امتیاز موضوع:
  • 29 رأی - میانگین امتیازات: 3.14
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اولین دوره مسابقه طراحی استایل خودرو
#1


[تصویر:  bg.jpg]

مرکز تحقیقات ونوآوری صنایع خودرو سایپا با هدف ارتقاء سطح روابط خود با طراحان خلاق و مبتکر و بهره مندی هر چه بیشتر از ایده ها و طرح های نو و مبتکرانه، اقدام به برگزاری اوّلین دوره مسابقه طراحی استایل خودرو
می نماید تا در این رهگذر ضمن آشنایی با طراحان خلاق و مبتکر، و ایجاد تعامل دوسویه، آنها را از نزدیک با دستاوردهای خود و همچنین فرآیند طراحی خودرو آشنا نموده و از نقطه نظرات و دیدگاههای ایشان در مورد طرح و ایدۀ خودروی مطلوب طراح ایرانی بهره مند گردد.




موضوع مسابقه
  1. طراحی در قالب تعریف مشخص (کلاس خودرو B و C )
در گروه بندی بر مبنای کلاس، خودروها از نظر ابعاد و اندازه دسته بندی می شوند. کلاس های در نظر گرفته شده برای خودروها نشان دهندۀ حجم و اندازۀ تولید شده است. در حال حاضر دو نوع دسته بندی آمریکایی و اروپایی براساس کلاس خودرو در دنیا رواج دارد که تعاریف در نظر گرفته شده برای خودروهای اروپائی به دلیل گستردتر بودن محصولات تولیدی رواج بیشتری دارد و این گستردگی باعث شده که کلاس خودروهای تولیدی در کشور، نیز براساس کلاس های اروپایی رتبه بندی شوند.
براساس این تعاریف، خودروهای کلاس A را می توان کوچک ترین مدل خودروی تولیدی در نظر گرفت که معمولاً با طول حدود 5/3-3 متر تولید می شوند. برای مثال خودروهای MVM و دوو ماتیز در این کلاس قرار دارند.
خودروهایی که در کلاس B قراردارند، از نظر ابعادی تا حدودی از خودروهای کلاس A بزرگترند امّا نمی توان به آنها خودروهای کلاس متوسط گفت. خودروهای کلاس B با طول حدود 4-5/3 متر و با حجم موتور بین 1000 تا 1500 سی سی تولید می شوند. از خودروهای موجود در این کلاس می توان به پژو 206 ، تندر 90، ریو و پراید اشاره نمود .
Layout Package نمای جانبی و روبرو خودروی کلاس B
[تصویر:  1about.jpg]
[تصویر:  2about.jpg]
خودروهای کلاسC و D در ردۀ خودروهای متوسط قرار می گیرند. خودروهای تولیدی در این کلاس را
می توان در رده پر فروش ترین خودروهای دنیا قرار داد.
خودروهای کلاس C از لحاظ ابعادی در رده متوسط – کوچک قرار دارند که با طول حدود 5/4 – 4 متر و با حجم موتور بین 1300 تا 2000 سی سی تولید می شوند. خودروهای تولیدی در این کلاس به لحاظ ابعادی در دنیا طرفداران بسیاری دارند و به آنها خودروهای خانواده نیز اطلاق می گردد. خودروهای تویوتا کرولا و اپل استرا و سراتو را می توان در این کلاس خودرویی نام برد.
خودروهای کلاس D نیز از خودروهای کلاس C تا حدودی بزرگ تر هستند که آنها را خودروهای متوسط بزرگ نیز می نامند.
Layout Package نمای جانبی و روبرو کلاس خودرویی C
[تصویر:  4about.jpg]
[تصویر:  3about.jpg]
2.طراحی مفهومی و آزاد (Conceptual) برای یکی از خودروهای :



- خودرو خانواده

-خودرو کار

-خودرو ایمن

-خودرو فردا





نکات مورد توجه در مسابقه طراحی استایل خودرو


هر یک از شرکت کنندگان محترم در اوّلین دورۀ مسابقه طراحی استایل خودرو موارد و نکات قابل توجه به شرح ذیل را مد نظر قرارداده و براساس آن طراحی های خود را انجام و ارائه فرمایند.

-هماهنگی اثر با موضوع انتخابی

-رعایت ابعاد تعریف شده

-آینده نگری اثر

-نوع ارائه و شیت بندی طرح

-کیفیت ارائه اثر

-نوآوری در طرح و فرم بدنه

-ارائه جزئیات طرح (مانند چراغ ها، آئینه ها، دستگیره ها و یا طراحی داخلی متناسب و ...)

-بکر بودن اثر




مشخصات آثار ارسالی برای شرکت در مسابقه
حداقل نماهای لازم جهت ارائه آثار سه رخ جلو – سه رخ عقب و نمای جانبی برای هر یک از موضوعات مسابقه می باشد.
[تصویر:  1moshakhas.jpg]
آثار باید در قطع (mm 297 Î 420) A3 و با رزولوشن 300 DPI تهیه گردد.
[تصویر:  2moshakhas.jpg]
تعداد صفحات آثار بایستی حداقل 3 و حداکثر 5 برگ در ابعاد A3 برای هریک از موضوعات مسابقه طراحی باشد.
توضیحات و نام اثر باید به صورت تایپ شده و به زبان فارسی و در یک برگ جداگانه در قطع (mm 297 Î 210) A4 تنظیم و تهیه و ضمیمه هر یک از آثار باشد.





قوانین مسابقه

- ارائه آثار به صورت فردی و یا گروهی امکان پذیر می باشد و در صورت برگزیده شدن آثار، تنها یک جایزه به این آثار تعلق خواهد گرفت.

- هر فرد یا گروه تنها مجاز به ارائه یک اثر از هر یک از موضوعات مسابقه می باشند.

- هر یک از شرکت کنندگان محترم در مسابقه چه به صورت فردی و یا به صورت گروهی برحسب میزان علاقمندی شان می توانند نسبت به طراحی و ارسال آثار خود در رابطه با یک یا چند موضوع مسابقه اقدام نمایند.

- ارسال آثار به دو طريقه چاپي از طریق پست و به نشانی اعلام شده توسط دبیرخانه مسابقه و يا از طريق الكترونيكي و با upload كردن در سايت مسابقه امکان پذیر است،

- استرداد آثار ارسالی شرکت کنندگان در مسابقه به هیچ عنوان مقدور نمی باشد؛ لذا در صورت نیاز،
هر یک از شرکت کنندگان می توانند قبل از ارسال آثار خود یک نسخه کپی از اثر را نزد خود نگهدارند.

- برگزار کننده مسابقه حق انتشار و استفاده از تمام یا بعضی آثار دریافتی از شرکت کنندگان را همراه با نام طراح برای خود محفوظ می داند.

- در صورت تشابه و کپی برداری از آثار دیگران ،اثر با نظر هئیت بررسی کننده از دور بررسی ها خارج خواهد شد.

- شرکت کنندگان محترم در مسابقه می بایستی قبل از ارسال آثار خود، از طریق همین وب سایت نسبت به ثبت تقاضاي شرکت در مسابقه اقدام نموده و فرم ثبت نام خود را ضميمه آثار خود نماید.در صورت عدم ثبت نام و یا عدم ارسال فرم ثبت نام همراه اثر، اثر توسط هئیت بررسی کننده حذف خواهد شد.

- شرکت کنندگان محترمی که آثار خود را به صورت پستی ارسال می نمایند، بایستی آثار خود را در بسته بندی مناسب ارسال نمایند به نحوی که آسیبی به آن وارد نگردد. بدیهی است که دبیرخانه برگزاری مسابقه هیچگونه مسئولیتی در قبال آثاردریافتی صدمه دیده نحواهد داشت.

-لطفا از ارسال پستي آثار روي لوح هاي فشرده CD و DVD اجتناب شود

[تصویر:  3.jpg?1316370088]

نحوه برگزاری اولین دوه مسابقه طراحی استایل خودرو

- جلسه افتتاحیه اولین دوره مسابقه طراحی استایل خودرو با برگزاری جلسه افتتاحیه که در روز یکشنبه 17 مهر ماه سال 1390 و همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، و با دعوت از مدیران محترم گروه خودروسازی سایپا- اساتید و متخصصین طراحی صنعتی و علاقمندان به شرکت در مسابقه که در همین وب سایت ثبت نام نموده اند(متناسب با ظرفيت مكان برگزاري)، آغاز خواهد شد. در جلسه افتتاحیه ضمن ارائه موضوعات مرتبط با موضوع مسابقه که توسط متخصصین و اساتید محترم انجام خواهد پذیرفت ، اهداف و اهمیت این دوره از مسابقه توسط مدیران ارشد گروه خودروسازی نیز تبیین خواهد گردید.

-برگزاری جلسات تعاملی مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا با شرکت کنندگان محترم در مسابقه پس از برگزاری جلسه افتتاحیه مسابقه و در طول زمانی که شرکت کنندگان محترم در مسابقه نسبت به طراحی موضوع مسابقه اقدام می نمایند، جلسات توجیهی آشنايي شرکت کنندگان با فعالیت ها و فرآیند طراحی خودرو در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو برگزار خواهد شد و هر یک از شرکت کنندگان در مسابقه که علاقمند به آشنایی و تعامل با مسئولین طراحی صنعتی این مرکز باشند می توانند در این جلسات شرکت نمایند. روزهای برگزاری این جلسات تعاملی متعاقباً و از طریق همین سایت به اطلاع خواهد رسید.

-بررسی و ارزیابی اولیه با دریافت آثار طراحی شرکت کنندگان محترم درمسابقه،بررسي و ارزيابي اوليه ابتدا توسط تیمی متشکل از مسئولین و کارشناسان طراحی صنعتی مرکز، صورت خواهد پذیرفت. در این مرحله و با توجه به اینکه در زمان تهیه و ارائه آثار توسط طراحان محترم شرکت کننده در مسابقه قرار داریم، چنانچه تیم بررسی کننده اولیه ملاحظه خاصی در ارتباط با هر یک از طرح ها و آثار دریافتی داشته باشند، با طراح تماس و نکات مورد نظر را ارائه خواهند نمود. (این دوره زمانی از اول آبان ماه لغایت پایان دی ماه 1390 می باشد.)

- بررسی و ارزیابی طرح ها وآثار دریافت شده و انتخاب سه طرح نهایی توسط تیم داوری: با خاتمه زمان ارائه آثار توسط شرکت کنندگان در مسابقه (پایان دی ماه 1390 هیئت داوری طرح های دریافت شده را مورد بررسی قرارداده و از بین آنها طرح های نهایی مربوط به هر یک از موضوعات مسابقه را گزینش خواهد نمود.

بيست سال بعد، بابت كارهايي كه نكرده اي بيشتر افسوس مي خوري تا بابت كارهايي كه كرده اي. بنابراين، روحيه تسليم پذيري را كنار بگذار، از حاشيه امنيت بيرون بيا، جستجو كن، بگرد، آرزو كن و كشف كن
.
مارک تواین




پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اولین دوره مسابقات رباتیک منطقه ویژه با عنوان «پتروکاپ 2013» انجمن مخ ها 0 727 19-12-2012، 12:27 AM
آخرین ارسال: انجمن مخ ها
  مهم:اولین دوره مسابقات خودروهای پیل سوختی mehr@b 1 1,358 07-02-2012، 05:56 PM
آخرین ارسال: matrixXx
  اولین دوره ی مسابقات سازه های فولادی بهنام 0 1,152 29-01-2012، 12:01 PM
آخرین ارسال: بهنام
  مسابقه طراحی سردر ورودی شهر شهرمشهد (محور نیشابور) انجمن مخ ها 0 1,802 30-09-2011، 04:58 PM
آخرین ارسال: انجمن مخ ها
  سومین مسابقه طراحی و معماری داخلی هنـر معمـاری نوید خزدوز 0 1,922 16-05-2011، 11:14 PM
آخرین ارسال: نوید خزدوز
  اولین دوره مسابقات رباتیک کشوری جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و شرکت رهفا انجمن مخ ها 0 2,174 10-05-2011، 12:50 PM
آخرین ارسال: انجمن مخ ها

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان