امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ارزش تبلیغات و راه حلی برای کاهش تعرفه تبلیغات
#1
[تصویر:  3ce248448a8d87200b6e2fda17fe7752.jpg]
احسان موحدیان- تحولات جدید دنیای مجازی همه چیز و از جمله صنعت تبلیغات اینترنتی را متحول کرده است. امروزه شرکت‌های وب ۲، به این مقوله به عنوان یک پلت‌فرم نگاه می‌کنند، نه رسانه‌ای برای تبادل اخبار،‌ زیرا وب رسانه‌ای دوطرفه است و کاربر و سرویس‌دهنده آن با یکدیگر تعامل دارند. اولین‌بار شرکت نت‌اسکیپ وب را یک پلت‌فرم می‌دانست، اما این شرکت در دهه ۹۰ به وسیله مایکروسافت از دور خارج شد. تعیین استانداردهای وب یک در دست نت‌اسکیپ بود، اما اکنون گوگل به رهبر وب ۲ تبدیل شده است.
نت اسکیپ به وب به عنوان یک پلت‌فرم در قالب یک ایده نرم‌افزاری نگریست. قدرت اصلی این شرکت در مرورگر وب آن بود. استراتژی نت‌اسکیپ این بود که از قدرت انحصاری خود در عرصه مرورگرهای وب، به منظور فروش محصولات گران‌قیمت برای سرورها استفاده کند. کنترل استانداردها برای تعیین روش‌های نمایش اطلاعات در مرورگرهای وب در اختیار نت‌اسکیپ بود. این قدرت مشابه قدرتی بود که مایکروسافت در بازار کامپیوترهای شخصی به دست آورد. نت‌اسکیپ سرانجام فناوری WebTop را - فناوری که اطلاعات بازار، آب و هوا و اخبار را به طور مستقیم روی کامپیوتر کاربر نمایش می‌داد- معرفی کرد. وب تاپ در خدمت مشتریان نت‌اسکیپ بود و این شرکت آن را با اطلاعاتی که خریداران سرورهایش ارایه می‌دادند به‌روز می‌کرد. خیلی زود شرکت‌های تجاری از این فناوری برای ارایه آگهی به کاربران نت‌اسکیپ استفاده کردند.
DoubleClick نیز همچون گوگل فرزند دوران وب ۲ است. این شرکت از نرم‌افزار خود به شکل یک سرویس استفاده می‌کرد و امکانات پیشرفته‌ای را برای مدیریت داده‌ها توسعه داده بود و پیشرو سرویس‌های وب محسوب می‌شد. دلیل توقف آن‌ها این بود که تفکرشان متعلق به دهه ۹۰ بود، دورانی که وب روی انتشار اطلاعات متمرکز بود و نه مشارکت کاربران. وب ۲ به ما می‌آموزد که از تاثیر روش‌های هوشمندانه مدیریت اطلاعات برای دسترسی به تمام مرزهای وب و نه فقط بخش اصلی آن، استفاده کنیم.
در حال حاضر در حالی که شرکت‌هایی مانند گوگل و یاهو در حال ارایه سرویس‌های مختلف و خرید سایت‌های مختلف اینترنتی وب ۲ هستند، شرکت‌های دیگر نیز بیکار ننشسته‌اند و مدل‌های جدیدی برای رقابت با این غول‌ها در حال شکل‌گیری است.
روی آوردن به تبلیغات هوشمند، یکی از اهداف وب ۲ بود که کم‌کم جامه عمل می‌پوشد. گوگل و یاهو از اولین شرکت‌هایی بودند که تبلیغات هوشمند خود را ارایه کردند، یعنی تبلیغاتی که مرتبط با فضای وب است. یاهو فقط یک سال است که سرویس Smart Ads خود را فعال کرده است. شرکت نیویورکی Vibrant Media این سرویس را ارایه کرد و به تبلیغات درون متنی یا In-text Advertisement معروف شد. این سرویس یکی از رقیبان جدی گوگل و یاهو در امر تبلیغات است. در حالی که گوگل تبلیغات ویدیویی را تبلیغات نسل جدید اعلام کرد، شرکت Vibrant Media روی نسل جدید تبلیغات کار کرد و از سال گذشته چند روزنامه متعلق به شرکت Gannett به استفاده از تبلیغات درون متنی روی آوردند. ازجمله این روزنامه‌ها می‌توان به Indianapolis Star و arizonare public اشاره کرد. این شرکت تبلیغاتش را هر ماه در برابر دیدگان ۱۱۰ میلیون کاربر قرار می‌دهد و برای این کار از صفحات ۳ هزار سایت مختلف استفاده می‌کند.
اجرای یک برنامهء تبلیغاتی، مستلزم صرف هزینه است، به این رو تبلیغات به عنوان یکی از سرفصل‌های مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها محسوب می‌شود. هزینه‌ تبلیغات مشکلی است که تمام شرکت‌ها خصوصا شرکت‌های تجاری کوچک با آن مواجهند. بسیاری از این شرکت‌ها برای جذب و حفظ مشتریان خود به تبلیغات وابسته‌اند. با وجود این، تعرفه تبلیغات موثر و مستمر خصوصا در شرایط کنونی بازار و اقتصاد برای بسیاری از این شرکت‌ها طاقت‌‌فرسا و کمرشکن است. به همین دلیل شرکت‌های تجاری همواره به دنبال راهکارهایی هستند که ضمن معرفی خود و تحت تاثیر قرار دادن مشتریان بتوانند هزینه‌های تبلیغاتی خود را نیز تا حد معقولی کاهش دهند. پیدا کردن یک شریک تبلیغاتی مناسب، کاهش تعداد دفعات پخش تبلیغات و روابط عمومی، از جمله این راهکارهاست و به شما به عنوان مدیر یک شرکت تجاری یا سرپرست بخش تبلیغات و بازاریابی می‌تواند در کاهش هزینه‌های تبلیغاتی بسیار کمک کند که در ادامه به اختصار به آن‌ها می‌پردازیم:
۱. شریک تبلیغاتی
سعی کنید تبلیغاتتان را با تبلیغات شرکت دیگری همراه کنید. به طور مثال به جای این که شرکت شما برای مدت زمان معینی صفحهء آخر هفته‌نامه‌ای را برای تبلیغات خود خریداری کند، بهتر است با دادن یک آگهی نصف صفحه، آن را با یک شرکت تجاری دیگر شریک شوید یا این که اجازه دهید آن‌ها با شما شریک شوند. به عبارت دیگر تبلیغات خود را با تبلیغات آن‌ها همراه کنید. به این ترتیب هزینهء تبلیغات شما نصف می‌شود. با این که ممکن است به این ترتیب تا حدودی تاثیر و پاسخ مورد انتظار از تبلیغاتتان کاهش یابد، ولی این بهترین روش برای تداوم تبلیغات در بازه زمانی طولانی‌تر و صرفه‌جویی ‌در هزینه است. باید توجه داشت که شریک و همراه تبلیغاتی شما از رقبا یا شرکت‌هایی نباشد که بنا به دلایلی تمایل ندارید با آن‌ها مرتبط شوید و در این ارتباط نظارت‌های ضروری را اعمال کنید.
۲. کاهش تعداد دفعات پخش آگهی تبلیغاتی
اثربخشی تبلیغات معمولا براساس دو معیار مورد سنجش قرار می‌گیرد: میزان فراگیری (Reach) فراوانی تکرار (Frequency) میزان فراگیری به معنای تعداد افرادی است که تبلیغ شما را می‌بینند. بنابراین تبلیغی که میزان فراگیری آن کم و دفعات تکرار آن بیش‌تر است منجر به آن می‌شود که تبلیغ شما را یک گروه نسبتا کوچکی از مشتریان بالقوه به تعداد دفعات بیش‌تری مشاهده کنند. میزان فراگیری باید دست نخورده بماند، چرا که شما یک گروه خاص از مشتریان بالقوه را انتخاب می‌کنید. تنها به این دلیل که گمان می‌کنید احتمال دارد آن‌ها محصول یا خدمت شما را خریداری کنند، در حالی که ممکن است آن‌ها در نهایت از شما خرید نکنند. بنابراین نباید حق مساوی را از تمامی مشتریان بالقوه، سلب کرده و تنها تبلیغات خود را برای عده‌ای خاص پخش کنید. بنابراین اگر شما ناگزیر به قربانی کردن یکی از این دو معیار باشید بهتر است که فراوانی تکرار را انتخاب کنید. به طور مثال برنامهء تبلیغاتی شما در رادیو می‌تواند از ۱۲ هفته به ۱۰ هفته کاهش یابد یا به جای شش بار در روز می‌تواند دفعات پخش آگهی شما به پنج بار در روز کاهش یابد، اما استفاده از رادیو برای پخش تبلیغات به دلیل وسعت فراگیری این رسانه نباید تغییر کند.
۳. توجه به روابط عمومی
تبلیغات گران است، اما روابط عمومی هزینه‌ای ندارد و رایگان تمام می‌شود. با این وجود اسپانسر شدن یا پخش اخبار در مورد شرکت، محصولات و یا خدمات آن از طریق رسانه‌های عمومی بسیار بیش‌تر از انجام تبلیغات مستقیم تاثیرگذار است. چاپ یک مقاله در ارتباط با کسب‌وکار شما در روزنامه، یا پخش یک برنامهء تلویزیونی در این زمینه بسیار بهتر از تبلیغات مستقیم است چرا که اعتبار بیش‌تری نزد مخاطبان و مشتریان بالقوه دارد. در صورتی که امکان انجام چنین فعالیت‌هایی را در قالب روابط عمومی داشته باشید، به راحتی می‌توانید بخشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های تبلیغاتی خود را کاهش دهید و در عین حال تاثیر مثبت بیش‌تری در ذهن مخاطبان خود بگذارید. بنابراین برقراری تماس مستمر با رسانه‌ها و خبرگزاری‌های محلی و ارایهء اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های تجاری شرکتتان نظیر اعلام میزان کل فروش و سود شرکت در بازه زمانی معین، برنامه‌های توسعهء محصول یا بازار یا سایر جریاناتی که مربوط به کسب‎وکارتان است و برای مشتریان و مخاطبان مورد نظر شما نیز جالب توجه است، به شما کمک می‌کند تا با توسعهء فعالیت‌هایتان در حوزهء روابط عمومی، نیاز کم‌تری به انجام تبلیغات مستقیم داشته باشید و به این ترتیب ضمن این که به طور غیرمستقیم و موثرتر خود را به مشتریان معرفی می‌کنید، به میزان قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌هایی که باید صرف انجام تبلیغات شود نیز صرفه‌جویی می‌کنید.

درآمد حاصل از تبلیغات دسکتاپ نسبتاً ثابت و درآمد حاصل از تبلیغات موبایل در حال انفجار است 
بازاریاب‌ها از شنیدن این عبارت که «امسال سال موبایل» است، خسته شده‌اند، اما مطالبی که میکر ارائه داده است، نشان می‌دهد که درآمد حاصل از تبلیغات موبایل بسیار بیشتر از دستکاپ است. درآمد حاصل از تبلیغات اینترنتی به 60 میلیارد دلار در سال 2015 رسید که در مقایسه با سال 2014، افزایش 20 درصدی داشته است. درآمد حاصل از تبلیغات موبایل 66 درصد رشد کرده است که در خصوص دسکتاپ این مقدار تنها به پنج درصد می‌رسد.
در ضمن، مصرف‌کنندگان 25 درصد وقت خود را صرف موبایل‌هایشان می‌کنند که 12 درصد بودجه تبلیغات را تصرف می‌کند. طبق ارزیابی میکر، این یعنی فرصت بکر 21 میلیارد دلاری برای برندهای آمریکایی که خود را با نحوه استفاده مردم از رسانه همگام کنند. در مقایسه با موبایل، مصرف کنندگان 22 درصد وقت خود را صرف دسکتاپ‌هایشان می‌کنند و تبلیغ‌کنندگان 23 درصد بودجه را به تبلیغات دسکتاپ اختصاص می‌دهند.

2. این بازی گوگل و فیسبوک برای برنده شدن است
دوست داشته باشید یا نه، مارک زاکربرگ، نیروی مخرب تبلیغات را ایجاد کرده است. بین سال‌های 2014 و 2015، درآمد حاصل از تبلیغات فیسبوک 59 درصد رشد داشت و بخش عمده این تبلیغات در دستگاه‌های موبایل انجام می‌گرفت. در ضمن، درآمد حاصل از تبلیغات گوگل در همان دوره زمانی 18 درصد بود. به نظر می‌رسد درآمد گوگل در مقایسه با فیسبوک ناچیز باشد، اما تمام دستگاه‌های پخش دیجیتال دیگر، به 13 درصد رشد کل کمک کردند. گوگل و فیسبوک با هم 76درصد رشد تبلیغات اینترنتی را در اختیار داشتند.

3. مصرف‌کنندگان از تبلیغات آنلاین ناراضی هستند
گزارش‌های میکر، شامل داده‌هایی از شرکت ویدیویی Unruly بود که نشان می‌داد رونق تبلیغات آنلاین برای مصرف‌کنندگان اصلاً جالب و شگفت‌انگیز نیست. 92 درصد از 3200 کاربر اینترنت عنوان کرده‌اند که قصد دارند از مسدودکننده‌های تبلیغات (ad blocker) استفاده کنند و 62 درصد مردم گفته‌اند که تبلیغات ابتدای فیلم موجب ناراحتی آن‌ها می‌شود. همچنین مطالعات نشان دادند که 81 درصد تبلیغات ویدیویی بی‌صدا هستند و برای آنکه صدا پخش شود، مصرف‌کنندگان باید روی آن‌ها کلیک کنند.
4. قوانین موبایل برای مسدود کردن تبلیغات
 میکر، همچنین در خصوص مسدود کردن تبلیغات، تحقیقات جدیدی از PageFair ارائه کرد که نشان می‌داد 400 میلیون کاربر در سطح جهان تبلیغاتی را که در وب موبایل عرضه می‌‌شود، مسدود می‌کنند که این تعداد در کاربران دسکتاپ به 200 میلیون نفر می‌رسد.


از آنجا که فناوری PageFair به ناشران کمک می‌کند تا درباره مسدودکننده‌های تبلیغات کار کنند و مسدودکنندگان تبلیغات موبایل تنها یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، به این نتایج باید با شک و تردید نگریست.
5. هرچه کوتاه‌تر بهتر
میکر برای نشان دادن نحوه عملکرد ویدیوهای کوتاه در موبایل، به دو کمپین Snapchat -کمپینی برای Spotify و کمپینی برای Universal Pictures’Furious 7 - از سال گذشته اشاره کرد.
Universal در مارچ 2015 حامی مالی فستیوال موسیقی آلترا میامی بود که بیش از 14 میلیون بازدید داشت. در ماه دسامبر، Spotify به دلیل راه انداختن کمپینی در بخش Discover که برجسته‌ترین هنرمندان سال را اعلام می‌کرد، حق اشتراک را تا  تقریباً 30 درصد افزایش داد.


تبلیغات درون متنی را شرکت‌هایی مانند فورد یا مایکروسافت می‌خرند، وقتی کاربری در یک صفحه وب اشاره‌گر ماوس را روی کلمات رنگی، یا کلماتی که زیر آن‌ها خط کشیده شده است ببرد، کادر کوچکی در بالای کلمه پدیدار می‌شود که ممکن است حاوی چند کلمه، پیام صوتی و حتی یک ویدیو باشد. این معنای واقعی نسل جدید تبلیغات است. این نوع تبلیغات بر خلاف تبلیغات گوگل و یاهو، نیاز به یک جای اختصاصی ندارد و تبلیغات ممکن است در هر جای صفحه قرار بگیرند. تعداد کلماتی که به آن‌ها تبلیغ اختصاص داده می‌شود در سایت Vibrant Media قابل تنظیم است. هنگامی که کد مخصوص نمایش تبلیغات در صفحه قرار می‌گیرد، Vibrant Media در پایگاه داده‌های خود جست‌وجو می‌کند. برای مثال، ۳ کلمه که بیشترین قابلیت پرداخت (ارزش مادی-تبلیغی) دارند را مشخص و تبلیغات برای آن‌ها به نمایش درمی‌آید.
پاسخ
#2
[تصویر:  internet-marketing-for-your-home-business.jpg]
برای تبلیغ موثر و فراگیر خدمات و محصولات خود در اینترنت، می بایست در مورد ترافیک سایت اطلاعات خوبی داشته باشیم. برخی از تارگاه هایی که برای تبلیغ انتخاب می کنید، در مورد شمار بیننده خود اطلاعاتی اعلام می کنند که تحلیل درست آن ها، شما را به انجام تبلیغ در سایت مورد نظر متقاعد یا از انجام آن، منصرف می کند. در ادامه این بخش، روش هایی در تبلیغ در اینترنت معرفی می شود. نا گفته ییدا ست که یکی از روش های موفقیت پرتال های اینترنت که قابلیت های طراحی پرتال نیز در آن تاثیر غیر مستقیم دارد، معرفی و تبلیغ آنلاین است.  برای تبلیغات آنلاین، ترافیک سایت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. ترافیک سایت، تعداد بیننده یک سایت را نشان می دهد.

 هر اندازه یک سایت از بیننده بیش تری برخوردار باشد، محبوبیت آن برای کاربران اینترنت بیش تر است. سایتی که بیننده بیش تر داشته باشد، بیش تر مورد بازدید کاربران قرار می گیرد و معمولا این سایت ها، از حجم آگهی های آنلاین زیادی برخوردار هستند. در این سعی  و مقاله، به دلایل تحلیل ترافیک یک سایت پرداخته می شود و پایگاه های وب فارسی جهت تحلیل ترافیک سایت معرفی می شود.تبلیغات در اینترنت، بخش غیر قابل انکاری در آمد هنگفت فعالان کسب و کار اینترنتی و حتی کارآفرینان دیجیتال را شامل می شود.

 تبلیغات در وب، یکی از برگ های برنده فعالان کسب و کار دیجیتالی به شمار می رود و برد و موفقیت بالایی برای آگهی دهنده به همراه می آورد. تفاوت تبلیغات اینترنتی و تبلیغات سنتی، در سهولت و برد بالای آن می باشد که می تواند ظرف چند ثانیه، میلیون ها نفر را در سراسرجهان با مفهوم و مساله ای آشنا و ترغیب کند. امری که برای تبلیغات سنتی هیچ گاه قابل تصور نبوده است. تبلیغات اینترنتی را باید بیش از قبل بها داد و به اهمیت اثربخش آن بهتر آگاه بود.

دلایل تحلیل ترافیک سایت

تحلیل ترافیک یک سایت نتایج مطلوبی برای وب مسترهای پایگاه های اینترنت ارائه می کند که منجر به ارتقای دید و رویکرد آن ها نسبت به ادامه فعالیت های اطلاع رسانی الکترونیکی آنان می گردد. وقتی بتوانید تحلیل درستی از ترافیک صفحات وب سایت خود بکنید، قطعا مخاطب شناسی شما منطقی تر و رفتار سازمانی الکترونیکی مفیدی را در پی خواهید گرفت. نزدیک شدن به هدف و تنظیم مجدد هدف Goal Re-setting از جمله مواردی است که تحلیل ترافیک سایت برای ما به ارمغان می آورد و باید به آن توجه زیادی معطوف داشت. برای این که چرا باید یک سایت را تحلیل آماری کنیم، دلایل دهگانه ذیل الذکر، ارائه می شود :  

1-  شناسایی رفتار الکترونیکی کاربران در سایت

2- شناسایی استراتژیهایی که بهتر جواب داده اند.

3- تحلیل رفتار کنونی برای پی ریزی استراتژیهای بعدی سایت

4- شناسایی پر مخاطب ترین بخش های سایت

5- آگاهی از روش های اتصال به سایت و نرم افزارهای استفاده شده کاربران برای ورود به سایت

6- از چه کشورهایی بیننده داشته است ؟

7- کدام صفحات سایت بیش تر مورد بازدید قرار گرفته است ؟

8- چه نرم افزار هایی برای ورود به سایت ما از طریق کاربران استفاده شده است ؟

9- چه زمان هایی در روز بیش ترین مراجعه به سایت ما بوده است ؟

10- به طور روزانه، ماهانه و سالانه ف چه تعداد بار سایت ما مورد بازدید قرار گرفته است ؟
 

نرم افزارهای رایگان اطلاع از ترافیک سایت

بسیاری از سرورهایی که خدمات هاستینگ (اجاره فضای سایت ) را می دهند، نرم افزار اطلاع از تعداد بیننده سایت یا کنتور را به شما می دهند. اما اگر اعتقادی به نرم افزارهای این سرورها ندارید از سایت های زیر استفاده کنید. قبلا یادآوری می کنیم، که برای استفاده از کنتور های سایت های زیر به مطالب زیر دقت کنید :

1-    سورسی را که سایت ارائه دهنده کنتور به شما می دهد تا در سایت خود قرار دهید، به درستی در ایندکس سایت قرار دهید

2-    مطمئن باشید که آرم سایت ارائه دهنده کنتور رایگان، در سایت شما نمایش داده می شود

3-    احتمالا این سرویس های رایگان بعد از مدتی پولی می شود. به این مورد توجه کنید

4-    کنتوری که در سایت شما وجود دارد، برای همگان قابل رویت است.

5-    تمام جزئیاتی که شما از طریق کنتور سایت مشاهده می کنید، برای دیگر کاربران نیز قابل دیدن است.

 روش های تبلیغ در اینترنت

یک پرتال موفق در اینترنت، پرتالی است که بتواند در راستای ماموریت ها و چشم اندازهای سازمانی تعریف شده، ظرفیت ها و قابلیت های خود را در عرصه های گوناگون در اختیار طیف های گسترده ای از مخاطبان قرار دهد و تلاش کند تا مخاطب زا باشد و کاربران مختلفی را به سمت خود جذب کند. تبلیغات در اینترنت بر خلاف رسانه های سنتی، روش های گوناگون و خلاقانه ای دارد که در ادامه به شماری از آن ها اشاره می کنیم.
 

1-    تبلیغات کلمه ای 1

یکی از خلاقانه ترین روش های تبلیغاتی می باشد که در سالیان اخیر مورد توجه و استفاده میلیون ها در وب قرار گرفته است. مبدا آن را باید گوگل و امید کردستانی دانست. یکی از جدید ترین شیوه های تبلیغات در اینترنت است که صاحبان پرتال ها، بر اساس کلید واژه های مورد نظر خود که معمولا در راستای فعالیت ها و زمینه اصلی وبگاه آن ها می باشد، به معرفی لینک خود اقدام می کنند. تبلیغات کلمه ای از شیوه های خلاقانه گوگل و امید کردستانی، در معرفی سایت ها بر اساس نوشته و نه تصویر و انیمیشن، آغاز شد و همچنان پر مخاطب می باشد.

 تبلیغات کلمه ای در موتورهای جست وجو، معمولا طرفدار زیادی دارد و بر همین اساس، امروزه غول جست وجوی اینترنت (گوگل)، تلاش های زیادی دارد تا کلید واژه های معروف و مشهوری که به زبان های مختلف توسط کاربران این سایت، جست وجو می شوند را به آگهی دهندگان بفروشد و البته درآمد کلانی نیز از این بابت کسب کرده است.

 مثلا اگر شما به دنبال آژانس هایی برای رزرو هتل و اماکن اقامتی در فلان کشور دنیا هستید، صاحبان پرتال هایی که نمی توانند رتبه های نخست جست وجو در گوگل را بر اساس کلید واژه های خاص مربوط به کسب و کار خود، (در این حالت : هتل، رزرو هتل، تور لحظه آخر و... ) کسب کنند، به صورت کلمه ای در گوگل تبلیغ می کنند. به ازای شارژی که پرداخت کرده باشند، امکان معرفی و حضور به صورت تبلیغات کلمه ای در کنار فهرست نتایج عرضه شده به کاربر را خواهند داشت.

 اکنون کاربران می توانند در کنار فهرست نتایج عرضه شده در گوگل، فهرست آگهی های مرتبط را نیز مشاهده کنند. البته تبلیغات کلمه ای شیوه های مختلفی از جمله تبلیغ بر اساس تعداد نمایش و تبلیغ بر اساس تعداد کلیلک دارد که در پرتال ها،متفاوت است. تبلیغات کلمه ای به واسطه آن که مخاطبان، با متن و مفاهیم محتوایی سر و کار دارند، بعضا از تبلیغات انیمیشنی که هم نرم افزار خاص خود را برای بارگذاری در کلیه سیستم های کامپیوتری نیاز دارد و هم نیاز به درک و حوصله مخاطبان دارد، بعضا اثربخش تر است.

2-    تبلیغات بنری2

از متداول ترین شیوه های تبلیغات در اینترنت است که از سال 1996 میلادی تا کنون، ادامه داشت و مخاطبان زیادی دارد. در همین پرتال برترین ها ، تبلیغات بنری رواج دارد. شاید اگثر مخاطبان اینترنت، تبلیغات در سرزمین دیجیتال را بر اساس تبلیغات بنری بشناسند و بدانند. این تبلیغات چه به صورت گیف انیمیشن3 و چه به صورت چند رسانه ای4 ، در فریم های مختلف، اطلاعات گوناگون را به کاربران ارائه می کند. کاربران بر اساس لینکی که بر روی این تبلیغات قرار گرفته است، به پرتال تبلیغ شده متصل می شوند. نکته ای که باید در مورد تبلیغات بنری دانست، لزوم طراحی هدفمند و مطلوب تبلیغات است. متاسفانه اکنون با توسعه پرتال ها و حجم بالای تبلیغات در فضای مجازی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، تبلیغات بنری زیادی در وب مشاهده می شود که بعضا خستگی و عدم توجه کاربران را به دنبال دارد. این عدم توجه و عدم کلیک پذیری تبلیغات بنری را باید در موارد زیر تا حدودی خلاصه کرد:

1-    نوع طراحی گرافیکی با رنگ های زننده.

2-    عدم تناسب رنگ بندی در تبلیغات بنری با موضوع و کارکرد سایت تبلیغ کننده.

3-    شلوغ بودن محتوا و گرافیک ارائه شده در تبلیغات.

4-    عدم توجه به طیف مخاطبان پرتال.

5-    استفاده از فریم های متعدد برای نمایش اطلاعات.

6-    تحمیل محتوای آگهی به بیننده سایت.

7-    استفاده از تیترها و عناوین چرخشی با سرعت بالا.

8-    بارگذاری نامناسب در مرورگر ها و سیستم عامل های مختلف کاربران.

9-    باز شدن لینک اگهی در صفحه ای که کاربر در حال مشاهده مطالب سایت تبلیغ کننده است.

10-    عدم خلاقیت در طراحی زیبا و شیک.

11-    عدم توجه به ارزش ساده سازی و رنگ بندی های متنوع.

12-    عدم تغییر ساختار و گرافیک و محتوای آگهی در یک بازه زمانی خاص.

وقتی شما آگهی یک موسسه ارائه دهنده خدمات آموزشی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای را در یک سایت خبری مشاهده می کنید، نهایتا یک بار بر روی این آگهی کلیلک کیند و به صفحه مربوطه بروید و شاید ظرف بیست ثانیه از مشاهده اطلاعات بیشتر این موسسه تبلیغ کننده منصرف شوید و صفحه را ببندید. حال اگر شما روزی یکصد بار به پرتال خبری برای مشاهده اخبار روز مراجعه کنید، هر بار که چنین آگهی را ببینید از کلیلک بر روی آن خودداری خواهید کرد. چرا که این آگهی شما را جذب نکرده است و تجربه قبلی از آن داشته اید. پس آگهی دهنده شانس بازدید سایت توسط شما را برای بار دوم یا سوم از دست خواهد داد. این قضیه برای دیگر کاربران نیز صادق است.

متاسفانه این آگهی بر اساس استاندارد و شرایط خاصی که در پخش آگهی های بنری در سایت های مختلف است، در یک بازه دو هفته ای تا چند ماهه، بر روی صفحات خاصی از پرتال نمایش دهنده آگهی، بر جا می ماند. تنها کاربران جدید سایت، احتمال دارد که بر اساس علاقمندی خود، بر روی این آگهی کلیک کنند یا نکنند. راه حل برای افزایش کلیک پذیری این آگهی چیست؟ در واقع یکی از راه حل های احتمالی آن است که صاحب آگهی، صفحات مختلف پرتال خود را در هر هفته معرفی کند و از یک سیستم آگهی بنری چرخشی استفاده کند تا کاربران پرتالی که بنر در آن قرار گرفته است، با یک آگهی ثابت و محتوای یکنواخت مواجه نشوند.

 طراحی یک بنر تبلیغات موثر در وب، نیازمند یک کار مطالعاتی میان رشته ای است که روان شناسی و گرافیک و طراحی را توامان نیاز دارد. آگهی بنری در سایت های وب، سالانه صدها میلیون دلار درآمد عاید فعالان این عرصه می کند، لذا همان طور که در بخش سوم کتاب عنوان شده است، ایده های خلاقانه برای توسعه کسب و کارهای مبتنی بر آگهی های اینترنتی، می تواند فرصت های خوبی را در اختیار علاقمندان به این عرصه قرار دهد. در انتشار آگهی های بنری، باید طیف های مختلف مخاطبان، کارکرد سایت تبلیغ کننده و هدف تبلیغات مشخص باشد و راهکارهایی برای خروج از معضلات یکنواخت شدن در وب، در دستور کار آگهی دهنده و وب مستر پرتال نمایش دهنده آگهی قرار بگیرد.

در علم تبلیغات، به هر صفحه‌ای که کاربر وارد آن می‌شود یا اصطلاحا بر آن فرود می‌آید، صفحه فرود (به انگلیسی: Landing Page) می‌گویند. در حقیقت پس از اینکه مخاطب یک بنر تبلیغاتی یا تبلیغ متنی روی آگهی کلیک می‌کند، وارد صفحه فرود متصل به بنر یا تبلیغ متنی می‌گردد. معمولا صفحه فرود به صورت جدا از صفحات اصلی یک وب‌سایت طراحی می‌شود و به همین علت است که Navigation کلی وب‌سایت در آنها لحاظ نمی‌شود. دلیل مشخصی برای اتفاق ذکر شده وجود دارد؛ Navigation در صفحات فرود آورده نمی‌شود که عمل نهایی مخاطب محدود گردد و آگهی‌دهنده بتواند بواسطه صفحه فرود طراحی شده، به هدف نهایی خود برسد.
صفحه فرود چیست و انواع آن :
عموما دو نوع صفحه فرود وجود دارند که عبارتند از:
  • صفحات فرودی که هدف آنها وارد کردن یک مخاطب به صفحه دیگری است و این مهم بواسطه یک کلیک تحقق می‌یابد. به همین دلیل به آنها صفحات فرود Click Through می‌گویند.
  • صفحات فرود دیگری هم وجود دارند که به منظور افزایش مخاطب بالقوه طراحی می‌شوند و معمولا یک فرم به همراه خود دارند. در زبان انگلیسی هم به این صفحات، صفحات فرود مختص به Lead Generation می‌گویند.

3-    تبادل لینک5

تبادل لینک را می توان یکی از کم خرج ترین شیوه های معرفی یک پرتال در سایت های اینترنت دانست. با تبادل لینک، در واقع صاحبان پرتال ها و وبلاگ ها، می توانند در آدرس های اینترنتی مختلف، آدرس دامنه خود را ثبت کنند. معمولا چنین ثبتی، دائمی یا طولانی مدت خواهد بود و مانند دو روش قبلی، بر اساس توافق زمانی و مالی مشخص صورت نمی گیرد. تبادل لینک سبب می شود تا پرتال شما در سایت های مختلف به نمایش در آید. امکان کلیک خوری آن توسط کاربرانی با سلیقه ها ،اطلاعات و علایق مختلف، افزایش یابد. خیلی از آدرس ها در وب، از طریق موتورهای جست و جو به صورت تصادفی برای کاربران به نمایش در می آید.

بنابراین در چنین بستری، حضور لینک شما در آدرس تصادفی مربوطه، شانس افزایش هیت پرتال شما را افزایش می دهد. بنابراین هر اندازه بتوانید در ده ها میلیارد صفحه اینترنتی موجود ،لینک خود را معرفی کنید و اطلاعات پرتال خود را در آن جا ثبت کنید، امتیاز رقابتی مطلوبی را به دست آورده اید. علاوه بر این، موتورهای جست وجو به پرتال هایی که لینک آن ها در سایت های مختلف قرار گرفته است، توجه شایانی دارند و این امر، در ارتقای رتبه سایت شما در نتایج اعلامی موتورهای جست و جو، تاثیر مستقیم خواهد داشت. وبلاگ ها، سایت های عمومی، دایرکتوری های پرتال های اینترنت و سایت های تازه تاسیس، بهترین ابزارها برای تبادل لینک می باشند.

4-    تبادل آگهی چرخشی

تبادل لینک، تنها معرفی دامنه سایت می باشد. اما از طریق تبادل آگهی چرخشی، صاحبان پرتال ها می توانند با طراحی یک سامانه نمایش آگهی بر روی سایت های مورد نظر خود و تعیین قابلیت های فنی و طراحی خاص، نسبت به تبادل آگهی چرخشی اقدام کنند. در واقع، شماری از سایت ها، چه پر بیننده و چه غیر پر بیننده، توافق می کنند که اسکریپ خاصی را بر روی صفحات خاصی از پرتال های خود قرار دهند تا زمانی که مخاطبی وارد پایگاه های آن ها می شود، آگهی های مربوطه برای آنان به نمایش در بیاید. با این عملکرد، آگهی های مربوط به پرتال های مختلف، همزمان در سایت های عضو سیستم تبادل آگهی چرخشی به نمایش در می آید و به اطلاع مخاطبان می رسد.

 اکنون پرتال هایی وجود دارند که امکان تبادل آگهی چرخشی در بیش از 100 سایت را برای آگهی دهندگان فراهم می کند و بعضا به وبگاه های پر بیننده، برای نمایش آگهی و کلیک خوری آگهی ، شارژ ماهانه یا مورد پرداخت می کنند. بنابراین تبادل آگهی چرخشی به واسطه نمایش آگهی در سایت های مختلف و به صورت گرافیکی، می تواند در جذب مخاطب، موفق تر از تبادل لینک ثابت باشد. اما به هر حال هر روش آگهی، ماموریت و هدف و بازدهی خاص خود را دارد که باید از ظرفیت های آن آگاه بود. برای اطلاع از سایت هایی که آگهی چرخشی تبادلی قبول می کنند، میتوانید در اینترنت جست و جو کنید.

5-    خبرنامه های تبلیغاتی

خبرنامه های تبلیغاتی، و یا تبلیغ در خبرنامه های اینترنتی که از طریق پست الکترونیکی به نشانی هزاران مخاطب از قبل تعیین شده ارسال می شود، یکی از راه های تبلیغات در وب می باشد. در این نوع تبلیغات الکترونیکی، آگهی دهنده می تواند تبلیغ خود را در داخل خبرنامه قرار دهد و نسبت به معرفی خود اقدام کند. اهمیت این نوع تبلیغ به نسبت شیوه ها دیگر آن است که به دلیل ارسال خبرنامه به طیف خاصی از مخاطبان که معمولا مخاطبان ثابت چنین خبرنامه هایی در وب هستند، شانس دیده شدن آگهی و کلیلک خوردن، افزایش می یابد. اما باید توجه داشت که مخاطبان خبرنامه ها معمولا در یک بازه زمانی خاص، ثابت هستند و آگهی دهنده برای افزایش مخاطب پذیری خود، باید نسبت به طراحی مرتب و اثربخش آگهی خود در خبرنامه اقدام کند.

هر اندازه بتوانید آگهی های خلاقانه و مبتنی بر کارکرد خبرنامه های اینترنتی طراحی و تولید کنید، شانس کلیلک خوری! آگهی شما افزایش می یابد. خبرنامه های اینترنتی موفقی که در وب فعال هستند را می توانید با جست وجو در موتورهای وب پیدا کنید. البته یکی از تهدیدهای بالقوه ای که خبرنامه های تبلیغاتی را تهدید می کند، اسپم شدن آن ها در صندوق پست الکترونیک کاربران می باشد که باید به این موضوع نیز توجه کنید. البته بعضی از خبرنامه ها، کنتوری را تعبیه می کنند تا صحت ورود خبرنامه به صندوق الکترونیکی کاربران و نه فولدر اسپم مشخص شود و هر خبرنامه باز شده و مطالعه شده نیز مشخص شود. به هر حال، خبرنامه ها و آگهی دهندگان در این مجموعه ها، قواعد بازی خود را دارند که باید از آن ها آگاه باشید.

6-    خبرخوان های تبلیغاتی

کار خبرخوان ها، خبر خوانی است. خبر خوان ها براساس نوع خاص طراحی نرم افزاری صورت گرفته، اخبار و اطلاعات منتشر شده در سایت های هدف را به طور لحظه ای دریافت و بر روی خروجی بخش های مختلف، منتشر می کنند. بعضی از خبرخوان ها ،روزانه 5 هزار خبر را از 400 پرتال خبری دریافت و باز نشر می کنند. این امر باعث می شود که اگر شما فرصت بررسی اخبار 30 پرتال خبری مهم را در یک حوزه خاص ندارید، ظرف مدتی کوتاهی می توانید اخبار منتشر شده این مجموعه ها را در یک بازه زمانی خاص مشاهده و از مراجعه به همه این 30 پرتال راحت شوید. خبر خوان ها، یکی از بسترهای فرصت آفرین در کسب و کارهای اینترنتی هستند که البته برای خیل عظیمی از فعالان این حوزه ،هنوز به درستی شناخته شده نیستند.

خبر خوان ها، به واسطه باز نشر اخبار و اطلاعات به طور لحظه ای، همواره در فهرست نتایج جست وجو هستند. این امر منجر به کلیلک خوری بالای خبرخوان ها می شود که همواره برای صاحبان آگهی، محیط های جذابی هستند. قرار دادن آگهی در این خبرخوان ها نیز می تواند هم با هزینه کم و هم با مخاطب زیادی همراه شود  که باید در نظر داشت. پرتال هایی مانند RSSnews، قطره و خبر فارسی را می توان در زمره خبرخوان های فعال فارسی در وب دانست. خبر خوان ها، کسب و کار های موفق و مخفی هستند. مانند سهم های بنیادی در بازار بورس. یعنی الان سرمایه گذاری کنید، سال ها بعد به طور قابل ملاحظه ای سود دریافت کنید!خبر خوان های فارسی، روز به روز در حال گسترش هستند. پرتال rssnews.ir نمونه خوب قابل استفاده می باشد.

استفاده از هشتگ در دنیای امروز 
اگر بخواهیم معنای دقیق‌تری از هشتگ داشته باشیم، آن را کلمه یا عبارتی متشکل از اعداد و حروف می‌دانیم که بین آنها فاصله‌ای وجود ندارد و در ابتدای آن از نماد # استفاده می‌شود تا امکان شناسایی هر موضوعی برای دیگر کاربران شبکه اجتماعی آسان کند. هشتگ دقیقا نوعی برچسب است که در شبکه‌های اجتماعی و صفحات وب روی موضوعات مختلف زده می‌شود تا هر زمان که جستجویی اتفاق بیفتد، بتوانیم مجموعه‌ای از مطالب را مرتبط  با موضوع مورد نظر خود یک جا در اختیار داشته باشیم. مقاله هشتگ چیست در این مورد کاملتر توضیح داده است.
اصول محتوایی هشتگ
  • برای ساخت هشتگ‌ها از عبارات کوتاه، ساده و خاص استفاده کنید که تلفظشان سخت نباشد و به خوبی در ذهن ماندگار شود.
  • برای ساخت هشتگ‌ها مطمئن شوید که کلمه یا جمله‌ای که برای هشتگ انتخاب کرده‌اید برای جستجو محبوب و آسان است، این یعنی از ساختارهای پیچیده خودداری کنید.
  • محتوای هشتگ انتخابی باید با محتوای تولیدی ما، نام تجاری و یا کسب‌وکارمان مرتبط باشد و این کاملا به مخاطبان و هدف ما از تولید محتوا با یک برچسب‌گذاریِ، خاص مرتبط است.
  • میزان اثر بخشی هشتگ انتخابی در شرایط موجود را بررسی کنید! کافیست آن هشتگ را در پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید و از محبوبیت آن با خبر شوید.
  • جستجوی هشتگ‌ها قبل از انتخاب بسیار مهم است زیرا گاهی اوقات هشتگ انتخاب شده، طرفداران یا پست‌های غیر متعارفی را به همراه می‌آورد و این به برندینگ یا موضوع شما لطمه وارد می‌کند زیرا محتوای شما در کنار محتوای نا مربوط قرار می‌دهد.


7-    رپرتاژ خبری

گاهی اوقات معرفی ظرفیت های مختلف یک پرتال در هر حوزه ای، در سایت های خبری و خبرگزاری ها تاثیری به مراتب بیش تر از آگهی های تبلیغاتی بنری، حتی در سایت های پر بیننده خواهد داشت. تصور کنید که پرتالی برای معرفی محصولات نرم افزاری در حوزه خاصی راه اندازی کرده اید. اگر معرفی این محصولات به صورت یک رپرتاژ خبری در سایت های خبر رسانی و پرتال های نشریات فناوری اطلاعات باشد، فعالان این عرصه تا حدودی از قابلیت های فنی و غیر فنی محصولات و خدمات شما در قالب خبر آگاه خواهند شد و اطلاعات بیشتری قبل از ورود به سایت شما کسب می کنند. این ذهنیت سازی الکترونیکی، تاثیر زیادی در ترغیب آن ها برای مشاهده اطلاعات پرتال معرفی شده خواهد گذاشت و فرصتی و برای شناساندن غیر مستقیم پرتال و برنامه های شما برای توسعه کسب و کار اینترنتی. رپرتاژهای خبری در سایت های وب، معمولا در نشریات اعم از روزنامه ها و مجلات به صورت چاپی منتشر می شود و مخاطب غیر مستقیم زیادی را نیز برای پرتال به دنبال خواهد داشت.

وقتی محصول شما، سایت شما و قابلیت های اینترنتی عرضه شده توسط شما، در قالب یک مصاحبه و خبر معرفی شود و تبلیغ شود، شخصیت دیجیتالی کسب و کار شما به مراتب به نسبت تبلیغات اینترنتی ،افزایش پیدا می کند و این فرصت قابل ملاحظه ای است که فعالان کسب و کار در وب باید به آن توجه داشته باشند. قرار گیری در خروجی خبری چند خبرگزاری معروف، در جهت معرفی پرتال و خدمات، بعضا فرصت هایی غیر قابل انتظار را نصیب سازمان می کند. موضوعی که باید آگهی دهندگان به آن توجه داشته باشند. تلاش کنید در هر موضوعی که سایت اینترنتی راه اندازی کرده اید، هر از گاهی خبر فعالیت های خود را به سایت های اطلاع رسانی رسمی و غیر رسمی داخلی  و خارجی بدهید تا در معرفی پرتال شما به موتورهای جست وجو نیز، دست پیش را در اختیار داشته باشید!مثلا اگر طراح مد و لباس هستید، میتوانید تبلیغ کار خود را به صورت رپرتاز خبری در سایت های life style انجام داده و برای اطلاعات بیشتر مخاطبان، لینک پرتال را نیز ارائه کنید. این تبلیغ میتواند غیر مستقیم و پر بازده باشد.

8-    تولید محتوای اینترنتی

قبلا اشاره کردیم که تولید محتوا در فضای مجازی بسیار مهم و حیاتی است. تولید محتوای اینترنتی در حوزه ای که تخصص دارید یا در عرصه ای که قصد فعالیت حرفه ای دارید، از جمله موضوعاتی است که در فرآیند تبلیغات اینترنتی باید در دستور کار داشت. تولید محتوای اینترنتی روشی است خلاقانه برای کسب مخاطب با تبلیغات غیر مستقیم. هدف از این تبلیغات، کسب مخاطب از روش های غیر مستقیم می باشد تا مخاطب با بستر مناسبی که در مکانی دیگر برای وی محیا شده است، به سایت شما مراجعه کند و از اطلاعات و خدمات ارائه شده بهره گیرد.

 این فرصتی است برای نگه داشتن مخاطب. مخاطبی که قبلا، با فضا سازی مطلوب و محفلی دیجیتالی، با پرتال شما آشنا شده و برای کسب اطلاعات بیش تر و تکمیلی، به پرتال شما مراجعه کرده است و این حضور ،تصادفی نبوده است. فرض کنید شما تولید کننده پوشاکی هستید که برای طیف های مختلف سنی و سلایق گوناگون به دلایلی مفید است. چه بهتر که پرتال یا پرتال هایی برای معرفی طرح ها، مد ها و شیوه های تولید و فروش و توزیع پوشاک بر اساس سن و سلیقه مخاطبان طراحی و راه اندازی کنید و در این مجموعه ها ،به تولید محتوا درباره مسائل فوق الذکر بپردازید.

 شما وقتی طرح های مختلف و نوآوری های مربوط به طراحی لباس را برای سن خاص و شرایط خاص معرفی می کنید، تولید محتوا کرده و مخاطبان را به صورت غیر مستقیم در فرآیند بازاریابی خود وارد می کنید. آن ها در خواهد یافت که فلسفه فلان طرح و نوآوری دوخت و تولید فلان البسه چیست و بر همین اساس، شرکت شما و سایت شما به عنوان فروشنده چنین طرح ها یی، در کنار این مطلب معرفی می شود. آن هم در یک سایت اطلاع رسانی و نه تبلیغاتی و فروش مستقیم.

 تداوم این کار سبب می شود تا مخاطبان، از یک بستر مشاوره دیجیتالی، به پرتال شما مراجعه کنند و ذهنیت خوبی برای آن ها جهت خرید ایجاد گردد. چنین ذهنیت سازی الکترونیکی در فضای مجازی، فرصت آفرینی است و بستر موفقیت کسب و کار شما را در هر عرصه ای فراهم می کند. از طرفی، موتورهای جست و حو بر اساس کلید واژه ها و ماموریت پرتال های اطلاع رسانی که ایجاد کرده اید حساس می شوند، و محتوای معرفی شده توسط شما را نمایه می کنند. خود این فرآیند نمایه شدن کمک می کند تا مخاطبان بیش تری به طور غیر مستقیم وارد سایت شما بشوند. بدون آن که نیاز به تبلیغات مستقیم گسترده و پر هزینه داشته باشید. در دراز مدت، مطالب شما در سایت های دیگر نیز رفرنس می شود و این خود شروع یک کسب و کار فرعی دیگری برای شما می باشد.
ایمیل مارکتینگ چیست؟
ایمیل مارکتینگ یک روش مستقیم بازاریابی است که در آن به واسطه ایمیل، اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات خود به مخاطبانمان ارائه می‌دهیم. البته ایمیل‌ها معمولا اهدافی را دنبال می‎کنند که عبارتند از:
  • افزایش ارتباط موثر یک کسب‌وکار با مشتری‌های حال حاضر و قدیمی آنها؛ به این منظور که فروش تداوم پیدا کند و وفاداری ایجاد شود.
  • ارسال ایمیل برای افزایش کاربران جدید.
  • تبلیغ دیگر کمپانی‌های شریک و دیگر برندهای خود ما درکنار ارائه محتوایی مفید. در این مورد به صورت کامل در ایمیل مارکتینگ چیست توضیح ارایه شده است.


9- شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی (social networking sites) امروزه به عنوان یکی از بسترهای گسترده جهت تبلیغات در اینترنت معرفی می شوند. شبکه های اجتماعی در فهرست پر بینده ترین سایت های وب قرار دارند و روز به روز، به تعداد آن ها افزوده می شود. شبکه های اجتماعی از هر نوعشان، چه تخصصی و چه عمومی، مخاطبان خاص خود را به طور دائم در اختیار دارند و این فرصتی است ایده آل برای صاحبان آگهی است تا بتوانند ظرفیت های خود را در هر عرصه ای به این طیف عظیمی از مخاطبان معرفی کنند. البته همواره شبکه های اجتماعی در مظان این اتهام هستند که حریم خصوصی کاربران خود را نقض کرده و اطلاعات شخصی و عمومی آن ها را برای ارتقای اثربخش آگهی های آگهی دهندگان، در اختیار صاحبان آگهی قرار می دهند. به هر حال، شبکه های اجتماعی همواره مخاطبان زیادی در طیف های گوناگون دارند که معمولا خاصیت کاربران این شبکه ها، وبگردی هست.

 در واقع، وب بازان، در شبکه های اجتماعی حضوری فعالانه دارند. شاید چنین حضوری در سایت های دیگر وب تا این حد بارز و شاخص نباشد. به هر حال، اعتیاد اینترنتی ناشی از فعالیت مداوم کاربران در شبکه های اجتماعی، قضیه ای است که نگرانی روان شناسان و متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات را برانگیخته است. اما، برای آگهی دهندگان، معتادان دیجیتال بیش تر، یعنی کلیک خوری بیش تر. شبکه های اجتماعی امروزه بعضا آگهی های انیمیشنی را نیز بر روی پرتال های خود منتشر می کنند و کاربران می توانند به صورت صوتی و تصویری، آگهی را مشاهده کنند. اما اکثرا، آگهی های تصویری و کلمه ای را در دستور کار دارند. گروه ها، انجمن ها و صفحاتی که شرکت ها، موسسات، فعالان کسب و کار در فضای شبکه های اجتماعی راه اندازی می کنند نیز عاملی برای تبلیغ غیر مستقیم و کم هزینه در فضای شبکه های اجتماعی می باشد.

 بازاریابی فعالان کسب و کار در فضای شبکه های اجتماعی خیلی سخت نیست و محیطی در دسترس و به قولی دیجیتالی شده است در قیاس با محیط سنتی. جریان سازی اینترنتی، از دیگر روش های  بازاریابی شبکه های اجتماعی امروز می باشد که معمولا در انتخابات و رویدادهای بین المللی، پر طرفدار می شود. اگر تولید کننده کالا یا محصولی هستید، راه اندازی یک شبکه اجتماعی از طرفداران این محصول یا منتقدان آن، می تواند در معرفی بهتر و گسترده تر شما در فضای وب، نقش غیر مستقیم موثر ایفا کند. اهمیت شبکه های اجتماعی در تبلیغات را می توان در کتاب ها و نشریات علمی صنعت تبلیغات و بازاریابی بین الملل مشاهده و بررسی نمود.

 راه اندازی یک پیچ در شبکه های اجتماعی مشهور امروزی، می تواند راه حل خوبی برای ارتقای سطح فعالیت های یک پرتال باشد. کاربران مطالبی که مربتط با پرتال شما می باشد و در پیج اختصاصی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است را هم می توانند نظر دهند، هم لایک کنند و هم به اشتراگ بگذارند که به طور غیر مستقیم مورد مشاهده صدها هزار کاربر در سراسر جهان قرار می گیرد. این یعنی کسب مخاطب ارزان از یک رسانه جمعی مجازی که امتیاز رقابتی (competitive advantage) را برای وب مستر به ارمغان می آورد. باید پذیرفت که شبکه های اجتماعی نقش زیادی در معرفی محتوا و پرتال ها به مخاطبان سایت ها دارند و باید ا زپتانسیل ان ها به خوبی استفاده کرد.

بنابراین لینک شبکه اجتماعی یک پرتال در صفحات اصلی پرتال، باید قرار بگیرد و از کاربران خواسته شود تا به عضویت پیج اختصاصی شبکه مورد نظر در وب نائل شوند. عضویتی که می تواند به اطلاع صدها هزار کاربر دیگر نیز رسانده شود و شمار مخاطبان سایت را افزایش دهد. هر اندازه شمار کاربران سایت افزایش یابد، پرتال با مخاطب بیش تری رو به رو می شود و این امر در جذب آگهی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. کاربران در شبکه های اجتماعی معمولا حضور فعال و طولانی مدتی دارند و به راحتی می توانند محتوایی که در page مربوط به پرتال خود ارائه کردید را مشاهده و به اشتراک بگذارند و بر روی آن نقد یا پیشنهاد بنویسند.

بنابراین به ارزش افزوده تبلیغ و اطلاع رسانی بر روی شبکه های اجتماعی در دنیای امروزی بیش از قبل باید توجه کرد. مطلوب است شرکت ها و سازمان ها در برخی از شبکه های اجتماعی ویدئویی مانند یوتیوب نیز محتوایی تولید و منتشر کنند تا مخاطبان بین المللی برای خدمات و محصولات و محتوای خود بیابند. ایسنتاگرام، فیس بوک و سایر ابزارهای شبکه های اجتماعی امروزه فرصت های کسب و کار و تبلیغاتی خوبی را برای مخاطبان و وب مسترها ایجاد کرده اند. از این گروه ها و انجمن با انبوهی از مخاطبان فعال و با سواد غافل نشوید.

10- وبلاگ ها

تا پیش از شبکه های اجتماعی و فراگیری آن ، وبلاگ ها یکی از اصلی ترین روش های اطلاع رسانی و تولید محتوا در فضای وب بود. البته امروزه نیز با استقبال مخاطبان همراه است اما نه به اندازه سابق. سرزمین وبلاگ ها، مکان خوبی برای تبادل لینک و معرفی ظرفیت های مختلف پرتال شما می باشد. همچنین اگر پرتالی دارید که مخاطب عام دارد، راه اندازی یک وبلاگ می تواند به عنوان سخنگوی دیجیتالی سازمان /مجموعه شما در وب باشد. خیلی از مسائلی که نمی توان در یک پرتال رسمی بیان کرد، به زبانی ساده تر و آسان تر در قالب وبلاگ، قابل انتشار و معرفی می باشد.

[تصویر:  bounce-rate-min.jpg]
 روی آوردن به اطلاع رسانی در قالب وبلاگ، حتی برای شرکت های بزرگ دنیای وب نیز وجود دارد. تولید محتوا از طریق وبلاگ ها، این قابلیت را برای پرتال اصلی شما به همراه خواهد داشت که موتورهای جست و جو را نسبت به کلید واژه های خاص مرتبط با محصول و خدمات شما حساس و آگاه می کند. هم چنین، مطالب وبلاگ ها معمولا در سایر وبلاگ ها می چرهد و منتشر می شود این فرصتی است برای اطلاع رسانی غیر مستقیم ظرفیت های شما. مطالب منتشر شده در وبلاگ ها، معمولا با کامنت ها و نظرات دیگر کاربران همراه می شود که آن ها را وارد بحث های مختلف می کند. برای درک ارزش بلاگ و محتوا بهتر است نگاهی به مقاله بازاریابی محتوا چیست بیاندازید.
انتشار مطالب وبلاگ در شبکه های اجتماعی و قرار دادن لینک آن در سایر وبلاگ ها و گروه های مجازی، بستر مطلوبی برای معرفی چند جانبه و فراگیر محتوایی هست که برای تبلیغ پرتال اصلی منتشر می کنید. اکنون میلیون ها وبلاگ در اینترنت فعال است که مخاطبان وبلاگ باز زیادی را به خود اختصاص داده است. وبلاگ ها، اکثرا بر اساس سرویس دهنده پشتیبانی می شوند و برای راه اندازی وبلاگ و نگهداری آن، هزینه ای بر صاحب وبلاگ تحمیل نمی شود.

بنابراین ناگفته پیداست که قراردادن لینک پرتال اصلی شما و جریان سازی دیجیتالی در قالب تبلیغات غیر مستقیم وبلاگی، یکی از فرآیند هایی است که در راستای مشتری مداری و مدیریت روابط عمومی خود در عرصه وب باید در نظر داشته و تبلیغات الکترونیکی وبلاگی را در دستور کار قرار دهید. تبلیغ از طریق وبلاگ ها، هنوز میان وب مسترهای پرتال های ایرانی شناخته شده نیست و آن ها بر ضروریات مدیریت تبلیغات از طریق دنیای وبلاگ ها به خوبی آگاه نیستند. وبلاگ ها پتانسیل های بی نظیری هستند که به واسطه وبگرد باز بودن و فعال بودن صاحبان آن ها و بعضا جامعه مخاطبان شان، کاربر و بیننده های یالقوه ای برای هر نوع پرتال با ظرفیت ها و فیلدهای کاری متفاوت می باشند.

برای همین، قدرت وبلاگ نویسی و وبلاگ بازی، به اندازه شبکه های اجتماعی و نسل های جدید آن، باید ارزیابی و در نظر گرفته شود تا این فضاهای مجازی رایگان، بتواند فرصتی برای تبلیغات اینترنتی بسیار ارزان بشود. هر اندازه وبلاگ ها از پرتال شما حمایت کنند و در تولید محتوای وبلاگی مربوط به فعالیت شما، پیش قدم شوند، گوی سبقت در اختیار کسب و کار شما خواهد بود و خیل عظیمی از مخاطبان را با کم ترین هزینه به سمت و سوی خود درخواهید آورد. از سویی دیگر، می توانید خبرنامه اینترنتی از فعالیت های پرتالی اصلی تهیه کرده و به نشانی پست الکترونیک صاحبان وبلاگی که شناسایی کرده اید و با آن ها در تعامل هستید، هر از گاهی ارسال کنید.

 در ارتباط بودن با مدیران وبلاگ ها ،خود گامی مهم در عرصه تبلیغات اینترنتی و در اختیار داشتن گروه های الکترونیکی فعال در عرصه تبلیغات دیجیتالی غیر مستقیم می باشد. در واقع توان افزایی سازمان تبلیغات شما، نه تنها از طریق تبلیغات متنی و تصویری مستقیم در پرتال های پر بیننده امکان پذیر است، بلکه از طریق توان مندی های موجود در سرویس دهنده های وبلاگ و وبلاگ نویسان نیز قابل پیگیری و هدایت می باشد. جاکوب نیلسون، درباره شیوه های تبلیغات و بهینه سازی پرتال ها، توصیه هایی دارد که در بخش بعدی میخوانیم.

ویدئوی جالب کوتاهی که در زیر می آید، به صورت مصور به ما نشان می دهد که چگونه دنیای اینترنت توانسته است، تبلیغات از وضعیت سنتی خارج کرده و شیوه های جدید تبلیغاتی را که تبلیغات آنلاین جزو آن است، در اختیار میلیون ها مخاطب قرار دهد.
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تبلیغات ویدیویی و نقش ان در بازاریابی کسب و کار شما tabesh 1 44 24-10-2016، 04:24 PM
آخرین ارسال: tabesh
  تبلیغات در شبکه های اجتماعی و عوامل موثر در جذب مخاطب tabesh 0 27 18-10-2016، 01:11 PM
آخرین ارسال: tabesh

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان