امتیاز موضوع:
  • 84 رأی - میانگین امتیازات: 3.13
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کاربرد لیزردر صنعت خودرو سازی
#1
در تکمیل گزارش قبلی که در مورد استفاده از لیزر به جای شمع ماشین پست کرده بودیم ،احساس کردم این پست هم میتونه مفید باشه :







Engine Ignition with Laser (مرحله احتراق موتوراتومبیل با استفاده از لیزر)



اخیرا“ گروه Taira و همکارانش در ژاپن بر روی ساخت و کاربرد لیزر تجاری با نام “ Micro Solid-State Photonics” ، جهت استفاده در محفظه احتراق اتومبیل به جای شمع ، به درخواست شرکت خودرو سازی TOYOTA پرداخته است. شایان ذکر است این لیزر در ابعاد واقعی یک شمع اتومبیل مورد تست و استفاده قرار گرفته است. در مورد تکنولوژی ذکر شده موارد زیر قابل توضیح است :



>> با استفاده از لیزر پالسی(Diode pumped Yb:YAG ) که نوع ماده فعال آن به صورتPolycrystalline Ceramic میباشد، این لیزر ساخته شده است.

>> از لیزرهای پالسی دیگرمانند Nd:YAG نیزمی توان برای این کاربرد استفاده کرد



توجه به حفاظت از محیط زیست در برابر آلاینده ها از یکسو و جایگزین کردن منابع سوختی جدید از سوی دیگر منجر به استفاده از تکنولوژی جدید همچون سلولهای خورشیدی ، منابع سوختی هیبریدی و تکنولوژی سیستمهای لیزری در صنایع خودرو سازی گردیده است.


[تصویر:  news14-1.jpg]
نمای شماتیک از میکرو لیزر حالت جامد استفاده شده در موتور خودرو در مقایسه با ابعاد شمع اتومبیل





از لیزر میتوانیم در هر قسمت از فضای محفظه احتراق استفاده کنیم، چرا که لیزر نیازی به الکترود ندارد.استفاده از لیزر باعث احتراق یکنواخت وسریع در داخل پیستون و در نهایت باعث افزایش راندمان موتور اتومبیل می گردد.همچنین از چند لیزر میتوان بر روی محفظه احتراق جهت افزایش کارایی موتورنیزاستفاده کرد.


[تصویر:  news14-2.jpg]



[تصویر:  news14-3.jpg]
شکل 13. نمای تجربی از کاربرد لیزر در داخل پیستون موتور خودرو




[تصویر:  news14-4.jpg]
شکل 14. مقایسه مرحله اولیه احتراق در داخل پیستون در دو حالت استفاده از میکرو لیزر و شمع در موتور واقعی


پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان