امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پل ورسک شاهکار معماری جهان
#1
یکی از افتخارات معماری و پل سازی در راه آهن کشور «پل ورسک» است که به
عنوان مهمترین و مرتفع ترین پل خط آهن شمال ایران مطرح است. این پل که شهرت
جهانی نیز دارد و نام آن در تمامی آثاری که پس از پایان جنگ جهانی دوم
منتشر شد، با عنوان «پل پیروزی» یاد شده است. ساخت پل ورسک که از مهمترین
رویدادهای فنی مهندسی راه آهن کشور محسوب می شود، توسط مهندسان آلمانی و
اتریشی و کارگران فنی انجام شده است. به لحاظ ویژگی های منحصر به فرد، این
پل در فهرست آثار ملی کشورمان نیز به ثبت رسیده است.

[تصویر:  veresk-bridge2.jpg]
پل ورسک که در واقع از شاهکارهای معماری جهان به شمار می رود، در دره ورسک
واقع در ۸۵ کیلومتری جنوب قائم شهر در محور سواد کوه قرار دارد و راه آهن
سراسری تهران شمال را به هم متصل می کند. عظمت این پل که در واقع دو کوه
عظیم و سخت را به یکدیگر اتصال می دهد، حقیقتی انکار ناپذیر است که حتی
جهانگردان خارجی نیز به آن اعتراف دارند و در برابر عظمت و بزرگی و اراده
آهنین طراح وسازندگان آن سر تعظیم فرود می آورند.

[تصویر:  veresk-bridge3.jpg]
گفتنی است در سال ۱۳۲۰ که نیروهای متفقین در زمان جنگ جهانی دوم وارد
ایران شدند، یکی از دلایل پیروزی خود را در این جنگ وجود راه آهن سراسری
ایران عنوان کردند. از طرفی، «چرچیل» نخست وزیر وقت انگلیس نیز پل ورسک
مستقر در راه آهن شمال را پل پیروزی لقب داد.

طراح پل ورسک کیست؟



باید توجه داشت که این بنا برخلاف ادعای برخی افراد مبنی بر ساخته شدن آن
بدست مهندس آلمانی بنام ورسک، ساخت یک معمار اتریشی متولد وین به نام
((والتر اینگر)) در سال 1310 هجری شمسی است و نام این پل بر گرفته از نام
قریه ورسک واقع در قسمت شمالی این پل می باشد. قریه ورسک در زمان احداث پل
دارای حدود 20 خانوار جمعیت بوده است.

[تصویر:  veresk-bridge4.jpg]
[تصویر:  veresk-bridge5.jpg]
به روایت بومیان منطقه، هنگامی که این پل ساخته شد، مهندس سازنده پل به
همراه همسر و فرزندانش در هنگام عبور نخستین قطار از روی این پل در زیر آن
قرار گرفتند تا به این ترتیب اطمینان سازه ساخته شده ثابت شود. آرامگاه
والتر اینگر در نزدیکی پل ورسک قرار دارد.

[تصویر:  veresk-bridge6.jpg]
عکس بالا و عکس پایین در دو فصل متفاوت و در یک مکان عکاسی شده است.

[تصویر:  veresk-bridge7.jpg]
مشخصات فنی پل ورسک و اصطلاح سه خط طلا



این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از
آرماتور استفاده نشده است. به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته
شده است.

[تصویر:  veresk-bridge8.jpg]
[تصویر:  veresk-bridge9.jpg]
پل ورسک دارای ۶۶ متر دهانه قوسی و ۱۱۰ متر ارتفاع از ته دره است. طول کلی
پل 2/73 متر است. هزینه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار
تومان بوده است. برای ساخت این پل عظیم چند طرح مبتنی بر استفاده از مصالح
بنایی که بیشتر مقرون به صرفه بوده به تصویب رسید.

[تصویر:  veresk-bridge10.jpg]
پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن ایران محسوب می شود و
شماره ثبت تاریخی ملی آن 1534 می باشد. ورسک از جمله پل های استراتژیک
ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله احداث شد.

[تصویر:  veresk-bridge11.jpg]
اصطلاح سه خط طلای راه آهن شمال مربوط به دره ای در سه کیلومتری بعد از پل
ورسک و بعد از روستای ورسک به سمت گدوک در ارتفاعات شرق جاده تهران – شمال
مشاهده می باشد. طراحی این خطوط به جهت کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت
لوکوموتیوها در نظر گرفته شده است که برای ایرانیان ارزشی به مراتب بیشتر
از طلا دارد.

[تصویر:  veresk-bridge12.jpg]
در هر برهه ای از زمان و هرجا كه اراده ای توانا به منصه ظهور می رسد، در
پی آن شگفتی ها پدید می آید. شگفتی هایی كه دراین میان فقط اهل نظر می
توانند به عظمت آن پی ببرند. با نگاه به چشم انداز راه آهن ایران، چه در
شمال هنگام عبور از قلل شامخ البرز وچه در جنوب هنگام گذشتن از فراز دره ها
وكوههای سخت وبلند به راحتی می توان به اهمیت وعظمت آن پی برد.

یكی از شاهكارهای راه آهن كشور «پل ورسك» است كه به عنوان مهمترین و مرتفع
ترین پل خط آهن شمال ایران مطرح است . ازاین پل كه شهرت جهانی نیز دارد و
نام آن در تمامی آثاری كه پس از پایان جنگ جهانی دوم منتشر شد ، با عنوان
«پل پیروزی » یاد شده است . ساخت پل ورسك كه از مهمترین رویدادهای فنی
مهندسی راه آهن كشور محسوب می شود، توسط مهندسان آلمانی و اتریشی و كارگران
فنی انجام شده است. به لحاظ ویژگی های منحصر به فرد، این پل در فهرست آثار
ملی كشورمان نیز به ثبت رسیده است .

پل ورسك كه در واقع از شاهكارهای معماری جهان

به شمار می رود، در دره ورسك واقع در ۸۵كیلومتری جنوب قائم شهر در محور
سوادكوه قرار دارد و راه آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می كند.
عظمت این كه در واقع دوكوه عظیم وسخت گذر عباس آباد را به یكدیگر اتصال می
دهد، حقیقتی انكارناپذیر است كه حتی جهانگردان[تصویر:  veresk.jpg] خارجی نیز به آن اعتراف دارند ودر برابر عظمت و بزرگی و اراده آهنین طراح وسازندگان آن سرتعظیم فرود می آورند.





امروز پل ورسك علاوه براهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه های سیاحتی
كشور نیز محسوب می شود كه مسیر دسترسی به آن در صورت كسب مجوز از مقامات
ذیصلاح از ارتفاعات شرق ورسك، است . گفتنی است در سال ۱۳۲۰ كه نیروهای
متفقین در زمان جنگ جهانی دوم وارد ایران شدند، یكی از دلایل پیروزی خود را
دراین جنگ وجود راه آهن سراسری ایران عنوان كردند. از طرفی ، «چرچیل»،
نخست وزیر وقت انگلیس نیز پل ورسك مستقر در راه آهن شمال را پل پیروزی لقب
داد.









[تصویر:  veresk-bridge13.jpg]

منبع: ویکی پدیا، en.wikipedia.org/wiki/Veresk_Bridge





منتشر شده توسط ویوان نیوز در تاریخ ۱۳۸۹ سه شنبه ۱۳ مهر

کدخبر:2980منبع:ویوان نیوزتاریخ انتشار:۱۳۸۹ سيزدهم مهرلینک خبر: http://www.vivannews.com/Pages/News-2980.html
پاسخ
 سپاس شده توسط Hamid Jafary Pooya


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  زیباترین و بزرگترین بانک های جهان از نظر معماری NasimR 2 198 28-11-2013، 10:39 PM
آخرین ارسال: NasimR
  بزرگترین اشتباهات معماری جهان انجمن مخ ها 0 190 13-09-2013، 01:13 PM
آخرین ارسال: انجمن مخ ها
  15 اثر بی نظیر معماری جهان انجمن مخ ها 1 202 09-09-2013، 05:14 PM
آخرین ارسال: نوید خزدوز
  دانستنی های معماری ویژه معماری دوره اسلامی ایران انجمن مخ ها 0 168 07-09-2013، 08:40 PM
آخرین ارسال: انجمن مخ ها
  آموزش معماری در جهان از کجا شروع شد؟ rahnamayan 0 226 11-02-2013، 07:43 PM
آخرین ارسال: rahnamayan

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان