امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
رزومه و رزومه نویسی
#1
رزومه و رزومه نویسی

 


"Resume " در اصل به معنای خلاصه و مختصر است. رزومه یک خلاصه دو یا سه صفحه ای از مهارتها، دستاوردها، تجارب کاری و تحصیلات شما است که هـــدف آن جلب نظر صاحب کار یا مدیر آینده تان است.
 

به عبارتی دیگر، رزومه، هویت، مهارت، سابقه و خلاصه ای از تجارب مرتبط شماست. در حقیقت بازتابی از ویژگیها و شخصیت حرفه ای شما در برگه های رزومه نهفته است. رزومه آیینه تمام نمای استعدادها و حاصل مهارتهای کسب شده از دوران تحصیل و اشتغال است. سال هایی که برای رسیدن به هدفهایتان، سختی ها را پشت سر گذاشته  و اکنون با کوله باری از تجربه، به دنیایی نوین گام نهاده اید. بنابراین صفحات موفقیت خود را با اعتماد به نفس و صادقانه بنویسید.
 
نوشتن یک رزومه نیاز به دقت دارد و فرایندی است که باید برای آن زمان کافی گذاشت. ابتدا باید خوب راجع به آن فكر کنید. سپس تاریخچه کاری و آموزشی خود را بنویسید و چندین بار آن را بازخوانی کرده و نكات لازم را تصحیح کنید تا روزمه شما به شكل کامل و مورد قبولی پیش زمینه ها و توانایی شما را نشان دهد. در آخرین مرحله نیز، رزومه تان را بازخوانی و نهایی کنید.

 
نوشتن یک رزومه ممكن است ساعتها وقت شما را بگیرد ولی توجه داشته باشید مدیران و کارفرمایان کمتر از یک دقیقه برای خواندن آن زمان می گذارند. اگر رزومه تان حاوی هر نوع غلط املایی، انشائی و یا ساختاری باشد، استخدام کنندگان وقت خود را برای مطالعه و بررسی آن هدر نخواهند داد. به یاد داشته باشید؛ رزومه هویت شماست؛ در ارائه آن کوشا باشید.





یکی از مدیران منابع انسانی که سال ها تجربه کار در شرکت های بزرگ را داراست در این خصوص می گوید : 

" من تمام وقت رزومه‌ها را مي‌بينم. هزاران رزومه از زيردست من رد مي‌شود. اما حالا كه نوبت به خودم رسيده كه رزومه بنويسم مي‌بينم چه كار سختي است. يك رزومه مانند يك تبليغات جذاب است. اما يكي از مهمترين آنها، بخصوص در بازاركار کساد کنونی"


 

او توضيح مي‌دهد وقتي آنها شروع به بررسي درخواست‌هاي استخدام مي‌كنند، رزومه تمام آن چيزي است كه استخدام‌كننده در دست دارد. استخدام كننده براي هر رزومه 15 تا 20ثانيه وقت مي‌گذارد. اگر مطالب رزومه شما نتواند سريعاً توجه آنها را جلب كند، رزومه شما رد مي‌شود و شخص ديگري براي مصاحبه دعوت مي‌شود.

 


انواع رزومه

عمولا رزومه ها را بر اساس کاربردی که دارند و مخاطبان آنان به گروه های مختلف تقسیم بندی می کنند. در یک تقسیم بندی ساده می توان رزومه را به سه قسمت به شرح زیر تفکیک کرد: 

‌ رزومه‌ دانشگاهی‌ و‌ تحصیلی

 برای ارتقای سطح دانش و اخذ پذیرش از دانشگاههای معتبر استفاده می شود. قالب این گونه رزومه ها معمولا ساده است و بیشتر توضیحی درباره مقاطع تحصیلی، محل فارغ التحصیلی، مهارت ها و عناوین مختلف در آزمونها، المپیادها و موفقیتهای کسب شده در سطح منطقه، استان، کشور و یا بین المللی را داراست.

 

‌ رزومه‌ شغلی و کاری 

 رزومه های شغلی از پراستفاده ترین رزومه ها می باشد زیرا هر کسی بالاخره روزی نیاز به شغل داشته و در بسیاری از مواقع باید برای استخدام، اقدام به تهیه یک رزومه نماید. دربخش اول این نوع رزومه ها توضیحات و اطلاعات شخصی فرد جویای کار درج میشود، بخش دوم معمولا درباره اطلاعات تحصیلی و سوابق علمی فرد است. معمولا آخرین مدارک و گواهینامه های معتبر دانشگاهی در این قسمت نوشته می شوند.

 


اما مهم ترین بخش این نوع رزومه، بخش سوم و توصیف سوابق شغلی است. با در نظر گرفتن پست ها، رتبه ها و  سال دریافت حكمهای مختلف شغلی، باید براساس هرسال، نام شرکت، محل و سمت خود را ذکر کنید. در واقع شناسنامه و سوابق کاری شما در این بخش مشخص خواهد شد. به یاد داشته باشید، این بخش بسیار حساس است و  می تواند سرنوشت کاری شما را تغییر دهد. بنابراین سوابق خود را بنویسید و از حاشیه پردازی خودداری کنید. در بخش آخر نیز معمولا مهارت ها و گواهینامه های مختلف در سایر زمینه ها نوشته میشود. هر شخصی براساس علایق خویش در دوران تحصیل آموزش ها و مهارت های مختلفی را میگذراند؛ بنابراین اگر مهارتی دارید، می توانید این قسمت را نیز پرکنید.
 

‌ رزومه‌ مدیریتی


گاهی اوقات شما به عنوان یک مدیر درخواست کار در یک شرکت یا سازمان را دارا می باشید. در این حالت احتمالا شما دارای سوابق طولانی کار و حتی مدیریت در صنعت مربوطه یا شرکت های مشابه می باشید و بنابراین سوابق و پستهای اجرایی در این گونه رزومه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برخلاف رزومه های دانشگاهی و کاری در این قسمت افراد برحسب مسئولیتهای پیشین، کارکردهای اجرایی و حضور در فعالیت های مختلف از طرف کارفرما (استخدام کننده) سنجیده می شوند.


 


برای کسانی که به دنبال مشاغل و پست های سطح بالاتر می باشند و در سطح مدیریت کار می کنند علاوه بر تحصیالت دانشگاهی، توانمندی های فردی و مسئولیت اجرای پروژه های بزرگ، ضامن کسب پستهای عالی برای ایشان است. در رزومه های مدیریتی سوابق کاری، پست ها و نام شرکتها و سازمان هایی که قبلا مدیریت آنجا یا بخشی از آنجا را بر عهده داشته اید از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بخش زیادی از رزومه را به خود اختصاص میدهند.  
 


بخش های مختلف یک رزومه


هر رزومه ساختار مشخصی دارد به صورتی که محتویات رزومه باید در قسمتهای مجزا و با ترتیبی معین نوشته شود. معمولا در ابتدای شروع هر بخش، عنوان اصلی آن ابتدا و بعد توضیحات مربوط به آن آورده می شود. این امر موجب می شود خواننده بسهولت و سرعت مطالب دلخواه را در متن رزومه بیابد.

ساختار اصلی هر رزومه عبارتند از :
 


1- اطلاعات شخصی


این قسمت اولین بخش رزومه بوده و شامل اطلاعات شخصی کارجو می باشد. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، تلفن تماس، آدرس پستی، آدرس ایمیل یا پست الکترونیک و گاهی سال تولد، وضعیت تاهل و وضعیت نظام وظیفه (برای آقایان) کارجو می باشد. معمولا نام و نام خانوادگی با سایزی بزرگتر (Bold) درج می شود.  
 


2- خلاصه سوابق و قابلیت ها


در این قسمت از رزومه  توضیح مختصری از سابقه و قابلیت های کارجو می آید. توجه داشته باشید که این بخش پس از اطلاعات شخصی آورده می شود. مطالب در این قسمت باید صریح و کوتاه باشد یعنی معمولا شامل 4 يا 6 جمله می باشد كه نشان دهنده يك ديدكلي در مورد تجربيات، سوابق، هوش، مهارتها و عادتهاي شغلي شماست. شما در این بخش به طور خلاصه و سریع روی ذهن کارفرما تاثیر می گذارید. اگر کارفرما با خواندن این بخش از رزومه تان شما را فردی متخصص، مصمم و با علاقه به یافتن شغل مورد نظر ببیند، تصویر مثبتی از شما در ذهن او شکل گرفته و احتمال موفقیت شما در استخدام افزایش می یابد. 


 


3-  سوابق تحصیلی


سوابق تحصیلی از نکات مهم در نگارش رزومه می باشد . در این بخش باید لیستی از مدارک علمی یا دانشگاهی خود تهیه کنید.  کارفرمایان معمولا تمایل دارند تا از آخرین وضعیت شما اطلاع پیدا کنند بنابراین سوابق تحصیلی خود را بترتیب از آخر به اول در این بخش بنویسید. در هر مدرک خود،  نام رشته تحصیلی، نام دانشگاه یا موسسه و در نهایت تاریخ شروع و اتمام دوره تحصیلی را ذکر نمایید. می توانید موضوع پروژه یا پایان نامه و  معدل فارغ التحصیلی خود را نیز بیاورید. البته اگر  این موارد با شغل مورد درخواست شما مرتبط باشد. توجه کنید در صورتیکه آخرین مدرک تحصیلی شما کمتر از کارشناسی است، به رشته تحصیلی دبیرستان خود نیز اشاره کنید. 
 


4- سوابق شغلی و حرفه ای


 مهمترین و ضروری ترین بخش رزومه هرکارجو، سوابق شغلی و حرفه ای او می باشد. این بخش مهم ترین قسمت رزومه از دید بسیاری از کارفرمایان به حساب می آید. برای نوشتن این بخش از رزومه خود،  لیستی از سوابق شغلی و سمتهای خود در گذشته را تهیه و آنها را  بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. توضیحات خود را درباره موارد قدیمی‌تر، خلاصه‌تر ارائه کنید. بیشتر بر تجربیات مرتبط با فرصت شغلی مورد نظر خود متمرکز شوید. پیشینه‌ی شغلی شما نباید منحصر به فهرستی از مشاغل و سمت‌ها باشد. شایستگی‌ها و دستاوردهای خود را به شیوه‌ای مختصر ولی قدرتمند ارائه کنید.

برای هر کدام از سابقه کاری تان این موارد را ذکر کنید:


سمت و عنوان شغلی ( مانند : کارشناس فنی ، حسابدار ، مدیر مالی، منشی ، ناظر تولید و ...)نام شرکت، موسسه یا محل کار ( مانند بانک شهر، شرکت مپنا، انتشارات سپید و ... )تاریخ شروع و اتمام کار ( مانند : ازخرداد 1389 تا اسفند 1392)
مسئولیتها و وظایف مربوط به سمت یا شغل ( مانند : "مسئول مدیریت پروژه های برنامه نویسی" یا "مسئول مدیریت و کنترل کلیه امور مالی" یا "مدیر پروژه ساخت هتل آریا در مشهد" و ...)


 


بهتر است تمام یا نیمه وقت بودن مشاغل قبلی در قسمت مسئولیتها و وظایف سمت ذکر شود. در این قسمت رزومه، نیازی به ذکر مقدار حقوق دریافتی در مشاغل قبلی نیست. پیشنهاد می شود چنانچه سوابق کاری گذشته شما در شهر دیگری انجام شده، نام آن شهر را نیز بلافاصله بعد از نام محل کار ذکر کنید.
 


چنانچه می خواهید زمینه شغلی خودتان را تغییر دهید و فکر می کنید که مسئولیتهای اخیرتان به موضوع کار مورد درخواست شما ارتباط چندانی ندارد، می توانید عنوان این بخش از رزومه را به نام سوابق مرتبط اضافه نموده و مواردی که دارای ارتباط کمتری هستند را در آن قسمت بیاورید.

اگر دانشجو یا کارآموزی هستید که سابقه حرفه ای در کارنامه خود ندارید، نگران نباشید. انجام هر کار یا قبول هر مسئولیتی که در گذشته و بدون استخدام انجام داده اید و حتی انجام کارهای فوق برنامه در دانشگاه نیز میتواند سابقه ای از کار و فعالیت شما محسوب شود. لذا از اینکه تازه کار هستید و قبلاً استخدام کسی یا جایی نبوده اید ناامید نباشید. به خاطر داشته باشید که هر کارمند باسابقه و مجربی یک نقطه آغاز در کارنامه حرفه ای خود دارد. کارفرمایان در رزومه شما به دنبال پیدا کردن ارتباط بین توانائی های شما و نیازهای شغل کنونی هستند و مایلند بدانند که چگونه توانسته اید از توانائی های فردی خود در امور مختلف کاری بهره گرفته و یا اینکه چطور آنها را در موقعیتهای مختلف کاری توسعه و رشد داده اید.

هنگام توضیح مسئولیتهای قبلی خود در انتخاب نوع کلمات دقت کنید. کلمات نوشته شده باید بیانگر انگیزه، جدیت و خلاقیت شما در انجام شغل مورد درخواست تان باشد. نوع نگارش باید تا آنجا که ممکن است مثبت و انرژی بخش باشد. سعی کنید از دامنه افعال و کلمات بیشتری استفاده نمائید تا رزومه تان جذاب تر گردد و از ذکر کلمات یا افعال دارای معانی منفی دوری کنید. به تفاوت بین "عنوان سمت" و "توضیح مسئولیت" توجه کنید. سمت الزاماً بیانگر روش کار نیست! از پرداختن به افکار کلیشه ای نظیر "همه می دانند حسابدار چه کار انجام می دهد!!" یا " هر کارفرمایی که میداند کنترل پروژه یعنی چه!! " بپرهیزید و وظایفی را که انجام می دادید به روشنی توضیح دهید. بهتر است توضیحات شما با اختصار ولی کامل انجام گیرد و بجای استفاده از جمله از عبارت استفاده کنید و آنها را به شکل لیست شده زیر هم بیاورید. این امر سبب می شود تا کارفرمایان سریع تر و راحت تر محتویات رزومه شما را خوانده و مرور کند.
 


5- دوره ها و گواهینامه های تخصصی


 این قسمت در رزومه اختیاری است. دراین بخش می توانید دوره های آموزشی مرتبط گذرانده شده و یا تجربیات مهم در پروژه های مرتبط را بصورت لیستی از عبارات خلاصه شده  بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) بیاورید. برای هر مورد نام دوره، تاریخ و محل برگزاری آن، طول دوره و نوع گواهینامه اعطایی آن را ذکر کنید.
 


6- مهارتها و توانایی ها


بخش مهم  دیگری  از رزومه شما، به بیان مهارت ها و توانمندی های شما مربوط می شود. این بخش انواع مهارتها مانند کار با نرم افزارهای کامپیوتری مختلف، تسلط بر زبان انگلیسی و ... را در بر می گیرد. در هر مهارت  میزان آشنایی و تسلط خود را نیز صادقانه بیان کنید. به عنوان مثال ذکر کنید تا چه اندازه با زبان انگلیسی آشنا هستید :  آشنا به مکالمه در حد متوسط و تسلط بر مکاتبات اداری در حد پیشرفته.
 


7- حضور در سمینارها ، جوایز و دستاوردها


بیان  تجربیات شرکت در کنفرانسهای علمی و تخصصی به خصوص برای مشاغل تحقیقاتی و تخصصی، بسیار مهم  و موثر است. لیستی از آنها تهیه کرده و بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمائید. برای هر مورد نام سمینار یا کنفرانس را به همراه تاریخ و محل برگزاری قید نمائید.

همچنین اگر در حوزه خاصی (به خصوص حوزه مرتبط با شغل مورد نظر) به موفقیتی دست یافته اید، آن را در این بخش بیان نمایید.


8- علایق شخصی 
این بخش کاملا اختیاری می باشد و در آن می توانید لیستی از کارها و مواردی که مورد توجه و علاقه شماست را بیان کنید.


9- معرف ها
در این بخش نام ، شغل و سمت ، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا حاضر به ضمانت شما هستند ) را ذکر کنید.
 


 


مهمترین بخش رزومه 




در يك تحقيق ملي در امریکا از 600 مدير متولی استخدام، اكثريت قريب به اتفاق آنها گفته‌اند كه مهمترين قسمت رزومه "خلاصه سوابق و قابليت‌ها" است و استخدام‌كنندگان گفته‌اند كه اين قسمت از اولين قسمتهايي است كه آنها مي‌خوانند. اگر اين خلاصه نشان دهنده توانايي فرد براي شغل اعلان شده باشد، توجه آنها جلب مي‌شود و درخواست را مورد توجه قرار داده و ادامه آن را با دقت بيشتري مي‌خوانند.


 
مديران  مذکور همچنين اعلام كرده‌اند كه تنها 5 درصد

 
مقالات و توصیه ها


حالا برای آشنایی بیشتر در خصوص رزومه و رزومه نویسی، مقالات و توصیه های زیر را مطالعه نمایید : 


رزومه چیست؟
چگونه یک رزومه الکترونیکی کامل تهیه
برند سازی شخصی به منزله یک رزومه جدید
رزومه‌های فنی و مهندسی

با تشکر از ستاره خانم برای فایل های رزومه شان
منبع
http://iranianpath.com/resume/%D8%B1%D8%...C5863.html


فایل‌(های) پیوست شده
.docx   raw.docx (اندازه: 21.32 KB / تعداد دفعات دریافت: 1)
.pdf   raw-1.pdf (اندازه: 58.26 KB / تعداد دفعات دریافت: 4)
دوستان عیب کنندم که چرا دل به تودادم


باید اول به تو گفتن که چنین خوب چرایی

پاسخ
 سپاس شده توسط ستاره.ح


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان