امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بخش ویژه ی طراحی شاسی و بدنه
#1
Star 
بخش ویژه ی اعضای گروه طراحی بدنه وشاسی
می گویند تقوا از تخصص لازم تر است
آنرا می پذیرم، اما می گویم:
آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست.
- شهید دکتر چمران
پاسخ
#2
این خودرو که محصول آینده ی شرکت Tata Motors هند است به نظر یک خودروی ایده آل برای الگو برداری است .
به ابعاد کوچک و فرم زیبای بدنه ی آن دقت کنید . می تواند تمام نیاز های خودروی ایرانا بر طرف کند . از اینکه زیاد شبیه نمونه ی خارجی شود نگران نباشید . روند طراحی به خودی خود تغییرات لازم را صورت خواهد داد .
[تصویر:  14.jpg]

برای مشاهده ی تصاویر و فیلم های بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید :
[تصویر:  zero-turn-drive.png]
می گویند تقوا از تخصص لازم تر است
آنرا می پذیرم، اما می گویم:
آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست.
- شهید دکتر چمران
پاسخ
#3
نتایج تحلیل شاسی ایرانا

در تصویر شماره 1 تیرهای قرمز رنگ محل اعمال نیرو و تیرهای آبی رنگ محل قرار گرفتن تکیه گاهها هستند .

[تصویر:  download.php?img=391]
تصویر شماره 1

در تصویر شماره 2 نیروهای قرار گرفته بر روی شاسی را مشاهده می کنید همانطور که در این تصویر مشخص است ، دو نیروی پیوسته با بزرگی 1.2 نیوتن بر میلیمتر بر روی قسمت وسط شاسی اعمال شده است. این نیرو در طول 960 میلیمتری گسترده شده است . .
[تصویر:  download.php?img=388]
تصویر شماره 2 - بارگذاری استاتیکی روی شاسی

تکیه گاههای از نوع غلطکی و در محل اتصال تعلیق به شاسی نصب شده اند . همچنین وزن شاسی و نیروی وارده به خاطر وزن نیز با در نظر گرفتن شتاب جاذبه 9.81 در نظر گرفته شده است.

[تصویر:  download.php?img=389]
تصویر شماره 3 - نتایج تست نیرو ، فاکتور مهم در این تست بیشترین تغییر مکان اجزا از حالت اولیه بوده است.

همانطور که مشاهده می کنید بیشترین تغییر مکان در نقاط قرمز رنگ و نارنجی رنگ رخ داده که قسمت گارد حفاظتی راننده و مرکز شاسی مشمول این تغییرات شده اند. بیشترین تغییر مکان برابر با 38.93 میلیمتر بوده که بنا بر استانداردهای طراحی * این مقدار باید کمتر از 1.25 میلیمتر باشد. به همین منظور اصلاحاتی بر روی شاسی انجام گرفت و شاسی ارائه شده در تصویر شماره 4 که شاسی اصلاح شده است مورد بررسی قرار گرفت .

[تصویر:  download.php?img=392]
تصویر شماره 4 - نتایج تحلیل شاسی اصلاح شده
در شاسی جدید با انجام اصلاحی که صورت گرفت میزان جابه جایی از 38 میلیمتر به 2.541 میلیمتر کاهش یافته است . علت این امر یکی افزودن لینک های جدید به شاسی و دیگری تغییر پروفایل بدنه از مربع یه لوله بوده است . وزن شاسی در این حالت برابر شد با 12.66 کیلوگرم شده است. با توجه به اینکه کل نیروی اعمالی به این شاسی ،در هنگام تست ، 2000 نیوتن در نظر گرفته شده است می توان به همین مقدار جابه جایی بسنده کرد و دیگر نیازی به تقویت شاسی نیست .

حال نوبت به تست پیچش می رسد در این تست باید دو نیروی مساوی و مختلف الجهت به قسمت جلوی شاسی اعمال شده و تکیه گاهها در قسمت عقب شاسی مستقر گردند. تصویر شماره 5 نتایج تست پیچش است .

[تصویر:  download.php?img=393]
تصویر شماره 5- نتایج تست پیچش

در تست پیچش ، سختی پیچشی بین محورهای جلو و عقب باید بین 6500 تا 7500 باشد . به دلیل اینکه بدست آوردن سختی چپیچشی در نرم افزارهایی همچون اینونتور به دقت صورت نمی گیرد .در این تست نیز ملاک را همان حداکثر جابه جایی قرار می دهیم و یا انجام اصلاحاتی بر روی شاسی و با توجه به وزن آن ، سعی بر حداقل نگه داشتن جابه جایی در این حالت می کنیم . همانطور که در تصویر 5 مشاهده می کنید بیشتر اعضای ضربدری به منظور تحمل بارهای پیچشی طراحی شده اند و در واقع نقش چندانی در تحمل بارهای عمودی ندارند . ولی به هر حال وجود آنها لازم بوده و نیروهای وارد شده از طرف جاده به خودرو را در پیچ ها تحمل می کنند . با انجام اصلاحاتی نه چندان مختصر میزان حداکثر جابه جایی در هنگام اعمال کوپل پیچشی 500 نیوتنی ، 4.554 میلیمتر بوده که در محل اتصال بدنه به شاسی رخ خواهد داد .


*
منبع اعداد و مرجع معیارهای مهندسی کتاب اصول طراحی و تحلیل سازه و بدنه خودرو ، چاپ دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی ، صفحه ی 82 و83 است.
می گویند تقوا از تخصص لازم تر است
آنرا می پذیرم، اما می گویم:
آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست.
- شهید دکتر چمران
پاسخ
#4
مقاله تحلیل شاسی خودروی هیبرید ایرانا توسط نرم افزار آباکوس را می توانید از ضمیمه ی همین پست دانلود کنید .

[تصویر:  pdf-icon.png]


فایل‌(های) پیوست شده
.pdf   Irana Green Hybrid Chassis Analysis By Abaqus.pdf (اندازه: 716.26 KB / تعداد دفعات دریافت: 20)
می گویند تقوا از تخصص لازم تر است
آنرا می پذیرم، اما می گویم:
آنکس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد، بی تقواست.
- شهید دکتر چمران
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان