امتیاز موضوع:
  • 74 رأی - میانگین امتیازات: 2.93
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حذف كنكور با سوابق تحصيلي يا امتحانات نهايي؟
#1
حذف كنكور با سوابق تحصيلي يا امتحانات نهايي؟
[تصویر:  a128debf137e56e8bb5f925423466974.jpg]

قانون حذف كنكور مدت‌هاست
به عنوان يكي از جنجالي ترين مباحث در محافل رسمي و غيررسمي ارزيابي مي شود
اما ضدو نقيض هاي اين قانون به قدري زياد شده كه سررشته كار هم از دست
كارشناسان و منتقدان بيرون رفته و هم حيراني چند ميليون دانش آموز و
خانواده هاي آنان را در پي داشته است.


به گزارش " شهر " پس از موافقت ها و مخالفت هاي فراوان و
اظهار نظرهاي گوناگون توسط دولت، وزير آموزش و پرورش در آخرين اظهار نظر
براساس راي كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد، كنكور در سال 92
حذف مي‌شود.
بر همين اساس علي عباسپور تهراني فرد، رئيس كميسيون
آموزش مجلس اعلام كرد" به دليل اينكه از زمان تصويب قانون حذف كنكور در
وزارت آموزش و پرورش همت كافي و هماهنگي هاي لازم براي اجراي آن وجود نداشت
دستگاههاي ذيربط نظر خود را براي اجراي قانون حذف كنكور با تأخير دو تا سه
ساله ارائه دادند. بر اساس قانون قرار بود كنكور حدودا در تابستان 91 حذف
شود، اما تصميم گرفته شد اجراي اين قانون به سال هاي 92 تا 93 منتقل شود
زيرا در اين سال ها بيش از 70 درصد داوطلبان داراي سابقه تحصيلي خواهند بود
و اين زمان مناسب تري براي حذف كنكور است ".
بلاتكليفي در جايگزيني روش مناسب در حذف كنكور
علي
عباسپور تهراني فرد، رئيس كميسيون آموزش مجلس درباره تأثير نمرات پيش
دانشگاهي در كنكور سال 90 مي‌‌گويد: " در حال حاضر نمي توان گفت تا زمان
حذف كنكور چه درصدي از نمرات نهايي سالهاي دبيرستان در پذيرش تأثير دارد و
كميته ماده 4 بايد در اين زمينه تصميم بگيرد. پيش از اين قرار بود امتحانات
دوره پيش دانشگاهي در سال تحصيلي جاري به عنوان آزمايشي به صورت سراسري
برگزار شود اما در پذيرش دانشجو تأثير داده نشود اما تاكنون در اين زمينه
هيچ تصميمي گرفته نشده است".
حسين توكلي معاون اجرايي سازمان سنجش
كشوربا اعلام حذف كنكور سراسري در سال 93 مي گويد: "براساس سوابق تحصيلي
داوطلبان، امتحان سال دوم و سوم دبيرستان و دوره پيش‌دانشگاهي به صورت
نهايي و سراسري در كشور برگزار مي‌شود و امر پذيرش دانشجو صورت مي‌گيرد."
معاون
سازمان سنجش كشور با اشاره به ظرفيت پذيرش دانشگاه‌ها پس از حذف كنكور
خاطرنشان مي كند:" در حال حاضر ظرفيت پذيرش دانشجو در كشور در همه دوره ها
بيشتر از تعداد داوطلباني است كه متقاضي ورود به آموزش عالي هستند."
عبدالامير
عرفي رييس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش نيز در اين زمينه با تاكيد بر
اينكه آموزش و پرورش، افزايش ميزان تاثيرگذاري سوابق تحصيلي دانش‌آموزان در
كنكور را در كارگروه حذف كنكور پيگيري مي‌كند گفت: "با توسعه امتحانات
نهايي در پايه سوم و پس از حذف كنكور در سال 93، رفته رفته امتحانات نهايي
جايگزين كنكور خواهد شد."
وي ادامه داد "نمرات نهايي سوم متوسطه در
حال حاضر 25 درصد در كنكور 90 تاثيرگذار خواهد بود و با توجه به مصوبه‌اي
كه در دبيرخانه كارگروه حذف كنكور صورت گرفته، افزايش ميزان تاثيرگذاري
سوابق تحصيلي در كنكور سراسري و جايگزين آن به تدريج افزايش يافته تا
بتوانيم بر اساس تعهدي كه وجود دارد، سال 93 حذف كنكور را داشته باشيم."
سوابق تحصيلي هنوز مصداقي ندارد
اما
محمدحسين سرورالدين رئيس سازمان سنجش آموزش كشور در گفتگو با خبرنگار
«شهر» با ارايه آخرين تصميمات از مصوبات كارگروه حذف كنكور مبني بر تاثير
25 درصدي سوابق تحصيلي در كنكور90 هرگونه تصميمي را درخصوص جايگزيني كنكور
با امتحانات نهايي تكذيب كرد.
وي تصريح كرد " بر اساس آخرين تصويب
اين كارگروه، امتحانات نهايي در سطح خاصي و يا امتحانات سال خاصي به عنوان
جايگزين حذف كنكور مطرح نشده است. آنچه در كارگروه رسمي و قانوني شده اين
است كه سوابق تحصيلي بايد جايگزين كنكور شود و كنكور حذف شود اما اينكه
سوابق تحصيلي چه تعريفي دارد هنوز مصداقي نداشته و مشخص نيست."
وي
ادامه داد " بر اساس تصميم كارگروه حذف كنكور تنها براي كنكور سال 90،
نمرات سال سوم نظري به عنوان 25 درصد وزن گزينش در آزمون سراسري درنظر
گرفته شده است و آن نيز به دليل مسائل فني بوده است. ضمن اينكه در آزمون
سراسري سال 90، سوابق تحصيلي 25 درصد و نمره آزمون 75 درصد نمره نهايي فرد
را در ورود به دانشگاه تشكيل مي دهند."
سرورالدين افزود " سال‌هاي
گذشته معدل به اين دليل اعمال مي‌شد كه اطلاعات تكميلي از سوابق تحصيلي
داوطلبان وجود نداشت اما بر اساس مصوبه كارگروه ماده چهار قانون حذف كنكور،
سوابق تحصيلي از سال 89 اعمال مي‌شود و به جاي معدل، تك درس داوطلبان
مدنظر قرار مي‌گيرد."
وي يادآور شد: مقرر شده است، سوابق تحصيلي
داوطلبان كنكور سراسري به صورت نمرات تك درس تاثير داده شود و از هم‌اكنون
وزارت آموزش و پرورش براي داوطلبان دقت لازم را به خرج دهد تا اين سوابق
تحصيلي تكميل شود".
وي باتاكيد بر اينكه به به اتفاق آرا اين تصميم
در كارگروه ماده چهار قانون حذف كنكور اتخاذ شد افزود " سال 93 قطعا آزمون
سراسري برگزار نمي‌شود و آخرين آزمون يا در تيرماه 91 يا در تيرماه 92
برگزار خواهد شد."
وي تاكيد كرد " سخنگويي اين كارگروه بر عهده دبير
آن يعني رياست سازمان سنجش آموزش كشور است و هرگونه ارايه نظر ديگر، غير از
مصوبات كارگروه رسمي و قانوني نيست و اظهار نظر شخصي تلقي مي شود."
كابوسي به نام كنكور
از
چند دهه پيش كنكور مانند كابوسي خواب خوش را از خيلي ها گرفت، برچسب پشت
كنكوري و اضطراب اين دوران به عنوان يكي از تلخ ترين خاطره ها سال ها در
حافظه تاريخي نظام آموزشي ماند.
بيش از 30 سال است كه دانشگاهها در
انتخاب دانشجويان خود نقش مستقيمي ندارند. در سال‌هاي اخير كلاس‌هاي آمادگي
كنكور و مشاوران دنياي كنكور بيشتر از دانشگاهيان در اين زمينه به ايفاي
نقش پرداخته اند تا جاييكه جمعي از اساتيد دانشگاه‌ها و سازمان سنجش نيز
به‌طور مستقيم وارد گود رقابت با چنين موسسه‌هايي شده‌اند.
به
اين‌ترتيب از سال 1354 كه كنكور نيمه‌متمركز شد و سال بعد از آن‌كه به صورت
متمركز درآمد نقش و سهم استادان و دانشگاه‌ها در انتخاب دانشجويان به
حداقل كاهش يافت. اين وضعيت ابتدا از كنكور كارشناسي شروع شد، سپس به سمت
ارشد رسيد و اينك دوره‌هاي دكترا را نيز شامل مي شود.
طرح حذف كنكور
يا " ساماندهي پذيرش دانشجو" كه از سال 1385 در دستور كار كميسيون آموزش
مجلس قرار داشت به دليل اختلاف نظرهاي دولت و مجلس مدام به تعويق مي‌افتاد.
سرانجام كليات اين طرح با اصلاحاتي به تصويب رسيد و بررسي جزييات آن به
بعد موكول شد. مطابق اين طرح مي بايست كنكور سراسري تا سال 90حذف و شرط
پذيرش دانشجو سوابق تحصيلي دوران دبيرستان او شود.
سال 86 پس از
تصويب قانون حذف كنكور در مجلس شوراي اسلامي، قانونگذار در ماده 4 كميته اي
را براي كارگروه حذف كنكور تعيين كرد. اعضاي اين كارگروه شامل وزراي آموزش
و پرورش، علوم، بهداشت و رئيس سازمان سنجش و اعضاي كميسيون آموزش و
تحقيقات مجلس شوراي اسلامي هستند و دبير اين كارگروه رئيس سازمان سنجش
آموزش كشور است.
با اينكه قانون حذف كنكور سراسري در مجلس شوراي
اسلامي، وزارتخانه‌هاي علوم و آموزش و پرورش تا سال گذشته موفق به ايجاد
هماهنگي در اين راستا و اجراي مقدمات براي حذف كنكور نشد و وزير علوم در
آبان‌ماه 88 پيشنهاد به تعويق افتادن سه ساله اجراي قانون حذف كنكور را
ارائه داد و همچنين پيشنهاد داد كنكورهاي فصلي در هر سال تا زمان اجراي
كامل قانون انجام گيرد، اما پيشنهاد كامران دانشجو مبني ‌بر برگزاري چند
كنكور در سال يا برگزاري كنكورهاي فصلي در همان زمان در كميسيون آموزش مجلس
مورد بررسي قرار گرفت و با رأي نمايندگان مجلس منتفي اعلام شد.
اما
با وجود برنامه ريزي هاي چندين ساله براي حذف كنكور در سال 90 و جايگزين
شدن سوابق تحصيلي براي گزينش دانشجويان، داستان حذف كنكور همچنان خبر ساز
است. بر همين اساس كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي در آخرين جلسه خود
تصميم گرفت زمان حذف كنكور را سال 1392 اعلام كند.
مخالفان و موافقان چه مي گويند؟
محمدحسين
پوركاظمي معاون سابق سازمان سنجش با اشاره به نقش سوابق تحصيلي و معدل
داوطلبان براي پذيرش در دانشگاه ها مي گويد "در كنكور امسال در گروه
آزمايشي علوم تجربي تعداد داوطلبان داراي معدل 19 به بالا بيش از سه برابر
ظرفيت رشته پزشكي بوده است كه در اين رابطه واضح است كه معدل حساسيت لازم
را براي تفكيك علمي دانشجويان نداشته و ملاك و معيار مناسبي براي گزينش
دانشجو نيست.» البته نيازي به توضيح نيست كه شرايط حاكم بر طرح حذف كنكور
خود به خود بر افزايش ميزان حساسيت ها تاثير خواهد گذاشت."
پوركاظمي
معتقد است كه در اين طرح بيشترين مشكل براي دانش آموزان ممتاز به وجود
خواهد آمد؛ دانش آموزان معمولي و متوسط از اين طرح صدمه يي نمي بينند چراكه
در هر صورت به سمت دانشگاه هاي غيرانتفاعي، پيام نور، علمي كاربردي و غيره
سوق پيدا مي كنند ولي اين مصوبه به دانش آموزان ممتاز و برجسته دبيرستاني
صدمه وارد مي كند كه در اين شرايط نسبت به امتحانات نهايي و سراسري حساسيت
فوق العاده يي نشان خواهند داد و در طول دوره دبيرستان با استرس هايي روبه
رو خواهند بود.
وي با اشاره به نمونه هاي خارجي از سيستم پذيرش
دانشجو در فرانسه مثال مي آورد "در فرانسه آزمون ورودي براي ورود به
دانشگاه وجود ندارد ولي در دوره دانشگاه كلاس هايي با حضور حدود يك هزار
دانشجو برگزار مي شود ولي به تدريج به خاطر شرايط سخت تحصيل در دانشگاه ها،
تعداد دانشجويان ترم به ترم كاهش پيدا مي كند. از سوي ديگر در كشورهايي
مانند امريكا و انگليس سازمان هاي غيردولتي فعاليت مي كنند كه وظيفه
برگزاري آزمون هايي را برعهده دارند و دانشگاه ها با استفاده از نتايج
آزمون هاي اين ارگان ها و همچنين سوابق تحصيلي داوطلبان نسبت به پذيرش آنان
اقدام مي كنند."
اما نكته مهمي كه معاون سابق سازمان سنجش در گفته
هاي خود مطرح مي كند، ميزان دقت مورد نياز در اين طرح است. پوركاظمي از
وضعيت سال گذشته مثال مي آورد كه " هفت هزار دانش آموز با معدل بالاي
5/19در كنكور شركت داشتند. وقتي نمرات تا اين حد به هم نزديك باشد واريانس نمرات كم بوده و قدرت تمييز كاهش پيدا مي كند."
از
سوي ديگر كارشناسان آموزشي معتقدند با توجه به وضعيت فعلي توزيع امكانات
آموزش عمومي در كشور، شانس قبولي در مناطق محروم كاهش خواهد يافت. زيرا به
دليل افت كيفيت آموزشي و پژوهشي در مناطق محروم نسبت ناعادلانه اي ايجاد
ميشود كه براساس آن درصد قبولي داوطلبان بسيار پايين خواهد بود.
نكته
ديگري را در اين خصوص مطرح است بحث افراط و تفريط در سيستم آزمون و پذيرش
دانشجو در كشور است به صورتي كه در گذشته تنها ملاك پذيرش دانشجو، برگزاري
آزمون سراسري يا كنكور بود و در آينده به معناي اعمال صرف سوابق تحصيلي
براي پذيرش دانشجو است، به عبارت ديگر بر اساس اين طرح، داوطلبان از سال
هاي دوم، سوم و پيش دانشگاهي وارد مبارزه جدي و علمي براي ورود به دانشگاه
مي‌شوند.
براين اساس در زمان برگزاري صرف كنكور براي پذيرش دانشجو،
خطر زير سوال رفتن آموزش هاي دوره دبيرستان و شأن معلم وجود داشت، ولي طرح
مجلس يعني لحاظ تنها سوابق تحصيلي براي پذيرش دانشجو باعث مي شود تا دانش
آموزان در سال دوم به فكر ارتقاي نمره و معدل خود باشند و تنها فكر و ذهن
آنها به سمت و سوي مسائل علمي برود و به دنبال آن، تربيت و پرورش دانش
آموزان به فراموشي سپرده شده و آموزش و پرورش مجدداً دچار چالش جديدي شود.
كارشناسان
حوزه آموزش معتقدند راه حلي نهايي بر پايه حفظ راه اعتدال و ميانه روي
است؛ بدين صورت كه در كنار سوابق تحصيلي، آزمون سراسري براي جبران سوابق
تحصيلي داوطلبان برگزار شود. در اين صورت داوطلب علاوه بر توجه به سوابق
تحصيلي خود از طريق كنكور يا آزمون سراسري اميدي براي جبران سوابق تحصيلي
خود دارد و در واقع تاثير معدل تا سطح 60يا 70 درصد نيز مي تواند افزايش
پيدا كند و بهتر باشد.
بر اين اساس در صورت اعمال درصدي بالاتر از 70
تاثير آزمون سراسري خنثي مي شود، با اين حال در شرايط اعمال 60 درصد سوابق
تحصيلي و 40 درصد آزمون سراسري براي پذيرش دانشجو تعادل برقرار خواهد شد.
در
اين صورت سرنوشت داوطلبان منوط به سه ساعت برگزاري آزمون نمي شود ضمن
اينكه سيستم ناكارآمد آموزش و پرورش نيز تنها ملاك براي سنجش و پذيرش
دانشجو قرار نمي گيرد.
اما بحث ديگري كه بسيار مورد توجه منتقدان
اين شيوه است تفكيك دو مقوله سنجش و پذيرش است؛ براين اساس آزمون دروس
عمومي بايد سالانه و در چند نوبت برگزار شود و داراي اعتبار دوساله باشد تا
داوطلب پس از كسب حد نصاب لازم در دروس عمومي، بتواند در كنكور دروس
اختصاصي شركت كند.
خطر نمره فروشي
شيرزاد
عبدالهي معتقد است " اجراي اين طرح تبعات اجتماعي و حتي سياسي گسترده اي مي
تواند داشته باشد. نمره فروشي در مدارس رواج مي يابد، انواع و اقسام تقلب
ها انجام مي شود. در حال حاضر كه امتحانات به طور متمركز، در روز و ساعت
مشخص برگزار و به صورت مكانيزه تصحيح مي شود باز هم صحبت از تقلب و تخلف
است، اگر در صورتي كه اين كار به آموزش و پرورش محول شود با توجه به اين كه
20 هزار دبيرستان در كشور وجود دارد ضريب خطا و تقلب بسيار افزايش پيدا مي
كند."
اما پرويز آژيده معاون نظري و مهارتي وزير آموزش و پرورش به
طرح حذف كنكور از زاويه ديگري نگاه مي كند و نه تنها آن را مثبت مي داند،
كه اجراي آن را عاملي براي ارتقاي كيفيت آموزشي چه در سطح متوسطه و چه در
سطح عالي معرفي مي كند. آژيده معتقد است كه " نحوه ارزشيابي كنكور تا به
حال روي سيستم آموزشي كشور سايه انداخته و سبب شده تا به جاي نگاه عميق،
نگاه ها به مطالب درسي از نوع سطحي باشد. با توجه به ميزان حساسيتي كه در
كشور ما در مورد ورود به دانشگاه وجود دارد، سيستم فعلي گزينش و سنجش
دانشجو باعث مي شود تمام توجه دانش آموزان معطوف به تكنيك ها و نكته يابي
ها و روش هاي تست زدن باشد و به محتواي آموزشي دوران متوسطه توجه شاياني
نشود.» آژيده خيلي محكم مي گويد؛ «حذف كنكور و جايگزين شدن سوابق تحصيلي
دوران متوسطه، قطعاً منجر به جهش علمي بيشتر كشور خواهد شد."
آژيده
در عين حال درباره بحث رعايت عدالت براي دانش آموزان مناطق محروم، وظيفه
سهميه بندي و اعمال سهميه ها را بر عهده سازمان سنجش عنوان مي كند و تنها
وظيفه آموزش و پرورش را در اين طرح ارائه نمره هاي خام به سازمان سنجش مي
داند. كاري كه پيش از اين علاوه بر همه كارهاي ديگر بر عهده سازمان سنجش
گذاشته شده بود.
تغيير جهت قيف وارونه نظام آموزشي
پيش
از اين هر وقت نام كنكور و ورود به دانشگاه مطرح مي شد همه داستان قيف
وارونه نظام آموزشي را به ياد مي آوردند. قيفي كه در ابتداي ورود به دنياي
فرهيختگان با سختي و مشقت همراه بود و در انتها به راحتي مدرك فارغ
التحصيلي را اهدا مي‌كرد.
حال بايد ديد در كنار تمام مخالفت ها و
موافقت ها طرح حذف كنكور با حذف قيف يكي مي شود يا اينكه نظام آموزشي با
رويكرد جديد به تغيير جهت قيف كمك مي كند ؟ و آيا با برگزاري كنكور در سال
جاري واژه كنكور به آن معنا كه تا كنون با آن سرو كار داشته ايم براي هميشه
از ادبيات نظام آموزشي ما كنار گذاشته مي شود و ديگر آنكه بالاخره سال حذف
كنكور 92 است يا 93 و اينكه حذف كنكور با وزن سوابق تحصيلي سنجيده مي شود
يا جايگزيني امتحانات نهايي؟
[تصویر:  obmpqe05858vtdg1cprs.jpg]

منبع: سايت خبري تحليلي شهر

بيست سال بعد، بابت كارهايي كه نكرده اي بيشتر افسوس مي خوري تا بابت كارهايي كه كرده اي. بنابراين، روحيه تسليم پذيري را كنار بگذار، از حاشيه امنيت بيرون بيا، جستجو كن، بگرد، آرزو كن و كشف كن
.
مارک تواین




پاسخ
#2
قرار بود سال 90كنكور برداشته بشه؛اما مثه بقيه سالها با شكوه هر چه تمامتر(!) برگزار شد....
پس،دبيرستاني ها،از من به شما نصيحت؛دل به اين حرف هاي صدمن يه غاز نبندين؛درستونو بخونيد!
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معدل امتحانات نهایی در کنکور 94 WiSe 0 181 09-07-2014، 12:16 PM
آخرین ارسال: WiSe
  جزئیات تأثیر ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۹۳ WiSe 0 149 16-01-2014، 01:43 PM
آخرین ارسال: WiSe
  حذف كنكور همچنان در هاله‌اي از ابهام نوید خزدوز 0 554 10-12-2011، 04:23 PM
آخرین ارسال: نوید خزدوز

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان