امتیاز موضوع:
  • 4 رأی - میانگین امتیازات: 2.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تعریف استاندارد های بین المللی و راهنمای جامع استاندارد ISO
#1
[تصویر:  banner_iso.jpg]

سازمان بين‌المللي استاندارد ISO در يك نگاه

این سازمان ابتدا با نام ISA) International standard association) در سال 1926 با شرکت 20 کشور دنیا تاسیس شد و بعد ها درسال 1942 تعطیل شد.
سازمان بين‌المللي استاندارد ISOكه مقر آن در ژنو مي‌باشد در 24 فوريه 1947 به منظور يكپارچه كردن تدوين استاندارد در سراسر جهان ايجاد تسهيلات در تجارت بين‌المللي حمايت از توليدكننده و مصرف‌كننده و توسعه همكاريهاي علمي تكنولوژيكي اقتصادي و ...
با عضويت 25 كشور به فعالیت خود ادامه داد. به دنبال پيوستن تدريجي ساير كشورهاي جهان اين سازمان در حال حاضر داراي 132 عضو شامل 90 عضو اصلي 34 عضو مكاتبه‌اي و 8 عضو مشترك مي‌باشد كه موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران از جمله اعضاي اصلي آن بوده و با فعاليت در كميته‌هاي فني ايزو در تدوين استانداردهاي بين‌الملليمشاركت داشته و دارد. اين استاندرادها كه تعداد آنها در حال حاضر 11950 مورد مي‌باشد توسط 2856 كميته و زيركميته و بيش از سي‌هزار كارشناس تدوين گرديده‌اند.
كميته‌هاي فني كه متشكل از اعضاي فعال (P-MEMBER) و اعضاي ناظر (O-MEMBER) مي‌باشند وظيفه دارند موضوعاتي را كه تدوين استاندارد آنها ضروري به نظر مي‌رسد بررسي و مطرح نمايند. پس از موافقت اعضا با موضوع پيشنهادي مدارك علمي و فني مربوط (COMMITTEE DRAFT) تهيه و بين اعضاء (از جمله ايران) توزيع مي‌گردند كه پس از انجام اصلاحات لازم به صورت پيش‌نويس استاندارد بين‌المللي (DRAFT INTERNATIONAL STANDARD) در مي‌آيند.
پيش‌نويس‌هاي مذكور مجددا براي اعضاء فرستاده مي‌شوند تا پس از انجام آخرين اصلاحات به عمل آمده و تصويب نهايي به صورت استانداردهاي بين‌المللي مورد عمل قرار گيرند. درمراحلمختلف تدوين اجلاسيه‌هايي برايبحث و تبادل نظر حضوري اعضا نسبت به پيش‌نويس مورد نظر در كشورهاي عضو ايزو تشكيل مي‌گردد و اعضاي فعال (P-MEMBER) نماينده يا نمايندگاني به اين جلسات اعزام مي‌دارند.
استانداردهای ایزو و کیفیت چیست ؟

چگونه و با استفاده از چه ابزاری می توانیم کیفیت محصولاتو خدمات خود را تضمین کنیم و آیا نظام و قاعده ای برای این کار وجود دارد؟احتمالا همگی می دانیم که پاسخ این سوال دراستانداردهای تضمین کیفیت نهفته
است. سازمان بین المللی استاندارد برای پاسخ به این نیاز شرکتها، استانداردهای مختلفی را تعریف کرده است. معروفترین این استانداردها ISO 9000 میباشد که موج آن بسیاری از سازمان ها و شرکتها ایرانی را فرا گرفته است. مشخصا استانداردهای ایزو با استانداردهای تضمین کیفیت تفاوت دارد.
متاسفانه هنوز بسیاری از مردم و حتی مدیران شرکتهای ما این دو استاندارد را با هم اشتباه میگیرند و مثلا گواهی نامه ایزو 9000 را نشان از کیفیت محصول می دانند.
تفاوت این استانداردهای « تضمین کیفیت » با استانداردهای « کیفیت محصول » به نوع نگاه ما به کیفیت ازدیدگاه کل شرکت و محصول مربوط می شود. استانداردهای محصولمعمولا حداقل مشخصه های فنی لازم برای کیفیت محصول را بیان می کنند. اما استانداردهای تضمین کیفیت حداقل الزامات کیفی لازم در همه ابعاد شرکت و فرایندهای آن را نشان می دهند. برای مثال استاندارد محصول مشخص می کند که محصول ما از نظر استحکام، دوام، ابعاد، اندازه و غیره باید چه مشخصاتی را داشته باشد تا حداقل کیفیت قابل قبول را داشته باشد. اما استاندارد تضمین کیفیت هیچ گونه مشخصات خاصی را برای محصول بیان نمی کند، بلکه فقط تاکید می
کند که عوامل تاثیرگذار بر کیفیت باید از طریق فرآیندهای مختلف مثل تولید ،طراحی و خرید کنترل شوند.


IMS سیستم مدیریت یکپارچه
OHSAS 1001 : 2007 استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغل
ISO 9001 : 2008 استاندارد سیستم مدیریت کیفیت
ISO14001:2004 استاندارد سیستم مدیریت محیط زیست
ISO 10002 : 2004 استاندارد سیستم رضایت مندی مشتریان

ISO 22000 : 2005 استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت مواد غذایی
ISO 13485:2003 استاندارد سیستم مدیریت تجهیزات پزشکی
ISO/ TS 16949:2009 استاندارد سیستم مدیریت صنایع خودرو سازی
ISO 17025:2005 استاندارد سیستم مدیریت آزمایشگاه
ISO / TS 29001:2010 استاندارد سیستم مدیریت صنایع نفت,گاز و پتروشیمی

ISO 10006 : 2003 استاندارد مدیریت کیفیت در پروژه‌ها

ISO 17020:1998 استاندارد سیستم مدیریت صلاحیت سازمانهای بازرسی

ISO 50001:2011 استاندارد سیستم مدیریت انرژی

ISO 10015:1999 استاندارد سیستم مدیریت کیفیت آموزش

ISO 15189 : 2007 استاندارد خدمات آزمایشگاه تشخیص طبی

ISO 1765 : 1986 استاندارد فرش ماشینی

ISO 27001:2005 استاندارد سیستم مدیریت امنیت اطلاعات
ISO 12944-5 : 2007 استاندارد رنگ و روغن جلا
ISO 12647 : 2004 استاندارد صنعت چاپ
ISO 3632:2011 استاندارد زعفران و ادویه
ISO 16050:2003 استاندارد آجیل و خشکبار
ISO 6820:1985 استاندارد نان
ISO 9202:1991 استاندارد جواهرات, طلا و نقره
ISO8561 - IEC 60335-1 استاندارد تولید انواع یخچال و فریزر خانگی
HACCP استاندارد آمریکایی سلامت غذا
Halal تطابق مواد غذایی با الزامات قوانین اسلامی
CE استاندارد محصول در اروپا , تطابق محصول با الزامات اتحادیه اروپا
EFOM گواهینامه تعالی سازمانی
E-Mark استاندارد وسایل نقلیه در اروپا
HSE-MS سیستم مدیریت ایمنی - بهداشت - محیط زیست
QS 9000 استاندارد سیستم مدیریت کیفیت در صنایع خودروسازی
GMP عملکرد خوب در تولید
GDP عملکرد خوب در توزیع و پخش
GLP عملکرد خوب آزمایشگاهی
Global GAP استاندارد محصولات باغی و کشاورزی
SA 8000 مدیریت حفظ حقوق کارکنان و تولید کالا طبق مسائل اجتماعی و اخلاقی
DIN EN 676:2008 استاندارد مشعل‌های گازسوز
EN 9100 استاندارد مدیریت هوا فضا
5S استاندارد آراستگی سازمان
6 Sigma استاندارد سیستم توسعه و گسترش متدهای مدیریتی و تحول سازمانی
COC - Certificate of Conformity گواهینامه انطباق با استانداردهای بین المللی

در ادامه یک مقاله 50 صفحه ای بسیار عالی جهت آشنایی کامل شما با استانداردهای ISO و سایر استانداردهای معروف جهانی به زبان فارسی قرار گرفته است . برای باز نمودن این مقاله به نرم افزار Acrobat Reader احتیاج دارید.



نقل قول: با تشکر از شرکت پارس اتیلن کیشو وبلاگ از پیام نور تا ارشد مدیریت


فایل‌(های) پیوست شده
.pdf   iso - proje.pdf (اندازه: 881.54 KB / تعداد دفعات دریافت: 25)
می گویند تقوا از تخصص لازم تر است
آنرا می پذیرم، اما می گویم:
آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست.
- شهید دکتر چمران
پاسخ
 سپاس شده توسط Dash @li ، mr.allahbeigi


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان