امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بازاریابی محتوا و عوامل تاثیر گذار در آن
#1
 امروزه، ما از هر زمان دیگری روش‌های بیشتری برای انجام این کار داریم. بلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، ویدئو، ایمیل، روزنامه‌های الکترونیک و غیره. این ابزارها به بازاریاب‌ها امکان می‌دهند تا خود به نوعی به انتشار‌دهنده اطلاعات تبدیل شوند و بسیار مقرون به صرفه‌تر  و گسترده‌تر از کانال‌های ارتباطی سنتی چون نامه‌نگاری مستقیم، تبلیغات و روابط عمومی هستند.
بازاریابی محتوا معایبی نیز دارد. این نوع بازاریابی نمی‌تواند رابطه علت و معلولی مستقیمی ایجاد کند؛ یعنی داشتن یک وبلاگ معمولا منجر به فروش مستقیم نخواهد شد. همچنین اندازه‌گیری نتایج معمولا کار دشواری است؛ از این نظر بازاریابی محتوا چیزی شبیه روابط عمومی است. هر برنامه- بازاریابی باید از طیفی از کانال‌ها برای دسترسی به مشتری استفاده کند و از این‌رو پیام‌هایش از منابع چندگانه تامین می‌شوند.
 بازاریابی محتوا یکی از ابزارهای متنوعی است که به وسیله آن یک شرکت می‌تواند پیام‌هایش را به مشتری‌های خود ارسال کند و آنها را برای خرید متقاعد کند.
در فعالیت‌ها و برنامه‌هایتان برای بازاریابی در مورد اینکه مشتری‌هایتان چه کسانی هستند و به چه چیزی نیاز دارند، آگاه باشید و همواره پیام‌رسانی‌ها و اهداف روشنی برای هر کاری که انجام می‌دهید، داشته باشید.


1. از بحث‌های فروش پرهیز کنید
بازاریابی محتوا ربطی به فروختن چیزی ندارد. اگر فقط به صحبت در مورد اینکه محصول يا خدمات شما چقدر عالی است بپردازید، مشتری‌ها  به سرعت پیام‌تان را رد می‌کنند. شما باید بینش و اطلاعاتی را که مشتری‌هایتان نیاز دارند، ارائه دهید. اگر کسب‌و‌کار شما در زمینه فروش پرده و تجهیزات آن است، ویدئوهایی تولید کنید که به مشتری‌ها نشان بدهد چگونه میله‌پرده‌ها و آویزهای کوتاه را نصب کنند. به این ترتیب می‌توانید منبعی از اعتماد و حسن‌نیت را که به هیچ روش دیگری نمی‌توان به دست آورد، بسازید.


2.محتوایی ایجاد کنید که نقاط اصلی را پوشش دهد
ایجاد محتوای اصلي می‌تواند زمانبر و پرهزینه باشد. شما باید گنجینه‌ای از محتوا داشته باشید که آماده کشف باشد. کتابخانه مقالات آموزشی، پژوهشی، ارائه‌ها و ویدئوهای خود را جست‌وجو کنید. از حیطه خاص خود خارج شوید تا ببینید که آیا حیطه‌های دیگر سازمان محتوایی دارند که به این منظور آنها را بررسی کرد یا نه. در صورتی که شانس داشته باشید می‌توانید محتوای موجود را برای استفاده در کانال‌های مختلفی که دارید بازتولید کنید و دیگر مجبور به تولید محتوای جدید نخواهید بود. 
به هنگام تهیه (یا بازتولید) محتوا، به یاد داشته باشید که مشکلات مشتری‌ها باید رفع شود، اطلاعاتی که آنها نیاز دارند را انتخاب کنید و آنچه را که ممکن است آنها را از خرید کردن باز دارد حذف کنید. برای نمونه اگر در یک کسب‌و‌کار خرده‌فروشی بهبود محیط خانه مشغول هستید، ممکن است مشتری‌هایی داشته باشید که ازپروژه‌های نوآورانه خوششان بیاید و نحوه سروکار داشتن با آنها را درک کنند. به این ترتیب مشتری‌های بیشتری  به شما در مورد اطلاعات خوب و پاسخ به سوال‌هایشان اعتماد می‌کنند و تمایل بیشتری به انجام معامله با شرکت شما در آینده خواهند داشت.


3. تنظیم سوالات و پاسخ‌ها برای ایده‌سازی محتوا
کار را از وب‌سایت خود آغاز کنید. وب‌سایت شما جایی است که اغلب مشتری‌ها جست‌وجوی اطلاعات خود را از آنجا آغاز می‌کنند. مطمئن شوید که محتوای وب‌سایت شما کامل و مفید است. سوالات مشتری‌ها را رصد کرده و مطمئن شوید که می‌توانند به سهولت به پاسخ‌های موجود در سایت شما دسترسی داشته باشند. برخی انواع کسب‌وکارها می‌توانند از یک «ستون» تعاملی استفاده کنند که در آنجا سوالاتی را مطرح کنند و پاسخ‌های سریعی دریافت کنند، همه اینها روی سایت منتشر می‌شوند. سوالات مشتری‌ها و حتی شکایت‌های آنها روشی عالی  برای به دست آوردن بینشی در مورد نوع محتوایی که مشتری‌ها می‌خواهند، محسوب می‌شود.


4. برای کسب‌وکار خود یک  وبلاگ طراحی کنید
زمانی که وب‌سایت‌تان دارای محتوای مفید و غنی شد، طراحی یک وبلاگ را آغاز کنید. این وبلاگ باید از (SEO) بهره ببرد که  به معنای بهینه‌سازی سایت برای سهولت بررسی موتورهای جست‌وجو است و باید روی وب‌سایت شما میزبانی شود. اگر وبلاگ شما روی یک سرویس وبلاگ‌دهی میزبانی می‌شود هر کلیک و «لایک» که مشتری‌ها انجام دهند به سرویس‌دهنده می‌رسد و نه شرکت شما. وبلاگ شما باید هر هفت تا 10 روز با محتوای جدید به‌روز شود تا افراد مجددا به آن سر بزنند. فراموش نکنید که انتشار پست‌های جدید وبلاگ را روی توئیتر، گوگل‌پلاس و دیگر رسانه‌های اجتماعی که با کسب‌و‌کار شما مرتبط هستند، منتشر کنید. اغلب نرم‌افزارهای وبلاگ‌نویسی همواره  این کار را به طور خودکار انجام می‌دهند.


5. باز تولید محتوای وبلاگ برای تولید مقالات آموزشی
مقالات آموزشی مطالب طولانی‌تری هستند که جزئیاتی بیشتر از پست‌های وبلاگ دارند. این مطالب می‌توانند به روش‌های مختلفی توزیع شوند.
• دسترسی‌پذیری را در توئیتر، گوگل‌پلاس و... با پیوند به موضوع در سایت خود اعلام کنید.
• وبلاگی ایجاد کنید که برخی از ویژگی‌های عالی شما را برجسته کند و به مقالات آموزشی‌تان پیوند داشته باشد.
• یک ویدئوی یوتیوب (سه دقیقه‌ای یا بیشتر) تهیه کنید که نکات اصلی  را شامل شود و پیوندهایی به موضوعتان ایجاد کنید. این کار لزوما نباید پرهزینه باشد، ولی باید متن خوبی داشته باشد. 


6. ویدئو را امتحان کنید.
ویدئوها علاوه بر تبلیغ مقالات آموزشی، روشی عالی برای ارائه محتوای شما در بازار هستند. شما بسته به ماهیت کسب‌وکار خود می‌توانید به مشتری‌ها در مورد نوع محصول یا خدمات خود آموزش بدهید و به آنها نشان دهید که چگونه از محصولات شما استفاده کنند یا صرفا دیدگاه خود را بیان کنند. اینها می‌توانند درسایت شما، روی یوتیوب، فلیکر، و راه‌های ارتباطی دیگر پست شوند. به یاد داشته باشید که ویدئوهای خود را تا حد امکان کوتاه و جذاب بسازید.


7. ارتقای محتوا از طریق رسانه‌های اجتماعی
رسانه‌های اجتماعی یکی از بهترین روش‌ها برای توزیع محتوا هستند و از آنها می‌توان به انواع روش‌ها استفاده کرد: 
• تکه‌های کوتاهی از محتوای بازاریابی خود را انتخاب کنید و آنها را در توئیتر و گوگل‌پلاس... منتشر کنید و به محتوای کامل پیوند بدهید.


8. تنظیم محتوا برای یک خبرنامه‌ الکترونیک
از افراد بخواهید تا برای یک خبرنامه‌ الکترونیک ثبت‌نام کنند و خبرنامه را بدون اجازه برایشان نفرستید. محتوای خبرنامه می‌تواند بخش‌های منتخبی از محتوای جذاب باشد. این خبرنامه را ساده، با گرافیک سبک و بهینه برای مشاهده روی موبایل تنظیم کنید. به خاطر داشته باشید که اطلاعاتی را به مشتری‌ها بدهید که می‌توانند برای حل مشکلات خود در زندگی و کارشان مورد استفاده قرار دهند.


9. بهبود عناوین برای سایت
هنگامی که آماده انتشار محتوای خود هستید به خاطر داشته باشید که  باید آنها را برای سایت طوری بهینه کنید که افراد بتوانند آن را بیابند. عناوین بسیار مهم هستند چون تقریبا همه آن چیزی است که مردم در فهرست‌بندی موتور جست‌وجو می‌بینند، بنابراین باید جذاب باشند. پس عنوان مطلب شما باید هم برای خواننده فریبنده باشد و هم شامل کلیدواژه‌هایی باشد که مردم هنگام جست‌وجو کردن برای آن موضوع به کار می‌گیرند (تا به موتورهای جست‌وجو امکان بدهد تا محتوای شما را در زمینه ‌مناسب بیابند). عنوان‌ها اغلب پس از نوشتن مطلب انتخاب می‌شوند، اما به همان اندازه که به متن دقت کرده و توجه دارید، نیازمند توجه هستند. برای این کار زمان بگذارید و آن را سرسری نگیرید. 
فکر کنید که کدام کلیدواژه‌ها باید در عنوان باشند و سپس چیزی که جالب توجه باشد را انتخاب کنید. اگر موتور جست‌وجو محتوای شما را به طور مطمئنی ارائه دهد، اما خواننده فکر کند که خواندن مطلب خسته‌کننده است، دستاورد مهمی محسوب نمی‌شود. عنوان باید برآیند طبیعی مطلب باشد: اگر مطالب طنز دارید یک عنوان خنده‌دار انتخاب کنید. 


10.به اصول گرامری و تلفظی دقت کنید
به پایه‌های گرامری، تلفظ و دیگر قواعد درست نوشتن متعهد باشید. اینکه محتوای شما از نظر ادبی صحیح باشد و دارای ساختار و ویرایش مناسبی باشد، حائز اهمیت است. بد نوشتن، غلط تایپی و گرامر ضعیف خواننده‌ها را از متن زده می‌کند.
پاسخ
#2
 انتشار منظم‌تر و بیشتر  در بازاریابی محتوا

اگر شما هم مانند بسیاری دیگر از صاحبان و مدیران وب‌سایت و وبلاگ باشید، امکان دارد که گاهی در انتشار محتوا در وب‌سایت یا وبلاگ خودتان دچار کم‌کاری یا تنبلی شده باشید. هرچند که می‌دانم انتشار محتوا حتی برای یک نوبت در هفته هم می‌تواند تا حدود زیادی چالش‌انگیز باشد و سختی‌هایی به دنبال داشته باشد، اما باید توجه کنید که انتشار مرتبط و منظم محتوا حداقل باری یک‌بار در هفته برای حفظ و بازگرداندن مخاطب به وب‌سایت شما بسیار اهمیت دارد.

شاید عدم انتشار یک‌بار محتوا در زمان مورد انتظار مشکل بزرگی برای شما یا وب‌سایت شما ایجاد نکند، اما ازنظر مخاطب خیلی اهمیت دارد. مخاطب شما از مراجعه به سایت و مشاهده عدم به‌روزرسانی آن مطمئناً ناراحت می‌شود و این موضوع را بیشتر از چند بار تحمل نمی‌کند و درنهایت از مراجعه به سایت شما دلسرد شده و ممکن است چند باری از مراجعه خودداری کند ولی پس از چند نوبت تکرار این موضوع ممکن است به‌طور کل سر زدن به سایت شمارا فراموش کند. شاید انتشار منظم محتوا در ابتدا کار سختی باشد، اما پس از مدتی به آن عادت می‌کنید و بدون نیاز به برنامه آن را به‌طور خودکار انجام می‌دهید، تا جایی که از انجام ندادن یا عقب افتادن آن احساس ناراحتی و عدم آرامش به شما دست می‌دهد.

 

فکر کردن برای انتخاب موضوع قبل از موعد انتشار و عدم رها کردن آن تا آخرین لحظه

شما تنها کسی نیستید که انتخاب یک موضوع برای تهیه محتوا حول محور آن را تا آخرین لحظه به تأخیر انداخته است. باوجوداینکه برخی از مطالب تهیه‌شده در آخرین فرصت گاهی مطالب بسیار خوب و موفقی از آب درآمده‌اند، اما به یا داشته باشید که همیشه این‌طور شانس با شما همراه نیست و چون بر سر موضوع انتخابی خیلی وقت نگذاشته و به‌خوبی تحقیق نکرده‌اید، احتمال بی‌کیفیت بودن مطلب نهایی خیلی بیشتر است. ازآنجایی‌که موفقیت محتوا شما بستگی به تعادلی بین کمیت و کیفیت محتوا منتشرشده دارد، پس هیچ‌وقت نباید از کیفیت کار کم بگذارید. همیشه سعی کنید فهرستی از موضوع‌های ممکن و محتمل برای خود داشته باشید تا در مواقع لازم موضوع موردنظر خود را از بین موضوع‌های موردنظر خود از آن لیست انتخاب کنید و این‌گونه از پیش بدانید که موضوع بعدی که باید در مورد آن بنویسید چیست و یک آمادگی ذهنی داشته باشید.

انتشار محتوای طولانی و البته غنی از اطلاعات

شاید در بسیاری مطالب آموزشی خوانده باشید که استفاده از مطالب کوتاه‌تر در تولید محتوا را توصیه کرده باشند. چرا خواندن محتوای کوتاه راحت‌تر است و مخاطب تمایل بیشتری به خواند آن دارد. اما بدون مقدمه به شما توصیه می‌کنم که سعی کنید امسال از محتوای طولانی‌تر استفاده کنید، خصوصاً محتوایی که اطلاعات زیادی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، با عناوین فرعی و البته شماره‌گذاری در داخل متن به چند بخش تقسیم‌شده است؛ چنین محتوایی از شانس خوانده شدن و اشتراک‌گذاری بیشتری نسبت به دیگر اشکال محتوا برخوردار است؛ مطمئناً از این رویکرد پشیمان نمی‌شوید.

عدم کم‌ارزش دانستن ترویج و تبلیغ محتوا بر روی شبکه‌های اجتماعی

امروزه اغلب در شبکه‌های اجتماعی فعالیت خاصی غیر از اشتراک‌گذاری محتوای شخصی، تصاویر شخصی و خانوادگی و یا از حیوان خانگی خود ندارند. درحالی‌که استفاده مفید از این شبکه‌ها این‌گونه نیست.

شما می‌توانید محتوای تولیدشده برای وبلاگ خودتان را در این شبکه‌ها انتشار دهید، مخاطبین شما که پیش‌ازاین وب‌سایت شمارا دنبال می‌کردند، مطمئناً با باخبر شدن از فعال شدن صفحه اجتماعی شما رغبت بیشتری برای دنبال کردن آن و پیدا کردن لینک مطالب و ورود به سایت از طریق لینک مطالب در این شبکه‌های دارند، چراکه دسترسی به آن‌ها از طرق مختلف ساده‌تر از وب‌سایت یا وبلاگ شماست. ضمن اینکه به دلیل وجود گزینه اشتراک‌گذاری در کنار آن‌ها، مطمئناً تمایل بیشتری به اشتراک‌گذاری آن برای دوستان خواهند داشت که موجب افزایش مخاطبین شما و بهبود ترافیک سایت شما می‌شود. موتورهای جستجو هم برای مخاطبین و بازدیدکننده‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی وارد سایت شما می‌شوند، ارزش بیشتری قائل شده و درمجموع تمام این موارد در بهبود رتبه شما در نتایج جستجو این موتورها بسیار تأثیرگذار است.

[تصویر:  824884_517.jpg]

تلاش برای داشتن ارتباطات و دوستان بیشتر در فضای آنلاین

این موضوع شاید تا حدودی یک تصمیم شخصی به نظر برسد، اما حقیقت این است که پیدا کردن دوستان آنلاین به رشد استراتژی بازاریابی محتوایی برند شما کمک می‌کند. برخلاف تصور خیلی‌ها که فکر می‌کنند، انتشار محتوا به‌صورت مهمان دیگر مثل قدیم ارزشمند نیست، اما آپدیت الگوریتم‌های گوگل چیز دیگری می‌گویند. فقط توجه داشته باشید که انتشار محتوا شما بر روی وب‌سایت‌های دیگر به‌عنوان نویسنده مهمان که وب‌سایت تخصصی حوزه شما به‌حساب نمی‌آید، شاید به‌اندازه وب‌سایت‌های تخصصی تأثیرگذار نباشد و یا حتی در برخی از موارد به اعتبار شما هم صدمه می‌زند.

علاوه بر این توجه کنید که اگر در کنار این کار شما به دیگران اجازه دهید همانند شما محتوایی را بر روی وب‌سایت شما به‌عنوان مهمان منتشر کنند، تا حدودی از زحمت شما برای انتشار منظم محتوا کم شده و در نوع خود کار خوب و مفیدی برای شماست.

تلاش در جهت بازیابی و بازیافت بیشتر محتوا

همچنان که پیش‌ازاین هم اشاره کردم، یافتن موضوع مناسب و تهیه محتوای مناسب و باکیفیت کاری ساده نیست و نیاز به زمان و دقت زیادی دارد. به همین دلیل من یکی از حامیان بازیافت و استفاده مجدد از محتوا به‌صورت های مختلف هستم. به نظر من بجای تهیه و انتشار مجموعه‌ای از مقالات و موضوعات مختلف، تمرکز بر تولید مجموعه‌ای چندقسمتی و مرتبط باهم از محتوا تأثیرگذاری بهتری دارد. سپس پس از انتشار آن‌ها، می‌توان آن‌ها را در قالب یک مجموعه راهنما در ازای دریافت مشخصات و آدرس مخاطبین در یک صفحه فرود مورداستفاده قرارداد. حتی می‌توان آن‌ها را به شکل‌های مختلف دیگر از طریق رسانه‌های مختلف دیگر مجدداً انتشار کرد و این‌گونه می‌بینید که مفهوم تولید محتوا به‌مراتب ساده‌تر و ساده‌تر می‌شود.

[تصویر:  824883_352.jpg]
بازاریابی بخش جدایی‌ناپذیر از هر کسب‌وکاری است، بنابراین اولین چیزی که شما باید انجام دهید برنامه‌ریزی برای استراتژی‌های بازاریابی شما است. اگر این استراتژی‌ها به درستی برنامه‌ریزی شده باشند می‌توانند موفقیت کسب‌وکار شما را تضمین کنند. این روزها چند گزینه جدایی‌ناپذیر از استراتژی‌های بازاریابی برای هر کسب‌وکار وجود دارد مانند محتوا.
اگر شما در حال برنامه‌ریزی بازاریابی آنلاین برای کسب‌وکار خود هستید شما نه تنها نمی‌تواند بازاریابی محتوا را ترک کنید استفاده مفرط هنوز هم صادق است. فقط داشتن بازاریابی محتوا در طرح شما کافی نیست بلکه شما باید یک استراتژی بازاریابی محتوا مناسب داشته باشید. در سال 2014 تنها 39 درصد از بازاریابان B2C در شمال آمریکا از یک استراتژی مستند برای بازاریابی محتوا استفاده می‌کردند.
علاوه بر نداشتن یک استراتژی مناسب، چند اشتباه رایج وجود دارد که شرکت‌ها معمولا در هنگام انجام بازاریابی محتوا مرتکب می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود در سال 2015 بازاریابان اشتباهات زیر را مرتکب شوند و بنابراین سعی می‌کنیم تعدادی از آن‌ها را بیان کنیم تا از انجام آن‌ها اجتناب کنید.
1. تمرکز کم روی عناوین در بازاریابی محتوا
آیا شما به اندازه‌ی کافی روی عناوین مطالب خود تمرکز می‌کنید؟ تحقیقات نشان می‌دهند حدود 8 نفر از 10 نفر عنوان مطالب شما را می‌خوانند، اما تنها 2 نفر از 10 نفر کل محتوای شما را می‌خوانند.
این آمار به اندازه‌ی کافی اهمیت عنوان مطالب را نشان می‌دهد. لازم است در عنوان خوانندگان را قانع کنید تا کل مطلب را بخوانند. یک اشتباه کوچک در نوشتن عنوان می‌تواند باعث از دست رفتن هزاران بازدیدکننده برای شما شود.
بنابراین چگونه می‌توانید عناوین جالبی برای مطلب خود تهیه کنید؟
الف) از اعداد استفاده کنید.
ب) صفت‌های جذاب اضافه کنید.
ج) از جملات پرسشی استفاده کنید.
2. نوشتن برای همه مردم
آیا مخاطبان خود را می‌شناسید؟ کل مردم درست است؟ آیا برای کل مردم تولید محتوا می‌کنید؟ اگر درست است به احتمال زیاد یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات ممکن را انجام می‌دهید. در سطح شخصی صحبت کنید و مشتریان ایده‌آل خود را در نظر بگیرید و متناسب با آن‌ها محتوا تولید کنید.
3. ساخت اشتباهات املایی و دستورزبانی
مهم نیست که چقدر محتوای شما مفید و بزرگ باشد یک اشتباه املایی یا دستور زبان می‌تواند ارزش آن را از بین ببرد. اشتباهات دستوری می‌توانند تاثیر بازاریابی محتوا را به حداقل برسانند. این اشتباهات ذهن را منحرف می‌کنند.
4. اشتراک‌گذاری محتوا روی بسترهای نادرست
شما بازاریابی محتوای را در کجا انجام می‌دهید؟ بستری که در آن به اشتراک گذاری مطالب می‌پردازید کدام است؟ آیا مخاطبان رایج شما در آن‌جا حضور دارند؟ اگر جواب شما نه است، پس احتمالا همه کارها را به صورت بیهوده انجام می‌دهید. شما نیاز دارید تا تحقیقات مشتری را انجام دهید و بستر مناسب را برای بازاریابی مطالب خود پیدا کنید. هنگامی که شما قادر به انجام این کار باشید، می‌توانید ببینید که استراتژی‌های بازاریابی محتوا بهترین نتایج را ارائه خواهند کرد.
5. اهمیت ندادن به بهینه‌سازی موتورهای جستجو
آیا مطالب خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کرده‌اید حتی زمانی‌که فرصتی برای آن وجود ندارد؟ شما باید کاری کنید تا محتوای شما در رتبه بالای موتورهای جستجو قرار گیرد.
6. استفاده از محتوای بیش از حد تبلیغاتی در رسانه‌های اجتماعی
آیا رسانه‌های اجتماعی را در استراتژی بازاریابی محتوای خود در نظر گرفته‌اید؟ شما باید آن را داشته باشید. رسانه‌های اجتماعی برای به اشتراک‌گذاری محتوا بسیار مهم هستند و آن‌ها در به حداکثر رساندن بازدیدکنندگان نقش مهمی دارند . اما اگر شما محتوای به طور آشکار تبلیغاتی استفاده کنید آن برای مخاطبان‌تان جذاب نخواهد بود.
نقش مدیریت محتوا در ارتقای بازاریابی الکترونیک

اگرچه در سالیان گذشته شرکت ها بیشتر به دنبال مدیریت منابع انسانی و مالی خود بوده اند اما در دهه های اخیر با گسترش فضای کسب و کار مجازی، آنها برای رسیدن به جایگاهی مناسب در بین سازمان های الکترونیک ناگزیر به فکر مدیریت داده ها و اطلاعات خود افتاده اند تا بتوانند با مدیریت ابزار و اطلاعات سازمانی شان در جهت پیشبرد فروش از طریق بازاریابی الکترونیکی گامی عظیم بردارند. حالا که شرکت ها متوجه اهمیت بهینه سازی رتبه وب سایت خود در موتورهای جست وجو شده اند به هر طریقی می کوشند تا با بهره گیری از یک سیستم مدیریت محتوای کارآمد بتوانند در رسیدن به جایگاهی مطمئن در صفحات جست وجوگرها، ارزش نام تجاری خود را دوچندان کنند. امروزه با گسترش حجم اطلاعات و گرایش شرکت ها استفاده فراگیر از شیوه های بازاریابی اینترنتی، به کارگیری سیستم مدیریت محتوا به منظور ارتقای جایگاه وب سایت و افزایش حجم بازدید، امری لازم و اجتناب ناپذیر است.
از این رو، مدیران وب سایت ها باید علاوه بر استفاده از قالب های زیبا، در به کارگیری کلمات کلیدی براساس سیستم بهینه سازی موتورهای جست وجو (SEO) و مدیریت مقالات مرتبط تلاش بی شائبه ای داشته باشند.سیستم مدیریت محتوا (CMS) سیستمی است که به مدیران وب سایت ها اجازه می دهد به راحتی اطلاعات سازمانی خود را در عرض چند دقیقه و بدون صرف هزینه به روز کنند. از آنجا که وب سایت ها به بهترین مکان برای ترویج فعالیت های یک سازمان تبدیل شده اند و مدیران نیز با ارائه جدیدترین محصولات خود در ویترین های آنها فاصله چندانی را با مشتریانشان احساس نمی کنند، شکی نیست که به روزرسانی وب سایت ها و مدیریت روزانه محتوای آنها می تواند شرکت ها را در ارائه خدمات بهتر و البته جلب توجه بیشتر مشتریان یاری رساند. به طور کلی سیستم های مدیریت محتوا مدیران را قادر می سازند به راحتی مطالب و اخبار فعالیت ها و موفقیت های سازمانی خود را در اولین فرصت به اطلاع مشتریانشان برساند و از آمار بازدیدهایشان، نحوه ورود آنها و همین طور آخرین نظرات و پیشنهادات مشتریان خود آگاه شوند. از این رو با توجه به اهمیت مدیریت اطلاعات در عصر حاضر و افزایش سطح تحصیلات مصرف کنندگان و گرایش آنها به خرید از طریق اینترنت، شرکت ها را بر آن داشته است با به کارگیری روش های نوین بازاریابی اینترنتی و البته مشاوره با بزرگان این صنعت قدم های ارزشمندی را در راستای ارتقای نظام بازاریابی خود و ایجاد بستری مناسب برای احراز شرایط یک سازمان الکترونیک بردارند. در ادامه به ۱۰ ویژگی شرکت های برخوردار از سیستم مدیریت محتوا اشاره شده است:
۱) پیشروی در موتورهای جست وجو
بهره گیری از سیستم مدیریت محتوا این امکان را برای شما فراهم می سازد تا با استفاده از کلمات کلیدی در عنوان توضیحات وب سایت خود و معرفی آن به موتورهای جست وجو از شانس بیشتری برای قرار گرفتن در صفحات نخست جست وجوگرها برخوردار باشید. به علاوه شما می توانید به هر میزان که علاقه دارید از مقالات مرتبط در وب سایت خود استفاده کنید و با به کارگیری کلمات کلیدی در متن آنها توجه موتورهای جست وجو را بیشتر به خود جلب کنید و آنها را از حضور مقتدرانه خود آگاه سازید.
۲) ایجاد هماهنگی بین کارکنان
سیستم مدیریت محتوا، کارکنان واحد ارتباطات سازمان را با یکدیگر مرتبط می سازد به طوری که آنها به راحتی می توانند در برقراری ارتباط با مشتری در کمترین زمان ممکن هماهنگی لازم میان تمام بخش ها را پدید آورند. به طور مثال اگر یک مشتری خواستار دریافت اطلاعات بیشتری درخصوص قیمت محصولات باشد، واحد ارتباطات می تواند در عرض چند ثانیه با ارسال ای میل مشتری برای بخش فروش، همکارانش را از خواسته مشتری مطلع سازد. با این روش اگر چنانچه افراد تصمیم گیر در محل سازمان حضور نداشته باشند، به راحتی می توانند از هر جایی و با دسترسی به اینترنت کارکنان خود را از نتیجه تصمیماتشان آگاه سازند.
۳) به کارگیری روش های بازاریابی هوشمند
وقتی شما از سیستم مدیریت محتوا در شرکت خود استفاده می کنید، در کمترین زمان ممکن می توانید با آگاهی از شکست های اخیر رقبا از طریق منابع موثق، مشتریان بالقوه خود را از آخرین اقدامات بی اثر آنها آگاه سازید و سهم بیشتری از بازار هدف را در اختیار بگیرید. شکی نیست که اطلاع رسانی به موقع می تواند میزان بازدید از سایت شما را تا حدود زیادی افزایش دهد و در نتیجه شما می توانید با رصد کردن وب سایت های رقبا و اطلاع از مزایای رقابتی آنها، در کمترین زمان ممکن به انعکاس موفقیت های اخیر خود از طریق سایت خبری تان بپردازید که به این طریق از شانس بیشتری برای جذب مشتریان جدید برخوردار خواهید بود. خوشبختانه سازمان ها با اعلام اخبار موفقیت آمیز خود از طریق وب سایت هایشان، امکان بهره برداری آسان از اطلاعاتشان را برای رقبا مهیا ساخته اند و تنها کافی است تا با رویت روزانه وب سایت های آنها در تدوین استراتژی های بازاریابی جدید خود وارد عمل شوید. پس بهتر است تنها به انعکاس مطالبی بپردازید که موجب افزایش رضایت مشتریانتان می شود و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار رقبایتان قرار نمی دهد
۴) امکان بازاریابی فردی
خوشبختانه سیستم مدیریت محتوا شرکت ها را به ابزارهای لازم برای بازاریابی فردی مجهز می سازد. ارزیابی فردی به توانایی یک وب سایت در سازماندهی اطلاعات و تبلیغاتش با سطح انتظار هر کاربر خاص اطلاق می شود، بدین ترتیب شما می توانید با راه اندازی بخش مدیریت اعضا به هر یک از مشتریان خاص خود یک کد کاربری و رمز عبور ارائه دهید تا آنها با اطمینان بیشتری نسبت به انتشار نیازهای سازمانی شان در وب سایت شما اقدام کنند. با این کار شما می توانید اعتبار بیشتری برای شرکت تان در جهت ارتقای رضایت مشتریان فراهم سازید و به جایگاه تک تک آنها در مسیر پیشرفت تان هویت بخشید.
۵) مدیریت ارتباط با مشتریان
برای آنکه بتوانید در فروش محصولاتتان توفیق بیشتری کسب کنید باید از میزان فروش دقیق محصولات، تعداد مشتریان، میزان بازدید از سایت، پرفروش ترین و کم فروش ترین محصولات، جغرافیا و حیطه فعالیت مشتریان و... آگاه کافی داشته باشید. یک سیستم مدیریت محتوا شما را قادر می سازد با راه اندازی یک فروشگاه آنلاین و فروش تمامی محصولاتتان از طریق پرداخت الکترونیکی امکان خرید مشتری را سهولت بخشید و خود نیز زمان کمتری را به ارزیابی میزان فروش تان اختصاص دهید چرا که با بررسی بخش مدیریت وب سایتتان می توانید از تعداد بازدیدها، میزان فروش، هویت مشتریان، سفارشات جدید و پیشنهادات آنها بدون صرف هزینه مطلع شوید.
۶) کاهش هزینه های نگهداری وب سایت
وقتی شما می توانید با آموزش کارکنان بخش وب سایت خود تمامی تغییرات لازم در وب سایتان را بدون صرف هزینه های بیرونی در داخل شرکت صورت دهید، آیا باز هم حاضرید سرمایه خود را برای هر تغییر کوچکی در محتوای وب سایتتان بی جهت هدر دهید. کاملاً روشن است وقتی از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنید و تنها یک بار برای مالکیت آن و آموزش کارکنانتان هزینه کرده اید، دیگر لازم نیست هزینه های چندباره ای برای به روز رسانی وب سایتتان متقبل شوید.
۷) به روزرسانی فعالیت های سازمانی
با استفاده از سیستم مدیریت محتوا می توانید امکان نمایش مطالب متفاوت را در بازه های زمانی مختلف در وب سایتتان فراهم آورید. بدین ترتیب شما می توانید در یک فاصله زمانی معین، بخشی از فعالیت هایتان را در صفحه اصلی به نمایش درآورید و با گسترش حجم فعالیت هایتان مبنی بر جذب مشتریان معتبر جدید و همین طور ارائه محصولات نو به بازار، توجه همگان را به خود جلب کنید. فراموش نکنید مشتری با تماشای اخبار چندماه گذشته شما در وب سایت کنونی تان تنها چیزی که برداشت می کند بر نبود اخبار جدید از کسب و کار شما دلالت دارد.
۸) مدیریت ارتباط با همکاران
همانطور که می دانید استفاده از لینک های مرتبط نقش به سزایی در افزایش بازدید از سایت و ارتقای رتبه آن در نزد موتورهای جست وجو دارد. پس با مدیریت لینک های همکارانتان می توانید در هر زمان که قصد حذف یکی از آنها را داشتید، به راحتی اقدام کنید. اغلب مشاهده می شود با گسترش فعالیت های یک شرکت، همکارانش موضع جدیدی اتخاذ می کنند و سعی در حرکت موازی با آن شرکت دارند و به هر طریقی سعی می کنند تا از ورود بازدیدکنندگان شان به وب سایت همکارشان جلوگیری کنند لذا توصیه می شود هر روز از لینک خود در وب سایت های همکارانتان مطمئن شوید و اگر پی بردید که آنها علاقه ای به ادامه همکاری با شما ندارند و لینک شما را عملاً از کار انداخته اند، شما هم از معرفی لینک آنها به بازدیدکنندگان تان خودداری کنید و به فکر ارتباط با همکاران جدیدی باشید.
۹) بهره گیری موثر از تبلیغات اینترنتی
با افزایش روبه رشد وب سایت ها و گرایش روزافزون مصرف کنندگان به خرید آنلاین، تبلیغات اینترنتی نیز از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است. یکی از ویژگی های مهم سیستم مدیریت محتوا امکان تبلیغ وب سایت از طریق نمایش بنرهای تبلیغاتی، ارسال خبرنامه و ای میلی های فارسی و ارسال پیامک های گروهی برای بسیاری از کاربران اینترنت است. شما می توانید با طراحی بنرهای اثرگذار در حد فاصل زمانی معین نسبت به معرفی آخرین محصولات جدید خود اقدام کنید، از طریق ارسال خبرنامه های الکترونیکی مشتریانتان را از آخرین اخبار صنعت خود آگاه سازید و با ارسال ای میل یا پیامک های فارسی از آنها دعوت کنید تا از پیشرفت فعالیت های شما دیدن کنند.
۱۰) مدیریت ارتباطات بین المللی
با توجه به اینکه یکی از اهداف شرکت ها رسیدن به پای میز مذاکرات بین المللی و برقراری ارتباط با مشتریان خارجی است، کسب و کار مجازی به مدد شرکت ها آمده تا آنها بتوانند به راحتی و با کمترین هزینه از طریق اینترنت با مشتریان خود در سرتاسر جهان ارتباط موثر برقرار کنند. از این رو با برخورداری از سیستم مدیریت محتوا می توان با راه اندازی صفحه زبان ها، وب سایت خود را به چند زبان بین المللی مجهز کرد و در نتیجه آن به کسب و کار در بازارهای هدف خارجی پرداخت. در این خصوص توصیه می شود که بیشتر از زبان هایی استفاده کنید که بیشترین سهم بازار هدف شما را شامل می شوند.
پاسخ
#3
بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا، از جمله واژه‌هایی هستند که در سالهای اخیر به صورت گسترده در فضای رسانه ها به کار گرفته می‌شوند. در این نوشته، قصد داریم مفهوم بازاریابی محتوا را شفاف‌تر کرده و مسیر را برای درس‌های تخصصی که در ادامه سری استراتژی محتوا مطرح خواهیم کرد، هموارتر نماییم.

با توجه به اینکه تاکنون به صورت پراکنده درباره بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا حرف‌های زیادی در متمم مطرح کرده‌ایم و از این به بعد می‌خواهیم به صورت زیربنایی و تخصصی به این موضوع بپردازیم، در کنار هر یک از جملات و توضیحات، اگر قبلاً مطلبی را مطرح کرده باشیم، به صورت توضیح بیشتر: … لینک مربوط به آن را می‌گذاریم تا دوستانی که از این نقطه با ما همراه شده‌اند، در پیگیری مطالب دچار مشکل نشوند.

اگر حدود پانزده دقیقه از وقت خود را در اختیار ما قرار دهید، تلاش می‌کنیم تا حد خوبی،‌ دلایل شگل گیری و جدی شدن بحث بازاریابی محتوا را مطرح کنیم. در درسهای بعدی، مفهوم دقیق تر محتوا، نحوه اندازه گیری و ارزیابی محتوا و همینطور شیوه تدوین استراتژی محتوا را مرور خواهیم کرد.

آیا بازاریابی محتوا به کار من ربطی دارد یا اصلاً به درد من می‌خورد؟

استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا از چه سخن می‌گویند؟

اگر بپذیریم که بازاریابی محتوا شیوه ای برای فروش است می‌توانیم بگوییم که هرکس چیزی برای فروختن دارد، میتواند به بازاریابی محتوا هم به عنوان یک ابزار و گزینه نگاه کند.

دقت داشته باشید که ما فروش را به معنای عام آن به کار می‌بریم. همان تعبیری که استیونسن می‌گفت:

به عبارتی، همانطور که یک تولیدکننده چای، تلاش می‌کند چای خود را به مشتریان بیشتری بفروشد و هر مشتری هم میزان بیشتری از چای او خریداری کند، یک نویسنده هم در حال فروختن کتاب خود به مردم یا به ناشر است و دوست دارد کتابش را به قیمت بیشتری و به تعداد خوانندگان بیشتری بفروشد.

حتی کسانی که اساساً هدفشان کسب مادیات نیست و به صورت غیرانتفاعی فعالیت می‌کنند هم با این معنای عام فروش فروشنده محسوب می‌شوند.

به عنوان مثال، یک موسسه خیریه هم که از کودکان سرطانی حمایت می‌کند، درگیر فرایند فروش است.

این موسسه، می‌خواهد که مردم، خریدار حرف‌ها و خواسته‌ها و خدماتش باشند. بنابراین تلاش می‌کند مخاطبان خود را افزایش دهد و از هر کدام از مخاطبان خود هم، کمک و حمایت بیشتری دریافت کند.

حالا بیایید در یک سازمان، به مدیر واحد پاسخگویی تلفنی به مشتریان فکر کنیم.

عموم شرکتها،‌ واحد پاسخگویی به مشتریان را چندان جدی نمی‌گیرند.

یا کم سابقه ترین و غیرمتخصص‌ترین کارکنان خود را به این بخش می‌فرستند.

عملاً مدیر این واحد هم مشکل فروش دارد. نه به معنای اینکه از واحدهای دیگر پول بگیرد و خدمات ارائه دهد.

بلکه به این معنا که اعتبار این واحد افزایش یافته، در جلسات رسمی سازمان، حرفهایش خریدار بیشتری داشته و نظرات این واحد بتواند بر سیاست‌های کلان سازمان، تاثیرگذار باشد.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان