها افق پیش روی ما را نابود می‌کند. برای فهم و تعریف سبک زندگی باید نظام مفاهیم و گفتمان انقلاب اسلامی را امتداد داد و آن را در کنار مفاهیمی چون فرهنگ، جامعه‌ی دینی، الگوی پیشرفت اسلامی و ایدئولوژی جامع اسلامی برای اداره‌ی جامعه بازخوانی کرد تا همان طور که مورد نظر رهبر فرزانه‌ی ماست، راهی نو برای پرهیز از درغلطیدن به مدرنیزاسیون تکنیکی و استحاله‌ی فرهنگی ما به سوی تمدن اسلامی گشوده شود.به این معنا طرح بحث «سبک زندگی تمدنی» مسیری نوین برای برون‌رفت از آلوده شدن به فرهنگ مسموم غربی و مطالبه‌ای جدی برای گشوده شدن اندیشه‌ی انقلاب اسلامی در عرصه‌ی انقلاب فرهنگی و تحول بنیادین در زیرساخت‌های جامعه‌ی در حال گذار ایرانی است.

آن وقت به نظر شما اين تفاوت در سطح زندگي غربي و ايراني باعث مي شود كه ما از سبك غربي براي زندگي خود استفاده كنيم كه هيچ سنخيتي با فرهنگ ما ندارد؟؟

ما علاوه برانسان به هدف زندگي و چيستي و چرايي مفهوم زندگي هم كار داريم و فعاليتهايمان را بر آن تنظيم ميكنيم.ولي به نظر شما آيا غرب هم به اين شكل عمل ميكند؟؟؟؟؟

[تصویر:  13918536651.jpg]

پاسخ
#2
[تصویر:  13969682311.jpg]

پاسخ
#3
[font]بهترین کار برای داشتن یک روز خوب[/font]
حضرت علی (علیه‌السلام) در روایتی فرموده‌اند: هر کس در ابتدای صبح ۱۱ مرتبه سوره توحید را قرائت کند؛ در طول روز از وسوسه های شیطان در امان خواهد ماند.
شیخ کلینى از امام صادق (علیه‌السلام) روایت کرده‌اند: «هرکس پس از نماز صبح و نماز مغرب هفت مرتبه بگوید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»، خداوند هفتاد نوع از بلاها را که آسان‏ترین آن‌ها رنج بیماری است از او برطرف می‌سازد و اگر گنه‌کار باشد، نامش از دفتر گته کاران محو و در دفتر سعادتمندان ثبت خواهد شد
همچنبن در کتاب شریف «تهذیب» آمده است: هرکس بعد از نماز صبح ده مرتبه‏ بگوید: «سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِیمِ وَ بِحَمْدِهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» خداوند او را از فقر و ناتوانی، ماندن زیر آوار و بیماری و نیز کاهش قوه تعقل در سنین کهولت در امان قرار می‌دهد.


روز خوبی داشته باشید
 
 

پاسخ
 سپاس شده توسط Hamid Jafary Pooya


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نونه هايي از فرهنگ ايراني-اسلامي yaran 0 138 08-02-2014، 02:37 PM
آخرین ارسال: yaran

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان