امتیاز موضوع:
  • 64 رأی - میانگین امتیازات: 3.09
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چگونه از افسردگی فصلی جلوگیری کنیم
#1
[تصویر:  afsordegii.jpg]
چگونه از افسردگی فصلی جلوگیری کنیم
افسردگی فصلی (SAD) اختلالی است که هر ساله در یک زمان مشخص در برخی افراد مستعد، بروز می‌کند و معمولا آغاز علائم آن از فصل پاییز یا زمستان است.
‏‏
افسردگی فصلی در واقع به اختلالات خلقی گفته می‌شود که به دلیل تغییرات طول مدت روز در فصل‌های مختلف بروز می‌کند. به گفته روانپزشکان مرکز تخصصی «مایوکلینیک»، متناسب با تغییرات فصل، تغییراتی در ساعت بیولوژیک بدن ایجاد می‌شوند. این تغییرات فصلی عمدتا شامل کاهش نور آفتاب در فصول سرد سال هستند که هرچقدر هم که اندک باشند، باز هم می‌تواند باعث عدم تطابق ساعت فیزیولوژیک بدن با برنامه روزانه افراد شوند. آسیب‌پذیرترین افراد در برابر این اختلال، زنان جوان هستند. در این اختلال علائم شایع افسردگی مانند تغییرات خلقی، پرخوری، افزایش وزن و افزایش میزان خواب مشاهده می‌شوند و تمایل به مصرف مواد قندی و نشاسته‌ای افزایش پیدا می‌کند.شایع‌ترین علائم افسردگی فصلی شامل خستگی، افزایش نیاز به خواب، کمبود انرژی، افزایش وزن، افزایش اشتها، مشکل در تمرکز و گرایش زیاد به تنهایی هستند. به گزارش سایت مرکز تخصصی مایوکلینیک، بروز این اختلال در فصول پاییز و زمستان، به ترشح هورمون ملاتونین از غده «پینه‌آل» در مغز مربوط می‌شود. این هورمون که هورمون وابسته به خواب نیز نامیده می شود، در تاریکی و هنگام خواب شبانه، بیشترین میزان ترشح را دارد. بنابراین در پاییز و زمستان که طول روزها کوتاه و شب‌ها بلند می‌شود، میزان ترشح این هورمون در بدن افزایش می یابد و در فرد ایجاد علائم افسردگی می کند. روانپزشکان دریافته‌اند که نوردرمانی می تواند از ترشح بیش از حد ملاتونین در بدن جلوگیری کند. اغلب مبتلایان به افسردگی فصلی به این شیوه درمانی پاسخ مثبت می دهند. اگر شما هم با توجه به توضیحات فوق تصور می‌کنید که علائم افسردگی فصلی را دارید، باید هرچه زودتر با پزشک خود در این مورد مشورت کنید تا تحت معاینات و تجویزات لازم قرار گیرید. به طور کلی رو‌ش‌های زیر به شما کمک می‌کند که در صورت ابتلا به این اختلال علائم خود را تا حد زیادی کاهش داده و به درمان سریعتر خود کمک کنید. همچنین اقدامات ذیل امکان برگشت‌پذیری بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد:
- سعی کنید هر روز حتی هنگامی که هوا ابری است، زمانی را در خارج از خانه بگذرانید.
- رژیم غذایی مناسبی داشته باشید که از مقادیر کافی ویتامین ها و مواد معدنی برخوردار باشد. این کار به حفظ انرژی بیشتر در بدن شما کمک می‌کند.
- حداقل هفته‌ای سه نوبت و هر نوبت 30 دقیقه ورزش کنید.
- طی ماه‌های زمستان حتما با یک متخصص، مشاوره داشته باشید.
- خود را از فعالیت‌های اجتماعی دور نکنید چرا که حضور در اجتماع در مقابله با افسردگی فصلی نقش موثری دارد.
- سعی کنید نگاه مثبت به موهبات این فصل بی نظیر داشته باشید و زمانی را به لذت بردن از زیبایی‌های آن اختصاص دهید.

بيست سال بعد، بابت كارهايي كه نكرده اي بيشتر افسوس مي خوري تا بابت كارهايي كه كرده اي. بنابراين، روحيه تسليم پذيري را كنار بگذار، از حاشيه امنيت بيرون بيا، جستجو كن، بگرد، آرزو كن و كشف كن
.
مارک تواین




پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دارویی برای جلوگیری از بازگشت سرطان سینه M@h$A 0 115 29-08-2013، 09:32 AM
آخرین ارسال: M@h$A
  چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟ M@h$A 7 3,107 29-03-2012، 01:36 PM
آخرین ارسال: انجمن مخ ها
  افسردگی و روشی بی هزینه برای درمان آن انجمن مخ ها 0 518 10-11-2011، 12:01 AM
آخرین ارسال: انجمن مخ ها
  چگونه شکم خود را کوچک کنیم؟ انجمن مخ ها 0 829 07-11-2011، 01:02 PM
آخرین ارسال: انجمن مخ ها
  مصرف فیبر از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند نوید خزدوز 0 494 22-10-2011، 08:52 PM
آخرین ارسال: نوید خزدوز
  مصرف روغن زیتون از افسردگی پیشگیری می‌کند نوید خزدوز 0 483 22-10-2011، 08:49 PM
آخرین ارسال: نوید خزدوز
  انگور از اختلالات ذهنی و افسردگی پیشگیری می‌کند نوید خزدوز 0 601 22-10-2011، 08:45 PM
آخرین ارسال: نوید خزدوز
  درمان افسردگی با نور خورشید نوید خزدوز 0 730 22-10-2011، 08:37 PM
آخرین ارسال: نوید خزدوز
  چگونه از کمردرد پیشگیری کنیم نوید خزدوز 0 486 22-10-2011، 05:11 PM
آخرین ارسال: نوید خزدوز
  ‏جلوگیری از چین و چروک اطراف چشم ها نوید خزدوز 0 540 22-10-2011، 05:08 PM
آخرین ارسال: نوید خزدوز

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان