امتیاز موضوع:
  • 38 رأی - میانگین امتیازات: 2.82
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بویینگ 777 چگونه شکل گرفت؟
#1
مدتها بود که شرکت بویینگ به دنبال ساخت هواپیمای پهن پی*****بود تا آن را جایگزین هواپیماهی فرسوده ناوگان هواپیمایی شرکت های مسافربری نماید. این هواپیما میبایست با و مسافر قابل توجهی را به مسیرهای دور ببرد تا استفاده از آن مقرون بصرفه باشد و همین امر یک گلوگاه بزرگ برای این طرح شده بود.

مشکل اینجا بود که تمام ملاحضات در خصوص طراحی هواپیما به صورت بهینه و سبک انجام گرفته شده بود تا وزن عملیاتی ان کم بوده و بتواند به حداقل مصرف سوخت دست پیدا کند تا برد آن زیاد باشد. دیگر جایی برای دست زدن در طرح و بازنگری یا طراحی مجدد باقی نمانده بود اما هنوز این هواپیما از لحاظ مصرف سوخت نتوانسته بود انتظارات را برآورده کند و مثلا نمی توانست مسیرهای طولانی مثل توکیو-نیویورک رو بدون سوخت گیری مجدد، بصورت یکسره پرواز کند. این مشکل عملا به مفهوم شکست کل پروژه بود.

[تصویر:  b-777.jpg]

آخرین بررسی ها نیز انجام شد. مشکل مربوط به موتور هواپیما میشد. این تنها جایی بود که طراحان هواپیما هنوز به آن امیدوار بودند. پس از بررسی های کارشناسی به این نتیجه رسیدند که طرح توربین های موتور هواپیما می تواند مجددا بازنگری شود.
تا آن روز علم مهندسی مکانیک سیالات در توربو ماشین ها که برای طراحی توربین های موتور بکارگرفته شده بود هنوز به سه بعد تعمیم نیافته بود و نرم افزارهای موجود همگی بر پایه معادلات دیفرانسیل دوبعدی طراحی شده بودند که بعد سوم تخمین زده میشد و کارشناسان حدس زدند که همین تخمین و تقریب ناچیز نیز میتواند در کل پروژه سهمی داشته باشد که می بایست اصلاح میشد.

خوب لحاظ کردن بعد سوم در معادلات مربوطه کار ساده ایی نبود. مراحل زیر میبایست انجام میشد:

توسعه علم مهندسی مکانیک سیالات و معدلات و روابط مربوط به توربین ها از حالت دو بعدی به سه بعدی
تعمیم و بدست آوردن معادلات دیفرانسیل موبوط به محاسبات توربین در حالت 3D.
اصلاح یا طراحی مجدد کلیه نرم افزارهای طراحی و محاسباتی بر مبنای معادلات جدید.
طراحی مجدد توربین ها با نرم افزارهای جدید.
ساخت توربین های جدید
انجام مجدد تست های موتور

در ظاهر این کار با توجه به زمان و منابع محدود از یک سو و البته دوشواری های موجود بر سر انجام این کار عظیم غیر ممکن می نمود اما پروژه استارت خورد و در گام اول دانشمندان و کلیه افراد صاحب نظر برای انجام کارهای علمی لازم جهت تعمیم معادلات از 2D به 3D در سراسر دنیا شناسایی و دوعوت بکار شدند. سپس نرم افزارهای لازم را تهیه کردند و نهایتا کار به اتمام رسید.
با آماده شدن توربین های جدید، مصرف موتور نیز کاهش یافت و بویینگ 777 قادر به پیمودن مسیرهای طولانی مورد نظر، بدون سوخت گیری مجدد، گردید!
"don't be"
پاسخ
 سپاس شده توسط sepuli ، نوید خزدوز ، Hamid Jafary Pooya ، افسانه پناهی


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان