امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تنظیم اظهارنامه مالیاتی
#1
در این مطلب سعی شده تا به ساده ترین طرق ممکن تنظیم اظهارنامه مالیاتی آموزش داده شود.

دوستان گرامی توجه بفرمایید:

- تحت هیچ عنوانی از ارائه اظهار نامه مالیاتی خودداری
نکنید.چون 2 نتیجه منفی در پی خواهد داشت:40 درصد از مالیات مشمول را جریمه
میشویم که به هیچ عنوان هم قابل بخشودگی نیست و دوم اینکه از معافیت
مالیاتی هم نمیتوانیم استفاده کنیم. آخرین مهلت 31 تیر ماه سال بعد است .

- شرکتهای مشمول بند ب ماده 95 قانون مالیاتها ،
مکلف به داشتن دفتر درآمد و هزینه هستند. اگر این دفتر را داشته باشند،
دارایی مکلف است که مالیات را از روی دفتر در آمد حساب کند و در غیر اینصورت مالیات به صورت علی الراس محاسبه می شود.

- “علی الراس” یعنی حوزه مالیاتی بر اساس قرائن و شواهدی
که در قانون مشخص شده، در آمد ما را تشخیص می دهد.به عنوان مثال یکی از این
قرائن دفتر چه مالیاتی است .

- مالیات بر اساس در آمد مودی است. اگر مالیات را غیر
عادلانه دیدیم، حتما اعتراض کنیم. ضمنا اصولا اگر قراردادهای مجانی را به
حوزه مالیاتی ارائه، و بگوئیم تمبر غیر مالی زده ایم و پرونده ها مجانی
بوده اند،باید قبول کنند.

- حوزه مالیاتی باید پس از دادن اظهار نامه ظرف یکسال برگ
تشخیص صادر کند و قبل از آن یک اعلامیه بدهد به نام بند 2 ماده 97 . که از
مودی اسناد و مدارک لازم ( برای اثبات میزان مالیات) را پیش از صدور برگ
تشخیص اگر لازم باشد مطالبه می کند. و پس از آن برگ تشخیص را به مودی
ابلاغ می کند و مودی می تواند ظرف یک ماه به آن اعتراض کند. قبل اعتراض
مودی می تواند با ممیز به توافق برسد اگر نه اعتراض رسمی کرده که به هیات
حل اختلاف بدوی می رود و بعد هم می رود به هیات تجدید نظر.

صفحه اول اظهارنامه: مشخصات

صفحه دوم: مشخصات شریک

صفحه سوم: در ستون دوم که امده در آمد و هزینه در قسمت تاریخ می نویسیم:

از 1/1/92 تا29/12/92

بعد در جدول زیری آن در قسمت در آمد حاصل از خدمات : مجموع
5درصدهای دفترچه تمبر را ضرب در 20 می کنیم و از سمت راست عدد حاصله را می
نویسیم.

در قسمت جلوی سایر در آمد ها x: میتوانیم درآمد های حاصل از مشاوره و داوری و .. را که در دفترچه نیست بیاوریم)

درقسمت کسر شودy : هزینه ها را میتوان به طور جزئی و مشخص
نوشته و یا اینکه در جلوی سایر هزینه ها به صورت عددی کلی نوشت که می تواند
عملا درصدی از در آمد کل باشد.

برای هزینه ها میتوان مبالغی مثل کرایه تاکسی، آبدار خانه،
منشی را احتساب کرد. حتی هزینه صندوق حمایت و بیمه هم که از 5درصد هزینه
تمبر کسر میشود نیز جزء هزینه هاست.)

در قسمت سود(زیان) ویژه: z= x-y یعنی سود یا زیان ویژه برابر
است با حاصل کسر هزینه ها از درامد که در واقع سود ویژه یعنی درآمود زائد
بر هزینه و زیان ویؤه یعنی هزینه زائد بر درآمد.

صفحه چهارم: در ردیف اول(سود یا زیان ویژه منقول) همان عدد به
دست امده x-y را مینویسیم. بعد ستون اضافه میشود خالی میماند. در ستون کسر
میشود، در جلوی گزینه 4 یعنی معافیتها و بخشودگی ها با توجه به
جدول معافیتهای مالیاتی مبلغ معافیت مالیاتی را جلوی آن مینویسیم.

در ردیف بعدی یعنی جمع (مانده درآمد مشمول مالیات): مبلغ سودیا زیان ویژه z را از مبلغ معافیت مالیاتی کسر می کنیم

که اگر این میزان مثبت بود، باید بر اساس جدول ماده 131
مالیات را محاسبه کنیم و در قسمت مالیات متعلقه بنویسیم.( که در صورت مثبت
بودن باید این مقدار را در هنگام دادن اظهار نامه بپردازیم)

در ردیف بعدی در قسمت مالیات پرداختی بر اساس جدول شماره 4:
مجموع هزینه تمبرهار ا مینویسیم. و در نهایت درردیف بعد، یعنی مانده
مالیات، مالیات متعلقه را از مالیات پرداختی کسر می کنیم.


آینده چیزی نیست که انسان به ارث ببرد
بلکه چیزیست که خودمیسازد
پس اندیشه رابه جست وجو ویافتن راه حل چگونه ساختن به کارگیریم...


خدااایا دلم گرفته.......ازخیلی ها.......!!!!؟؟؟؟

پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود وحید ، نوید خزدوز ، motahare


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حسابداری مالیاتی چیست؟ افسانه پناهی 0 157 30-12-2013، 05:36 PM
آخرین ارسال: افسانه پناهی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان