امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بخش ویژه ی سیستم تعلیق
#1
بخش ویژه ی اعضای گروه سیستم تعلیق
می گویند تقوا از تخصص لازم تر است
آنرا می پذیرم، اما می گویم:
آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست.
- شهید دکتر چمران
پاسخ
#2
سیستم تعلیق تک بازخورد (Monoshock Suspension)
با توجه به اینکه در مسابقات پیش رو ، هیچ بخشی برای تست تعلیق وجود نداشته و مسیر مسابقه بر روی پیست های فرمول وان پیش بینی گردیده است لذا استفاده از تعلیق های سنگین و دارای فنر و دمپر های پیچیده منتفی بوده و نیاز است که در در سیستم تعلیق ارائه شده به طور کلی تجدید نظر گردد . به همین منظور با بررسی تعلیق های مختلف فعلا دو نوع تعلیق به عنوان کاندید برای این قسمت در نظر گرفته شده اند که اولین مورد آن را در تصاویر زیر می بینید . استفاده از این تعلیق برای خودروهای فرمول وان و فرمول دانشجویی یک سیستم متداول بوده و علاوه بر ضریب دمپ مناسب ارتعاشات ، انعطاف پذیری خوبی نیز برای عبور از پیچ ها با سرعت بالا ارائه می دهد . لذا لازم است تا برای مناسب سازی میزان دمپ و ارتعاش دریافتی با ارتفاع خودروی ایرانا گرین هیبرید (1100 میلیمتر ) محاسبات مربوطه توسط گروه تعلیق انجام گردد.

[تصویر:  fr_frnt.jpg]
1997 Formula renault monoshock front-suspension

[تصویر:  f2vdmono.jpg]
1999 Formula 2000 monoshock front-suspension

[تصویر:  vtf941ph.jpg]
1994 Formula Ford monoshock front-suspension

[تصویر:  monofrnt.jpg]
2000 Dallara monoshock front-suspension on a IRL car (coilover)

[تصویر:  monorear.jpg]
2000 Dallara monoshock rear-suspension, (with seperate springs and dampers)

[تصویر:  03122010872.jpg]
مزایای این سیستم تعلیق :
وزن بسیار پایین در مقابل سیستم هایی همچون مک فرسون ، دوجناقی با دمپر مجزا و سایر تعلیق های مرسوم
کارایی بالا
افزایش فضای مفید جهت استفاده در قسمت شاسی
سادگی پخش نیروهای دریافتی از جاده و فنر بندی شاسی
سادگی اجرا و ساخت


دومین سیستم تعلیق پیشنهادی را در پست زیر مشاهده کنید
می گویند تقوا از تخصص لازم تر است
آنرا می پذیرم، اما می گویم:
آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست.
- شهید دکتر چمران
پاسخ
#3
در این سیستم هم با استفاده از لاستیک های جاذب ارتعاشات که برای اتصال موتور به بدنه ی خودرو (دسته موتور) استفاده می شوند بهره گرفته شده است. تصویر زیر گویای همه چیز هست . از مزایای این تعلیق می توان به وزن فوق العاده کم ، سادگی فوق العاده در پیاده سازی ، امکان تعویض راحت ، ارزانی و انعطاف پذیری مناسب اشاره کرد ولی در مورد معایب آن چون یک سیستم ابتکاریست و به طور متداول در خودروها استفاده نمی شود (!) هنوز اطلاعاتی در دست نیست .
[تصویر:  download.php?img=163]
می گویند تقوا از تخصص لازم تر است
آنرا می پذیرم، اما می گویم:
آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست.
- شهید دکتر چمران
پاسخ
#4
[تصویر:  online-pdf-combiner.png]

مقاله مفید در مورد طراحی تعلیق تک بازخورد برای یک خودروی فرمول دانشجویی که به صورت کامل به شرح مراحل طراحی و محاسبات پرداخته است . برای دانلود این مقاله اینجا و برای مشاهده ی آنلاین آن اینجا کلیک کنید . ( مشاهده ی آنلاین تنها در صورت داشتن اینترنت پرسرعت امکان پذیر است )
می گویند تقوا از تخصص لازم تر است
آنرا می پذیرم، اما می گویم:
آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست.
- شهید دکتر چمران
پاسخ
#5
[تصویر:  renaultsus.jpg]
می گویند تقوا از تخصص لازم تر است
آنرا می پذیرم، اما می گویم:
آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست.
- شهید دکتر چمران
پاسخ
#6
دلایل استفاده از این نوع تعلیق :
1- اولین و مهمترین دلیل این است که سیستم انتقال قدرت خودرو در چرخ های عقب طراحی شده و به همین دلیل نیاز به یک عدد دیفرانسیل در این قسمت وجود دارد . ( زیرا تقسیم نیرو با نسبت های دقیق تنها با استفاده از دیفرانسیل قابل اجرا است ) و استفاده از دیفرانسیل های غیر صلب به علت پیچیدگی اجرا ممکن نیست و هبا این وجود از سیستم تعلیق دو جناقی نمی توان استفاده کرد .
-2 سادگی تهیه ، اجرا و تعمیرات احتمالی سیستم اکسل صلب
3- کوچک تر شدن شاسی ( در این سیستم شاسی تا انتهای خودرو ادامه نداشته و در محل اتصال بازو ها ، تمام می شود . این خود صرفه جویی حدود 1.5 تا 2.5 کیلوگرمی در وزن شاسی می گردد)
4- امکان تحمل نیروهای در راستای عمودی و صرف نظر کردن حداکثری از نیروهای افقی و محوری در شاسی و در نتیجه فرمان پذیری بهتر خودرو
5- استفاده از تنها یک فنر و دمپر ( لینک قرمز و نارنجی رنگ ) و دولینک ساده (لینک های سبز) و کاهش حدود 2.5 کیلوگرمی در وزن سیستم تعلیق

معایب:
1- سنگینی اکسل صلب در مقایسه با دیفرانسیل های غیر صلب ( مانند آنچه در خودروهای دیفرانسیل جلو استفاده می شود )
2- وزن 60 تا 70 درصدی بیشتر نسبت به استفاده از موتورهای درون چرخ (in wheel motor)
3-

[تصویر:  download.php?img=254]

[تصویر:  download.php?img=255]


فایل‌(های) پیوست شده
.zip   New Rear Damper (kdamper10-ktire15).zip (اندازه: 1.58 MB / تعداد دفعات دریافت: 6)
می گویند تقوا از تخصص لازم تر است
آنرا می پذیرم، اما می گویم:
آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست.
- شهید دکتر چمران
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان