امتیاز موضوع:
  • 41 رأی - میانگین امتیازات: 3.1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
انواع تستهای مرتبط با شاسی و بدنه خودرو
#1
بعد از طراحی خودرو و نمونه سازی آن لازم است که جهت اطمینان از صحت طراحی ها و بررسی دقیق تر عملکرد خودرو بر روی آن تستهایی انجام پذیرد . آزمایشها و تستهایی که در ارتباط با شاسی و بدنه خودرو متداول است می وان به دو گرو استاتیکی و دینامیکی تقسیم نمود.
تستهای استاتیکی :
1-تست بارگذاری قائم :
به منظور اطمینان از استحکاک استاتیکی بدنه ی خودرو در این آزمایش در محل قرار گیری موتور و سرنشینان ، وزنه های دو برابر حد مجاز و در قسمت صندوق عقب وزنه های سه برابر حجم مجاز قرار می دهند و مقاومت بدنه و مقدار خیز در نقاط مختلف را بررسی می نمایند .
2-تستهای پیچشی :
همانطور که می دانید لازم است شاسی دارای قابلیت انعطاف پذیری داشته باشد ولی از آن طرف اگر میزان انعطاف پذیری هم خیلی بیشتر باشد باعث بر هم ریختن ساختار بدنه می گردد . در این آزمایش انتهای شاسی را توسط گیره ای مهار می نمایند و جلوی شاشی گشتاوری اعمال می نمایند و میزان پیچش و حد مقاومت تسلیم آن را مقایسه می نمایند .
3 – تست افت در :
در بسیاری از موارد ممکن است که با گذشت زمان درب خودرو در اثر نیروی وزن و یا در اثر نیروهای خارجی اعمال شده به آن خودش را بیاندازد و با به عبارتی دوچار تغییر شکل گردد . این موضوع را می توان با اعمال نیرو های خارجی به درب و اندازه گیری تغییر شکل ها تست نمود .
تستهای دینامیکی :
1-تست ارتعاش :
در این آزمایش با اعمال نیروهای خارجی به چهار چرخ بدنه را به ارتعاش در آورده و فرکانس طبیعی آن را اندازه گیری می نمایند . سپس برسی می گردد که این مقدار در محدوده ی مجاز باشد. همچنین از این تست ارتعاش به منظور پیدا کردن نقاط گره های ارتعاشی نیز استغاده می شود .
2- تست صدا :
در این آزمایش بدنه ی خودرو را با مکانیزمی مشابه حالت قبل به ارتعاش در می آورند و منابع تولید صدا را شناسای می نمایند سپس سعی می گردد آن منبع تولید صدا به روش مقتضی حذف گردد .مثلا برخورد قطعات به عنوان عامل صدا می باشد . در این حالت با تغییر شکل قطعات و یا نحوه ی اتصال عامل تولید صدا از بین برده می شود . یا با استفاده از پروفیل های تقویتی و یا لایه های پلیمتری ، مانع لرزش و تولید صدا می شوند .
3-تست استحکامی :
به بدنه ی خودرو نیروهای نوسانی مشابه شرایط طبیعی خودرو (ولی مقدار نیرو ها چندین برابر حالت طبیعی )اعمال می نماییم و تغییر شکلها و استحکام نقاط مختلف را اندازه گیری می نماییم . بدین ترتیب نقاط بحرانی گه دچار خستگی می شوند را شناسایی نموده و به تقویت آن مناطق اقدام می نماییم.
4-تست ایمنی:
به منظور تست عملکرد مکانیزمهای ایمنی همچئن کمربندهای ایمنی و کیسه های هوا و چگونگی تغییر شکل بدنه در هنگام تصادفات آزمایشهای مختلفی انجام می شود .
مثلا در یک نوع آزمایش خودرو را با سرعتی حدود 50 کیلومتر در ساعت به یک دیوار بتونی برخورد می دهند .و اثر آن را بر روی تغییر شکل بدنه و ضرباتی که به سرنشین (آدمک)وارد می شود ،اندازه گیری می نمایند. در خیلی از موارد در بدن این آدمک ها که به عنوان سرنشین هستند سنسورهای وجود دارد که میزان ضربه را اندازه گیری می نماید .همچنین از صحت عمل کرد کمر بند ایمنی و کیسه های هوا اطمینان حاصل می کنند . گاهی دیگر این آزمایش را بدون برخورد و در اثر یک ترمز گیری شدید انجام می دهند .
با تشکر از وبلاگ

[تصویر:  soroush2000.gif]


می گویند تقوا از تخصص لازم تر است
آنرا می پذیرم، اما می گویم:
آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست.
- شهید دکتر چمران
پاسخ
 سپاس شده توسط Hamid Jafary Pooya


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سيستم چرخش فعال بدنه خودرو ( Active Cornering Enhancement) مسعود وحید 0 1,111 02-11-2011، 12:51 PM
آخرین ارسال: مسعود وحید
  شاسی فقراتی ، یک شاسی مناسب برای هر نوع کاربری مسعود وحید 0 3,488 24-07-2011، 08:50 PM
آخرین ارسال: مسعود وحید

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان