امتیاز موضوع:
  • 90 رأی - میانگین امتیازات: 2.99
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نرم افزار maple 13
#1





[تصویر:  download.php?img=423] [تصویر:  download.php?img=424]


فایل‌(های) پیوست شده
.aspx   m13_02update.aspx (اندازه: 29.46 KB / تعداد دفعات دریافت: 114)
"don't be"
پاسخ
 سپاس شده توسط elahe ، همای رحمت ، Behnaz ، Dash @li ، motahare ، soshyant
#2
ممنون آقای شجاعی؛ Blush
پاسخ
 سپاس شده توسط saeed shojaei ، Dash @li
#3
سلام
لطفا روش استفاده از این نرم افرار رو هم قرار بدید.
پاسخ
 سپاس شده توسط Dash @li
#4
(29-01-2012، 05:48 PM)همای رحمت نوشته است:  سلام
لطفا روش استفاده از این نرم افرار رو هم قرار بدید.
سم الله الرحمن الرحیم

استفاده از نرم افزار های ریاضی و تسلط بر آن ها یکی از نیاز های مهم روزگار ماست و بدون آن ها تقریباً بسیاری از پژوهش ها و آموزش ها در جهان ما امکان پذیر نخواهدبود.

یکی از بزرگ ترین معایب انجمن ریاضی p30world نپرداختن منسجم و منظم به این آموزش هاست که امیدوارم به لطف حضرت حق با افتتاح این تاپیک، این عیب نیز در حد امکان برطرف شود.

این تاپیک را منحصراً به آموزش نرم افزار میپل که یکی از بزرگ ترین و معروف ترین نرم افزار های ریاضی و مهندسی است، اختصاص می دهیم و از دوستان عزیزی که روی این نرم افزار کار کرده و تجربه ای تخصصی در این زمینه دارند، دعوت به همکاری می کنیم.

مقدمه:

این نرم افزار به وسیله گروه تحقیقاتی دانشگاههای "واترلو" و "درکسل" و نیز موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس در زوریخ در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی ایجاد شد و توسعه یافت. نام آن از درخت افرا گرفته شده و تصویر اختصاصی آن، برگ این درخت است که بر روی پرچم کانادا نقش بسته است. هم اکنون نسخه 13 آن در دسترس می باشد.

در تهیه مطالب، از منابع زیر استفاده شده است:

- کتاب میپل 5 ترجمه آقایان دکتر نیکوکار و دکتر حسینی
- کاربرد میپل برای علوم و مهندسی تالیف آقایان رمضانی و رفسنجانی صادقی
- حساب دیفرانسیل و انتگرال با میپل دکتر امیر نادری
- فایلهای آموزش میپل که در سایتهای دانشگاهی جهان و نیز سایتهای اساتید ریاضی قابل دسترسی است.


دانلود میپل 13:

برای راحتی کاربران عزیز، این نرم افزار به 11 فایل فشرده ی rarکه هر کدام 25MB حجم دارد- جز آخری با حجم 19MB - تقسیم شده است. بعد از دانلود همه ی قسمت ها، آن ها را در یک پوشه از حالت فشرده خارج کنید. دقت فرمایید که در یکی از مراحل نصب - Activation - قسمت later را انتخاب کنید. بعد از restart شدن رایانه، پوشه ای که میپل را در آن نصب کرده اید، بیابید و در پوشه ای به نام license، فایل کم حجم license را که دانلود کرده اید، paste کنید.





انلود آموزش های مقدماتی میپل:

ابتدا 11 فایل آموزشی زیر را که همگی به فرمت zip هستند، دانلود و مطالعه کنید (هر کدام از این فایل را در یک پوشه ی جداگانه از حالت فشرده خارج کنید و روی فایل html اصلی کلیک کنید).
این دروس، طرح درس این حقیر - همراه با مسائل حل شده و نشده - است که سال ها در مراکز آموزش عالی استان زنجان تدریس شده و امیدوارم مورد استفاده ی کاربران عزیز قرار گیرد. این 11 درس، پایه های اصلی کار با میپل است و برای ورزیده شدن در کار با این نرم افزار، مطالعه ی آن ها شدیداً توصیه می شود. این دروس پیش نیاز دروس بعدی ما در این تاپیک خواهد بود. موضوعات این دروس عبارتند از:

درس 1: maple-abstract

در این جلسه به طور خلاصه، دستورات مهم میپل در بعضی از شاخه های ریاضی، برای نمایش قدرت این نرم افزار، ارائه می شود. عمداً توضیح فارسی خاصی در آن نمی بینید، در جلسات بعد، درباره ی بسیاری از این دستورات، توضیح لازم داده خواهد شد. سعی کنید آنها را اجرا و نتیجه را خودتان روی رایانه مشاهده کنید. «توجه کنید که آزمایش و خطا یکی از بهترین راه ها برای آموختن میپل است.»


درس 2: maple-elementary computations

- دستورات میپل، برای محاسبات مقدماتی مانند جمع و ضرب اعدادحقیقی و مختلط، به توان
رسانی،کار با کسرها و فاکتوریل همراه با بعضی از خطاهای محاسباتی

- تبدیل دستورات میپل به فرمول های معمولی ریاضی

- معرفی چند نماد در میپل

- نوشتن سطری و ستونی و نوشتن چند دستور در یک بلوک

- یک تمرین برای کار بیشتر

تذکر لازم: دراین درس و دروس بعدی، دستوراتی را که به رنگ قرمز روبه روی < نوشته شده
است، کپی و آن را در صفحه ی کار میپل، روبه روی پرامت <]، paste و سپس آن را با زدن Enter اجرا کنید.

درس 3: maple-evalf-subs

- معرفی دو تابع evalf و subs که اولی برای تقریب اعشاری اعداد و دومی برای جایگذاری مقادیر
معلوم به جای مجهولات به کار می رود.

- دستور restart برای بازگرداندن میپل به حالت پیش فرض

- چهار تمرین همراه با جواب

- پنج تمرین برای کار بیشتر

درس 4: maple-important maple's functions

- معرفی توابع قدر مطلق، ریشه ی دوم، نمایی، فاکتوریل، لگاریتم، مثلثاتی، مثلثاتی معکوس،
هذلولوی، دوجمله ای، جزءصحیح بالا ،جزءصحیح پایین و تابع قسمت کسری اعداد

- دستور simplify

- علامت ditto یا %

- دستور convert

- محاسبه ی خارج قسمت و باقی مانده ی تقسیم ها با دستورات modp و irem

- محاسبه ی بزرگ ترین مقسوم علیه مشترک و کوچکترین مضرب مشترک چند عدد.

- 6 تمرین همراه با حل

- 11 تمرین برای کار بیشتر

درس 5: maple-algebra

- بسط و تجزیه ی عبارات جبری

- محاسبه ی باقی مانده و خارج قسمت یک چندجمله ای بر چند جمله ای دیگر

- کار با چند جمله ای ها: به دست آوردن درجه، ضرایب و استاندارد کردن آن ها

- ساده کردن عبارات گویا و به دست آوردن صورت و مخرج آن ها

- حل معادلات جبری و مثلثاتی

- حل نامعادلات

- معرفی یک لیست و نیز یک مجموعه به میپل

- ۹ تمرین همراه با حل

- ۱۰ تمرین برای کار بیشتر

درس 6: maple-functions

- تعریف توابع در میپل

- دستور map

- محاسبه ی کم ترین و بیش ترین مقدار تابع

- توابع دو متغیره و چند متغیره

- توابع چند ضابطه ای

- ترکیب توابع و محاسبه ی معکوس آن ها

- 11 تمرین همراه با حل

- 8 تمرین برای کار بیشتر

درس 7: maple-plot2d

- دستور plot برای توابع ۲ بعدی دکارتی و پارامتری

- روش های علامت گذاری روی محورهای x و y

- دستور مقید سازی scaling=constrained برای رسم بهتر اشکال

- توضیحاتی درباره ی بسته های میپل (packages)

- رسم اشکال در مختصات قطبی

- رسم تابع و معکوس آن در یک دستگاه همراه با نیم ساز ربع اول و سوم

- مطالب تکمیلی (رسم اشکال به صورت نقطه ای و تعیین سبک خطوط در منحنی ها، تغییر رنگ و ضخامت شکل ها)

- رسم چند تابع در یک دستگاه با شرایط مختلف با استفاده از دستور display

- رسم توابع ضمنی با دستور implicitplot و توضیحاتی درباره ی قضیه ی آخر فرما

- رسم جواب دستگاه های نامعادله ی خطی

- رسم بردارهای دو بعدی

- 12 تمرین همراه با حل

- 10 تمرین برای کار بیشتر

درس 8: maple-plot3d

دستور plot3d برای رسم توابع ۳ بعدی دکارتی و پارامتری

- رسم اشکال سه بعدی در مختصات کروی و استوانه ای

- رسم چند تابع سه بعدی در یک دستگاه مختصات

- رسم دقیق تر اشکال سه بعدی با دستورات grid و numpoints

- سایه زنی و نوردهی به اشکال سه بعدی برای زیبایی و دقت بیشتر

- رسم منحنی های سه بعدی و متورم سازی آن ها برای ایجاد اشکال پیچیده تر

- رسم توابع ضمنی سه متغیره و بحثی پیرامون سطوح درجه ی دوم مقدماتی بیضی گون و هذلولوی های یک پارچه و دوپارچه

- انواع فونت ها در میپل برای درج متون مختلف

- 13 تمرین حل شده

- 3 تمرین برای کار بیشتر

درس 9: maple-animate

- دستور animate برای متحرک سازی اشکال دو بعدی

- دستورات frames و numpoints برای تغییر سرعت و همواری بیشتر اشکال متحرک

- چند نکته ی آموزشی در تدریس ریاضیات مقدماتی و پیشرفته با استفاده از تصاویر متحرک

- متحرک سازی سه بعدی با استفاده از دستور animate3d

- متون متحرک دو بعدی و سه بعدی

- آنالیز برداری دو بعدی و سه بعدی

- انتقال دو بعدی و سه بعدی با استفاده از ماتریس ها

- مثال هایی از برنامه های طولانی میپل برای خلق اشکال پیچیده ی متحرک

درس 10: maple-display

مثال هایی از دستور display برای

- رسم هم زمان اشکال با شرایط پیچیده در یک دستگاه

- ایجاد اشکال متحرک

- ایجاد متون در مکان های مناسب صفحه و فضا همراه با دستور align

- رسم اشکال برداری دو بعدی و سه بعدی، ضرب خارجی دو بردار

- رسم دایره، کره، نیم کره، چند وجهی های منتظم افلاطونی، استوانه، مخروط و مکعب مستطیل

- ستاره ای کردن و برش اشکال سه بعدی برای تولید اشکال پیچیده


درس 11: maple-calculus

- حد، حد راست و حد چپ توابع در نقاط حقیقی و بی نهایت با استفاده از دستور limit

- محاسبه ی مشتق توابع با استفاده از حد

- استفاده از دستور Hint برای حل گام به گام مسائل مربوط به حد، مشتق و انتگرال توابع

- مشتق توابع با استفاده از دستور diff

- مشتقات جزئی با استفاده از دستور implicitdiff

- مثالی شهودی از قضیه مقدار میانگین

- رسم خطوط مماس بر منحنی

- محاسبه ی سری های جمعی و ضربی هم گرا با استفاده از دستور sum

- تابع همه جا پیوسته و هیج جا مشتق پذیر وایرشتراس

- سری فوق سریع BBP هم گرا به عدد پی

- انتگرال های معین و نامعین (سره و ناسره) توابع با استفاده از دستور int

- انتگرال گیری به روش های تغییر متغیر و جزء به جزء

- ایجاد دنباله ها با استفاده از دستور seq و حد دنباله ها

- ایجاد مستطیل های زیر نمودار برای محاسبه ی مساحت زیر نمودار توابع

- دوران شکل توابع حول محور x ها و y ها و محاسبه ی حجم شکل ایجاد شده

- بسط تیلور و یک کاربرد از آن

- انتگرا ل های چند گانه

- 21 تمرین حل شده

- 12 تمرین برای کار بیشتر



موفق و پیروز باشید.






فایل‌(های) پیوست شده
.zip   01-maple-abstract.zip (اندازه: 444.25 KB / تعداد دفعات دریافت: 137)
.zip   02-maple-elementary computations.zip (اندازه: 106.76 KB / تعداد دفعات دریافت: 112)
.zip   03-maple-evalf-subs.zip (اندازه: 123.95 KB / تعداد دفعات دریافت: 98)
.zip   04-maple-important maple\'s functions.zip (اندازه: 304.44 KB / تعداد دفعات دریافت: 103)
.zip   05-maple-algebra.zip (اندازه: 439.8 KB / تعداد دفعات دریافت: 132)
.zip   06-maple-functions.zip (اندازه: 548.82 KB / تعداد دفعات دریافت: 118)
.zip   07-maple-plot2d.zip (اندازه: 1.3 MB / تعداد دفعات دریافت: 137)
.zip   08-maple-plot3d.zip (اندازه: 1.53 MB / تعداد دفعات دریافت: 106)
.zip   10-maple-display.zip (اندازه: 500.5 KB / تعداد دفعات دریافت: 104)
.zip   11-maple-calculus.zip (اندازه: 1.53 MB / تعداد دفعات دریافت: 126)
"don't be"
پاسخ
 سپاس شده توسط Arash_1200 ، farnaz_a ، Dash @li ، motahare
#5
آموزش نرم افزار maple
این نرم افزار برای حل مسائل ریاضی است که اولین بار در سال 1981برای انجام
مجموعه ای از محاسبات در دانشگاه waterllo طراحی شد. در سال 1988، این نرم
افزار توسعه داده شد و به توسط یک کمپانی کانادایی مستقر در دانشگاه به بازار
تجاری کامپیوتر عرضه شد.فروش و عرضه این نرم افزار به بازار سود زیادی را نصیب،
صاحبان کمپانی کرد.
این نرم افزار ابزاری قدرتمند در انجام محاسبات ریاضی و مهندسی می باشد .
با این برنامه شما می توانید معادلات خود را حل کنید حتی معادلات توابع مختلتی
حد هر تابعی را بگیرید
هر تابعی که بخواهید رسم کنید حتی توابع سه بعدی
انتگرال بگیرید
و خیلی خیلی کار دیگر
در ادامه مطلب آموزش این برنامه قرار دارد
معرفی maple یک مفسر، برای زبان برنامه نویسی پویا است، به طور معمول،عبارات جبری و
عبارات منطق در حافظه کامپیوتر، ذخیره می شوند و پس از آن بوسیله این نرم افزار
پردازش شده و حل میگردند. از این نرم افزار در حل مسایل مختلف ریاضی از قبیل
هندسه، حساب و ... استفاده می شود.
وقتی میپل بار می شود (اجرا می گردد)فقط هسته که پایه و اساس سیستم میپل
و شامل دستورات بنیادی و اولیه می باشد را به حافظه منتقل می کند. هسته از
کدهایی به زبان C تشکیل شده که تقریبا 10 درصد کل سیستم میپل را در بر می
گیرد. به منظور سرعت و کارایی بیشتر هسته کوچک نگه داشته شده است. نود
درصد بقیه به زبان میپل نوشته شده است که در کتابخانه هایMaple قرار دارد.
برای حل دو معادله و دو مجهول از روش زیر استفاده می‌کنیم.
solve({x+y>0,x-y=1});
solve({x^2+2*x*y=0,x-y=1,x-y=1});
solve(x^2+2*x+1);
solve(x^2-3*x-4);

رسم توابع دو معادله و دو مجهول
inequal({x+y>0,x-y=1},x=-5..5,y=-5..5);
برای تبدیل مبنای 10 به 2 از کلمه‌ی binary ، به 8 از کلمه‌ی octal و به 16 از کلمه
hex به این شکل استفاده می‌کنیم.
convert(9,binary); 1001
convert(9,octal); 11
convert(9,hex); 9
برای رسم تابع سه بعدی از دستور زیر استفاده می‌کنیم.
implicitplot3d(x^2+y^2+z^2=1,x=-1..1,y=-1..1,z=-1..1);
plot3d(x^2+1,x=-1..1,y=-1..1);

برای رسم دایره اینگونه عمل می‌کنیم:
implicitplot(x^2+y^2=1,x=-1..1,y=-1..1);
برای رسم یک 8 ضلعی منتظم باید به صورت زیر عمل کرد.
implicitplot(x^2+y^2=1,x=-10..10,y=-10..10);
برای رسم یک هذلولی به صورت زیر عمل می‌کنیم.
implicitplot((x^2)/4-(y^2)/9=1,x=-10..10,y=-10..10);
فرمول دایره در مختصات قطبی به صورت ر وبه رواست
برای رسم یک دایره به این روش کافی است دستور زیر را نوشته و شعاع مورد نظر
را در پرانتز وارد کنیم.
implicitplot(x^2+y^2=1,x=-1..1,y=-1..1);
polarplot(1);

انتگرال
قبل از شروع به انتگرال گیری باید وارد پوشه‌ی
with(student) شوید.
int((x^2+x)/x,x);
Int((x^2+x)/x,x=2..5);
Int((x^2+x)/x,x=2..infinity);
int((x^2+x)/x,x=2..infinity);
انتگرال دو گانه:
Doubleint(h*g,x,y,c);
changevar(cos(x)+1=u, Int((cos(x)+1)^3*sin(x), x), u);
نکته: برای به دست آوردن مقادیر انتگرال که با
تغییر متغیر حل می‌شود به صورت زیر عمل می‌کنیم.
changevar(cos(x)+1=u,Int((cos(x)+1)^3*sin(x),x=1..2),u);
changevar(cos(x)+1=u,int((cos(x)+1)^3*sin(x),x=1..2),u)
) اگر بخواهیم برای تابع f ، دو ضابطه ی p1 و p2 را تعریف کنیم ، باید مانند مثال زیر
عمل کنیم :
y1=x3
y1=x^3;
Y1=x2
y2=x^2;
p1Scrowplot(x^3,x=-2..0):
p2Scrowplot(x^2,x=0..2):
display({p1,p2});

2) تأیین رنگ برای یک تابع:
plot(x^2,x=0..2,color=gold);
3) تأیین رنگ برای چند تابع که همزمان رسم می شوند:
plot({-sqrt(x),sqrt(x),sqrt(-x),-sqrt(-x)},x=-2..2, color=
[grey,maroon,coral,cyan]);
رنگ های قابل تعریف در نرم افزار:
aquamarine black blue navy coral cyan brown gold
green gray grey khaki magenta maroon orange pink
plum red sienna tan turquoise violet wheat white yellow
4) برای به دست آوردن حاصل ضرب اعدادی متوالی (و دارای ضابطه) مانند زیر عمل
می کنیم:
product(k,k=1..6); 720
product(k^2,k=1..4); 576
product(k^3-2*k,k=1..4); -4704
5) برای به دست آوردن حاصل جمع اعدادی متوالی (و دارای ضابطه) مانند زیر عمل
می‌کنیم:
sum(k,k=1..100); 5050
add(k,k=1..100); 5050
sum(k^2,k=1..10); 385
add(k^2,k=1..10); 385
sum(k^2-3*k,k=1..10); 220
add(k^2-3*k,k=1..10); 220
6) در صورتی که بخواهیم یک عبارت را به صورت اتحاد در آوریم مانند زیر عمل می
کنیم:
with(student);
completesquare(9*x^2+24*x+16);
completesquare(x^2-2*x*a+a^2+y^2-2*y*b+b^2=23,x);
completesquare(%,y)

رسم توابع دو معادله و دو مجهول
کافی است از دستور زیر استفاده کنم.
inequal({x+y>0,x-y=1},x=-5..5,y=-5..5);

- برای تجزیه باید از دستور factor استفاده کنیم.
x^2+y*x;
factor(%);
x^3*y+x^2*y^2;
factor(%);
2- عکس این عمل دستور expand است که عبارتها را به صورت چند جمله‌ای تبدیل
می‌کند.
x*(x+y);
expand(%);
(x+y)*(x^2-x*y+y^2);
expand(%);
3- دستور simplify تقسیم چند جمله‌ای بر چند جمله‌ای را ارائه می‌دهد، در صورتی
که قابل تقسیم باشد جواب منطقی می‌دهد ولی در غیر این صورت به شکل کسری
نشان می‌دهد.
(x^2+2*x*y-y*x)/(y*(x+y));
simplify(%);
(x^3*y+x*2*y^2)/(x^2+x*y);
simplify(%);
- برای تعریف رابطه بایدطبق فرمول ارائه شده در زیر عمل کنیم.
gScrowx^2+3*x;
f+g;
f-g;
f*g;
expand(%);
f/g;
(4*f)+(3*g);
- برای تعریف تابع باید طبق مثال داده شده عمل کرد.
fScrowx->x-1;
kScrowx->x+5;
f(x)*k(x);
expand(%);
f(x)+k(x);
f(x)-k(x);
f(k(x));
k(f(x));
k(f(1));

با دستور taylor می‌توان بست چند جمله‌ای روابط را به دست آوریم.
sScrowtaylor(sin(x),x=0);
tScrowconvert(s,polynom);
plot([t,sin(x)],x=-Pi..Pi);

لیست عبارت است از مجموعه‌ای از اعداد یا حروف که در داخل کروشه نوشته
می‌شوند و حکم دامنه را برای تابع دارد.
pScrow[1,2,3,4,5,6]; p=[1,2,3,4,5,6]
hScrow[a,b,c,d]; h=[a,b,c,d]
uScrow[1,4,9]; u=[1,4,9]
nops(p); 6
nops(h); 4
این دستور مشخص کننده تعداد اجزای آن مجموعه
nops(u); 3
op(2,u); 4
این دستور نشان دهنده مقدار عضو x در مجموعه
op(4,h); d
op(5,p); 5
op(1..3,u); 1,4,9
نشان دهنده مقدار اعضای x تا z در مجموعه
op(3..6,p); 3,4,5,6
op(2..3,h); b,c
op(h); a,b,c,d
op(u); 1,4,9
مشخص کننده مقدار تک ‌تک اعضای مجموعه
op(-1,h); d
op(-5,p); 2
sScrow[op(u),12]; s=[1,4,9,12]
برای اضافه کردن یک عضو به یک مجموعه
op(s); 1,4,9,12p
اگر مجموعه (a,b,c) را داشته باشیم و f را روی این مجموعه تعریف کنیم آنگاه تابع
map مقدار عددی را بر می‌گرداند.
fScrowx->x^2;
map(f,[a,b,c]);
pScrow[1,2,3,4,5,6,7,8,9];
map(f,p);
fScrowx->x^2;
gScrowy->y^2;
map(f+g,[1,2]);
iScrow(x,y)->x^2+y^3;
map(i,(4,2));
map(i,(2,4));
برای رسم نقاط روی محور از دستور زیر استفاده می‌شود.
pScrow[[1,2],[3,5],[3.5,-1],[2,3.5]];
plot(p);
اگر بخواهیم نمودار به صورت نقطه‌ای باشد و نقاط به هم وصل نشوند از دستور زیر
استفاده می‌شود.
plot(p,style=point);
نکته:سه دستور زیر با هم مساوی‌اند:
fScrowx->x^2;
map(f,[1,2,3,4,5]);
seq(x^2,x=1..5);
اگر بخواهیم دو مجموعه که تعداد اعضای یکسان دارند را به صورت زوج مرتب و به
شکل را نشان دهیم به صورت زیر عمل می‌کنیم:
kScrow[seq(x^2,x=0..5)];
tScrow[seq(x,x=0..5)];
plot(y);
قوانینی که باید در maple رعایت شود.1) در پایان همه دستورها باید ; قرار گیرد.
2) هر تابع که وارد شود باید آرموگان‌های آن در داخل یک جفت پرانتز قرار گیرند.
برای مثال: Sinx باید به صورت Sin(x) باشد.
3) علامت [> به منظور شروع دستورات می‌باشد.
4) عبارت‌ها را باید بر طبق اولویت دسته‌بندی کرد.
5) برای به دست آوردن مقادیر کسری از دستور evalf( ) استفاده می‌شود.

evalf(sqrt(2));
1.414213562

evalf(Pi);
3.141592654

evalf(3/7);
0.4285714286

evalf(sin(45)+cos(45));
1.376225513

6) طرز نوشتاری چند تابع در این محیط:
floor(2.3);
2
abs(-1.2);
1.2
factorial(3);
6
7) برای پاسخ گرفتن کلید Enter را می‌فشاریم.
8) بین تمام اعداد باید علامت گذاشت.
9) به خاطر حق تقدم علامات لاید به پرانتز گذاری توجه کرد.
10) عدد بعد از tan ، sin و ... عدد باید درون پرانتز قرار گیرد.
11) اگر توان اعشاری بود آن را درون پرانتز می‌گذاریم.
12) به جای نوشتن رادیکال از sqrt(x) استفاده می‌کنیم.
13) برای فاکتورگیری ابتدا عبارت factor را نوشته و سپس عبارت مورد نظر را در
پرانتز می‌نویسیم.
14) فرمان expand برعکس factor می‌باشد که برای این کار expand را نوشته و
عبارت را درون پرانتز می‌نویسیم.
15) برای تقسیم چندجمله‌ای ها قبل از نوشتن عبارت مورد نظر کلمه simplify را
تایپ کرده و سپس عبارت را درون پرانتز می‌نویسیم.
16) برای جایگزینی عدد a به جای پارامتر x از دستور x:a و برای حذف محتویات x از
دستور xScrow'x' استفاده می‌کنیم.
17) برای حذف تمام پارامترها و فرمان‌ها از دستور restart; استفاده می‌کنیم.
18) به کوچک یا بزرگ بودن حروف عبارات و فرمان‌ها باید توجه کرد.
19) در Maple زوایا به صورت رادیان حساب می‌شوند، نه درجه.
20) برای نوشتن بی‌نهایت از infinity استفاده می‌کنیم.
21) فرمان evalf براس محاسبه مقدار عددی هر عبارت به کار می‌رود.
22) برای محاسبه با n عدد اعشار قبل از محاسبه تایپ می‌کنیم: DigitsScrown;
23) می‌توان از % در فرمان ها به جای تکرار فرمول‌ها یا مقادیری که در فرمان قبلی
به کار رفته‌اند استفاده کرد. مثلا evalf(%) مقدار حددی جواب عبارت قبل را حساب
می‌کند.





"don't be"
پاسخ
 سپاس شده توسط Behnaz ، Arash_1200 ، farnaz_a ، Dash @li ، motahare
#6
مرسی ، خیلی خوب راهنمایی کردید.
دانلودشم عالی بود ولی فکرکنم بجا KB باید میذاشتینMB.
پاسخ
 سپاس شده توسط saeed shojaei ، Dash @li
#7
سلام.تو آموزش میپل بخش 9 رو نذاشتید! اگه امکانش هست بگذارید.ممنون
پاسخ
 سپاس شده توسط Dash @li ، motahare
#8
سلام
برنامه میپل زاویه رو  بر حسب رادیان نمایش میده چیکار کنیم بر حسب درجه نشون بده
با تشکر
پاسخ
#9
سلام
اینطور که یادمه باید از عبارت
Deg ()
استفاده کنی
پاسخ
 سپاس شده توسط Dash @li
#10
دم آجی خودم گرم..........خرابمون کردی...بد...سفت....
دوستان عیب کنندم که چرا دل به تودادم


باید اول به تو گفتن که چنین خوب چرایی

پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان