امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تحلیل آزمون های مدیریت کارشناسی ارشد
#1
سلام

سایت های نختلف مثل سایت modir.ir  و مدرسان و پارسه تحلیل هایی قرار دادند امیدوارم استفاده لازم رو ببرید

http://www.parseh.ac.ir/node/1370

http://modaresanesharif.ac.ir/%DA%A9%D8%...D8%AA/2755
تحلیل آزمونهای سال قبل کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت (کد 1142)تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 91 مجموعه مدیریت تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 92 مجموعه مدیریت تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 93 مجموعه مدیریت تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 94 مجموعه مدیریتتحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 94 مجموعه مدیریت (کد 1142)اقتصاد خرد و كلانمباحث هر دو درس اقتصاد خرد و کلان با يك توالي منطقي تكامل پيدا مي‌كنند، ولي اين بدين معني نيست كه مباحث هر فصل وابسته به فصول قبل است بلكه در اقتصاد خرد فصل بازارهاست كه وابستگي كمي به فصول قبلي دارد و در مورد درس اقتصاد كلان نيز فصل تعادل همزمان بازار كالا و پول است كه به فصول گذشته وابستگي دارد. همچنين بين مباحث درس اقتصاد خرد و درس اقتصاد كلان وابستگي آنچنانی وجود ندارد و بايد بصورت جداگانه مورد مطالعه قرار گيرند.
با نگاهي به سؤالات مي‌توان دريافت كه سؤالاتي كه از مباحث درس اقتصاد خرد طرح شده 10 سؤال و مابقي سؤالات (10 سؤال) از درس اقتصاد كلان مطرح شده است. بنابراين، براي كسب حداقل نمره قابل قبول، مي‌توان تنها درس اقتصاد خرد يا اقتصاد كلان را مطالعه كرد و نيازي به مطالعه هر دو درس كه مباحث متفاوتي را بيان مي كنند، نيست. اما براي كسب نمره ممتاز و عالي، اين كار به هيچ عنوان كافي نيست و تسلط كامل بر هر دو درس ضروري خواهد بود.
از لحاظ بودجه‌بندي در سال 94 يك سؤال از بخش عرضه و تقاضا، دو سؤال از بخش كشش، دو سؤال از بخش تئوري رفتار مصرف كننده، یک سؤال از بخش تئوري رفتار توليد كننده، يك سؤال از بخش هزينه‌هاي توليد و سه سؤال از بخش بازارها براي درس اقتصاد خرد مطرح شده است. براي درس اقتصاد كلان نيز یک سؤال از بخش کلیات اقتصاد کلان، یک سؤال از بخش حسابداری ملی و شاخص قیمت‌ها، یک سؤال از بخش مدل‌هاي تعيين درآمد ملي تعادلي و سياست‌هاي مالي، يك سؤال از بازار پول و سياست‌هاي پولي، دو سؤال از بخش تعادل همزمان بازار كالا و پول، يك سؤال از بخش نظريه‌هاي مصرف و سرمايه‌گذاري و سه سؤال از بخش نظريه‌هاي تورم و بيكاري آمده است.
همچنين با نگاهي به سؤالات سال گذشته در مقايسه با امسال، مي‌توان مشاهده كرد كه در سال گذشته بيشتر سؤالات اقتصاد خرد تقریباً از مبحث تئوری رفتار تولیدکننده (3 سؤال) آمده و بيشتر سؤالات اقتصاد كلان از مباحث تعيين درآمد ملي و تورم (هر کدام 3 سؤال) مطرح شده است. امسال سؤالات از بين مباحث مختلف آورده شده است، بطوري كه از تمام مباحث اقتصاد خرد و کلان حداقل يك سؤال طرح شده ولی سه سؤال از بخش بازارها و سه سؤال از بخش تورم طرح شده بود که بیشتر از مباحث دیگر بود. در نتيجه دانشجو براي كسب نمره عالي در اين درس بايد بر كليه مباحث درس اقتصاد خرد و كلان تسلط كافي داشته باشد.
شايان ذكر است كه سؤالات درس اقتصاد خرد و كلان، نسبت به سال گذشته مفهومي‌تر و سخت‌تر بود، شايد بتوان گفت كه امسال تنها یک سؤال را مي‌شد بصورت حفظي پاسخ داد و یک سؤال نیز محاسباتی بود و مابقي سؤالات مفهومي بودند. هم در مورد اقتصاد خرد و هم کلان، سؤالات سخت‌تری نسبت به سال گذشته طرح شده بود ولی در مورد سؤالات امسال (علی‌الخصوص کلان) نکته‌ای که جلب توجه می‌کرد این بود که، نسبت سختی سؤالات بیشتر از سال گذشته بود و گاهاً از مباحث خارج از کتب منبع نیز سؤالاتی طرح شده بود که کار را سخت‌تر می کرد. همچنین شاید اگر بجای واژه سخت، از واژه گنگ استفاده کنیم بهتر باشد. زیرا بیشتر سؤالات و پاسخ‌های 4 گزینه‌ای آنها گنگ بودند و نمی‌شد پاسخ قطعی به آنها داد. سؤالات نامفهوم و پاسخ‌های 4 گزینه‌ای نامفهوم‌تر و بعضا غیرمرتبط با سؤال بودند. در مورد بعضی از سؤالات می‌شد چند جواب صحیح را انتخاب کرد، البته جواب صحیح‌تر به نظر طراح سؤال بستگی دارد.
همچنین دانشجوی محترم احتمالاً باید نیمی از سؤالات را با احتمال و اما و اگر و شاید و بسته به نظر محترم طراح جواب دهد!!
آمــارتعداد سؤالات درس آمار نسبت به سال گذشته 5 سؤال کاهش یافته بود. نکته‌ی جالب در کنکور امسال این بود که به علت کاهش تعداد سؤالات از مباحث امار2 سؤالی مطرح نشده بود .سطح سؤالات تقریبا مشابه سال گذشته بود فقط دو سؤال امسال مقداری محاسباتی تر و وقت‌گیر تر بود كه شايد دانشجو نتوانسته باشد به راحتي به سؤال پاسخ دهد. در مورد سرفصل و بودجه‌بندي آزمون مي‌توان اشاره كرد سؤالي از فصول احتمال و رگرسيون و همبستگي امسال در سؤالات كنكور مطرح نشده بود، اما اين امر از اهميت اين فصول نمي‌كاهد و به دانشجوياني كه سال آينده قصد شركت در آزمون كارشناسي ارشد را دارند توصيه مي‌كنيم مطلبي را حذف نكرده و كليه فصول را مطالعه نمايند. به طور كلي 80 درصد سؤالات با اندكي تفاوت مشابه سال‌هاي گذشته بوده و تنها با مطالعه سؤالات كنكور سال‌هاي قبل به راحتي مي‌شد به اكثر سؤالات پاسخ داد و به نتيجه مطلوبي دست يافت. لازم به ذكر است سؤالات به طور كاملاً استاندارد طرح شده بودند.
از ديدگاه كلي مي‌توان گفت سؤالات امسال راحت قابل حل بوده و هيچ نكته جديد و خلاقانه‌اي در اين سؤالات به چشم نمي‌خورد و انتظار مي‌رود دانشجويان در مدت زمان تعيين شده به اكثر سؤالات پاسخ داده باشند، دو سؤال ذكر شده كه داراي سطح بالايي نسبت به مابقي سؤالات بودند اگرچه وقت‌گير بودند، اما قابل حل بودند و با اندكي تأمل مي‌توان به نتيجه رسيد.
بازاریابیسؤالات درس بازاریابی کنکور ارشد 94 نسبت به سال‌های گذشته شاهد تغییرات چندان خاصی نبوده و روال سؤالات همانند سال‌های گذشته بود، غیر از یک سؤال که از مبحث جدیدی طرح شده بود و پاسخ به آن سؤال(184) نیازمند خواندن منبعی بیش از کتابهای مرجع این درس بود. سؤالات آزمون 94 نسبت به آزمون 93 اندکی دشوارتر و غیر تکراری تر بود هر چند با خواندن حتی یکی از کتاب‌های مرجع و کتاب مدرسان شریف داوطلب ظرفیت پاسخگویی به 14 سؤال از 15 سؤال را داشت. سؤالات 94 عمدتاً از بخش‌های فعالیت‌های ترفیعی و تشویقی، قیمت‌گذاری، رفتار مصرف کننده و بازاریابی بین‌المللی طرح شده بود که توصیه به اهمیت این فصول به کلیه داوطلبان عزیز عضو مجموعه مدرسان شریف توصیه و تأکید شده بود. این درس با ضريب 4 در آزمون ارشد از اهمیت بالایی برای داوطلبان بازرگانی دارا می‌باشد که امید است، داوطلبان با توجه به برنامه‌ریزی مشاورین مؤسسه و تلاش‌های دواطلب با کسب درصد بالا بتوانند رتبه مناسب در آزمون امسال را کسب کنند.
تحقيق در عملياتدر آزمون کارشناسي ارشد سال 94 همانند سال 93 شاهد 15 سؤال از درس تحقيق در عمليات بوديم. کاهش تعداد سؤالات در دو سال اخير موجب شده که در سال 94 هم چند مبحث سهمی از بودجه سؤالات نداشته باشند، در کنکور امسال از مباحث شبکه و برنامه‌ريزي غيرخطي شاهد هيچ‌گونه سؤالي نبوديم. در مقايسه با کنکور 93 که از پنج فصل هيچ سؤالی مطرح نشد مي‌توان گفت کنکور امسال داراي پراکندگي بهتري در مباحث مي‌باشد. از اين‌رو بايد به اين نکته توجه داشت که با وجود کاهش تعداد سؤالات، ناديده گرفتن هيچ يک از مباحث منطقي نمي‌باشد. بنابراين دو مبحث شبکه و برنامه‌ريزي غير خطي که در دو کنکور اخير سهمي در سؤالات نداشته‌اند، مي‌توانند گزينه‌هاي مناسبي براي غافل‌گيري داوطلبان در کنکور آينده باشند. در مجموع بودجه‌بندي مباحث در کنکور 94 به صورت زير مي‌باشد:
اصول و فرضيات برنامه‌ريزي خطي 1 سؤال، مباني و کاربرد روش سيمپلکس 3 سؤال، نظريه دوگانگي (مسئله ثانويه) 1 سؤال، شکل ماتريسي برنامه‌ريزي خطي 1 سؤال، تحليل حساسيت و برنامه‌ريزي پارامتري 3 سؤال، مدل حمل و نقل 2 سؤال و مباحث مدل تخصيص، برنامه‌ريزي عدد صحيح، برنامه‌ريزي صفر و يک و برنامه‌ريزي پويا هر کدام يک سؤال.
از منظر نوع سؤالات در کنکور امسال شاهد چند سؤال مفهومي (سؤالات 131، 138، 139، 145) هستيم که در زمان بسيار اندکي قابل پاسخگويي‌اند و پاسخگويي سريع آن‌ها زمينه را براي حل چند سؤال زمان‌بر (سؤالات 132، 133، 134، 141، 144) فراهم مي‌کند. هم‌چنين مي‌توان گفت حدود 50 درصد سؤالات از سطح ساده‌اي برخوردار بودند و انتظار مي‌رود شاهد ميانگين درصدي بالاتري در درس تحقيق در عمليات باشيم.
در انتها به داوطلبان کنکورهاي آتي توصيه مي‌شود که مباحث تحقيق در عمليات را به صورت کامل و مفهومي مطالعه کنند، مطمئناً پيچيدگي برخي از مباحث درس تحقيق در عمليات با تمرين و تکرار کافي قابل فهم بوده و توجه کافي به اين درس مي‌تواند کمک چشم‌گيري به داوطلبان نمايد.
تئوري‌هاي مديريتدر چند سال اخير، تعداد سؤالات درس تئوري مديريت از 40 به 20 سؤال کاهش يافته بود که با توجه به حجم بالاي مطالب اين درس چندان عقلاني و منطقي نبود. به نظر مي‌رسد سازمان سنجش نيز به اين موضوع پي برده و در سال 94 تعداد سؤالات را افزايش داده و 30 سؤال را به اين درس اختصاص داد.
در مجموع مي‌توان گفت که درس تئوري مديريت در سال 94 سخت‌تر از سال 93 و 92 طرح شده بود. از 30 سؤال اين درس، 11 سؤال آسان، 6 سؤال متوسط و 13 سؤال سخت بود. علاوه بر اين با بررسي سؤالات مي‌توان پي برد که 20 سؤال از منابع متعارف درس تئوري مديريت (مديريت عمومي الواني، تئوري سازمان رابينز، مباني سازمان و مديريت رضائيان، رفتار سازماني رضائيان) و 10 سؤال باقي مانده از منابع پراکنده که کمتر مطالعه مي‌شوند طرح شده بود. با توجه همزمان به ترکيب سؤالات از نظر دشواري و منابع استفاده شده براي طرح سؤالات مي‌توان نتيجه گرفت که ميانگين داوطلبان در سال 94 نسبت به سال 93 کاهش قابل ملاحظه‌اي خواهد يافت. اکثر سؤالات دشوار از منابع غير متداول طرح شده بود و به اين ترتيب حتي داوطلباني که به خوبي اين درس را مطالعه کرده بودند در پاسخگويي به حدود 35 درصد از سؤالات با مشکل روبه رو مي‌شدند. بر اين اساس داوطلباني که بر مباحث اصلي تئوري مديريت مسلط بودند به راحتي مي‌توانستند 30 درصد کسب کنند. در اين آزمون کسب درصد بالاي 60 درصد عالي محسوب مي‌شود.
مهم‌ترين مبحث در آزمون سال 94 «ساختار و عوامل موثر بر آن» است که 10 سؤال از آن طرح شد و به تنهايي حدود 33 درصد را به خود اختصاص داد. چنين تمرکزي بر يک فصل براي يک آزمون سراسري چندان منطقي به نظر نمي‌رسد و از اين رو مي‌توان گفت که ترکيب سؤالات استاندارد نبود. ساير سؤالات مطرح شده از پراکندگي قابل قبولي برخوردار بودند. از فصل«مکاتب و نظريه‌هاي مديريت» 2 سؤال، «برنامه‌ريزي و برنامه‌ريزي جامع» 4 سؤال، «مديريت تعارض سازماني» 3 سؤال، «گروه و تيم» 2 سؤال، «مديريت منابع انساني» 2 سؤال و از هريک از مباحث «کنترل»،«رهبري»، «ارتباطات»، «خلاقيت» و «عدالت» يک سؤال مطرح شد.
با توجه به مطالب ذکر شده در کنکور 94 از مباحث مربوط به مباني مديريت 18 سؤال، رفتار سازماني 8 سؤال، منابع انساني 2 سؤال و از ساير مباحث نيز 2 سؤال مطرح شد که نشان مي‌دهد همچنان مباحث مربوط به مباني مديريت و رفتار سازماني در 14 فصل ابتدايي کتاب تئوري مديريت مدرسان شريف از اهميت بيشتري برخوردار است.
حسابداري (حسابداري مالي و حسابداري صنعتي)به طور کلی سؤالات حسابداری از بخش مالی 10 سؤال و از بخش صنعتی 5 سؤال مطرح شده بود. 10 سؤال قسمت مالی به نسبت سال گذشته ساده‌تر و کمتر دارای محاسبات طولانی بود، اما به طور کلی استاندارد بود. تعداد سؤالات نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. امسال از مبحث صورت مغایرت بانکی سؤالی مطرح نشده در حالی که هر سال حداقل یک سؤال مطرح شده بود. امسال از قسمت موجودی کالا 3 سؤال مطرح شده که نسبت به سال گذشته دو سؤال افزایش یافته است.
45 سؤال مربوط به حسابداری صنعتی در حد متوسط بود که با مطالعه دقیق مباحث به راحتی قابل حل بود. نکته قابل توجه این بود که از مبحث انحرافات سربار هیچ سؤالی مطرح نشده بود که باعث خوشحالی برخی از داوطلبین شده بود. یک سؤال صنعتی هم مشابه سال‌های گذشته بود. در کل سؤالات مبحث حسابداری مالی و صنعتی استاندارد و نسبت به سال گذشته خیلی ساده‌تر بود و دانشجویان به راحتی با مطالعه‌ی مباحث می‌توانستند 80 درصد سؤالات را جواب دهند، ولی تعداد سؤالات مفهومي كمتر و سؤالات محاسباتی ساده‌تر شده بود. در کنکور امسال حدود 4 سؤال مشابه سال‌های گذشته بود که این نکته را یادآوری می‌کند که دانشجویان باید حتما کنکورهای سال‌های گذشته را مطالعه کنند.
رياضي عموميسؤالات رياضي عمومي رشته‌ حسابداري در آزمون كارشناسي ارشد 94، به لحاظ تعداد سؤالات 6 سؤال کاهش یافته بود که باعث تعجب داوطلبان شده بود.
به لحاظ ضريب سختي نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته و سؤالات تقریباً در یک سطح بودند. همچنين سؤالات به طور كاملاً استاندارد طرح شده بودند. فقط یک سؤال از مبحث سری آمده بود که تا حدودی سخت بود که شايد دانشجو نتوانسته باشد به راحتی سؤال را پاسخ دهد.البته این سوال دقیقا در آزمون های جامع امسال مدرسان شریف مطرح شده بود که خیلی از داوطلبان مدرسان شریف گزینه را حفظ بودندو به غير از اين یک سؤال عين و يا شبيه بقيه سؤالات در كتاب‌ها و آزمون‌هاي مدرسان شريف به وفور ديده مي‌شد و داوطلبان صرفاً با خواندن كتاب مدرسان شريف به راحتي مي‌توانستند به اكثر سؤالات پاسخ دهند.
همانند سال‌هاي گذشته به نظر مي‌رسد فصول مشتق و کاربرد آن از اهميت خاصي برخوردار هستند .امسال از فصل تابع تعداد کمتری سوال مطرح شده بود که بجای آن دو سوال از مبحث دنباله و سری آمده بود که سال گذشته سوالی از آن نیامده بود.
به داوطلبان رشته‌ حسابداري كه سال آينده قصد شركت در آزمون كارشناسي ارشد را دارند، توصيه مي‌كنيم تمام مطالب را به طور كامل بخوانند و طبيعتاً مباحث پر اهميت‌تر را با حل تست‌هاي بيشتر مرور كنند و از بررسي و حل تست‌هاي 10 سال گذشته غافل نشوند چون حدود 16تا سوال دقیقا مشابه سال‌های گذشته بود.
مديريت سرمايه‌گذاري و ريسكسؤالات درس مديريت سرمایه‌گذاری و ريسك در کنکور 94 تا حدودی بحث برانگیز است. به نظر می‌رسد سؤالات 195، 196و 204 دارای ایراد می‌باشند. اما بطور کلی موضوعاتی که در این آزمون مورد سؤال قرار گرفته پیچیدگی محتوایی نداشته و صرفاً دقت و عمق درک مطالب داوطلبان را طلب نموده است. مباحث سؤالات داراي پراكندگي خاصي نبوده و حیطه سؤالات در چهار الی پنج مبحث عمده طبقه‌بندی می‌شود. از کلیه مباحث درس کتب مهندسی مالی تنها دو سؤال طرح گردیده و اکثر سؤالات حول مدل‌های تعادلی و مدل‌های عاملی است که هم بصورت محاسباتی و هم مفهومی مدنظر بوده است. مباحثی چون قیمت‌گذاری اختیار، قرارداد آتی و پیمان آتی و کارایی بازار از جمله مهم‌ترین قسمت‌هایی هستند که هیچ سؤالی از آن‌ها مطرح نیست.
در مجموع می‌توان بیان نمود که در این آزمون عموم سؤالات از مباحث اولیه سرمایه‌گذاری بوده و داوطلبان می‌توانستند با مطالعه کتاب مدرسان شريف عمده قسمت‌ها را پوشش دهند و اینگونه به نظر می‌رسد که با توجه به سادگی سؤالات، میانگین این درس در کنکور سال جاری بالاتر از سال‌هاي گذشته باشد.
مبانی کارآفرینیبا توجه به اهمیت آشنایی با مفاهیم کسب و کار، چگونگی راه‌اندازی کسب وکار و فعالیت‌های تولیدی که در سال‌های قبل سؤالات بیشتری را به خود اختصاص می‌دادند، در کنکور 94 سؤالی از این فصول طرح نشده است. البته این به معنای بی‌اهمیتی این فصول نیست به این دلیل که احتمال زیادی دارد که در کنکور بعدی سؤالات بیشتری را به خود اختصاص دهد و کتاب مبانی کارآفرینی به عنوان یک منبع اساسي است. در کنکور 94 از فصل کارآفرینی در نظریه‌های اقتصادی کتاب جامع کارآفرینی 3 سؤال مطرح شده است. با توجه به اینکه در کنکور 93 هیچ سؤالی از این فصل مطرح نشده است. کنکور 94 تقريباً کل فصول کتاب جامع کارآفرینی را پوشش داده و این کتاب منبعی بسیار قوی برای کنکور است که تمام مباحث کتاب‌های کارآفرینی را پوشش می دهد. با توجه به اینکه در سال‌های قبل سؤال کمتری از کتاب کارآفرینی پیشرفته مطرح شده، ولی در کنکور 94، 2 سؤال از این کتاب مطرح شده است.
به صورت کلی سؤالات مربوط به درس مبانی کارآفرینی سال 94 به مراتب دشوارتر از کنکور سال 93 بوده است و بیشتر سؤالات به صورت مفهومی ارائه شده است و با توجه به مفهومی شدن سؤالات کنکور خواندن منابع بیشتر پیشنهاد می‌شود.
مالیه عمومی و بودجهدر مجموع سؤالات مالیه عمومی و بودجه سال 94 در مقایسه با سؤالات کنکورهای سال‌های گذشته تفاوت چندان محسوسی نداشته است. به لحاظ تعداد سؤالات همچون دو سال گذشته 15 سؤال برای دروس مالیه و بودجه در نظر گرفته شده است که تفاوت سؤالات 94 با 93 در تعداد سؤالات بودجه بوده است که تعداد آن افزایش یافته است. بیشتر سؤالات مطابق انتظار از مباحث مربط به فصول مالیات‌ها طراحی شده است و سطح سؤالات در مجموع متوسط ارزیابی می شود.
لازم به ذکر است که سؤالات مالیه و بودجه امسال به لحاظ شباهت با سؤالات آزمون 8 مرحله‌ای مدرسان شریف و تست‌های تألیفی در کتاب مدرسان شریف قابل توجه بوده است. به طوری که 7 سال از 15 سؤال کنکور امسال عیناً و یا شباهت زیادی به سؤالات آزمون مدرسان شریف داشته است.
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلاماوّلین سالی است که سرفصل «اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام» در آزمون کارشناسی ارشد گنجانده شده است. سؤالات ارائه شده، از میان سؤالات طراحی شده توسط 5 طرّاح به صورت تصادفی گزینش شده‌اند. در این میان، بیشترین سهم به کتاب «مدیریت ما؛ مدیریت اسلامی در پرتو نهج‌البلاغه امام علی علیه‌السلام» اثر دکتر علی‌اصغر پورعزّت با 7 سؤال (حدوداً 50 درصد) اختصاص داده شده است. نکته جالب توجه آن است که نه در سرفصل‌های ارائه شده توسط وزارت علوم و نه در منابع پیشنهادی سازمان سنجش، نامی از این کتاب به چشم نمی‌خورد! اگرچه، کتاب مذکور از جمله کتب آموزشی و درسی نیست و تاکنون در هیچ دانشگاهی تدریس نشده است و به نظر نمی‌رسد بسیاری از دانشجویان مدیریت حتی یکبار آن را از نزدیک دیده باشند.
4 سؤال (حدوداً 26 درصد) به کتاب «مدیریت اسلامی و الگوهای آن» اثر دکتر لطف‌الله فروزنده اختصاص یافته است. این کتاب از جمله منابع پیشنهادی بوده است. خوشبختانه در آزمون‌های آزمایشی مدرسان شریف به مباحث این 4 سؤال اشاره شده است و مروری بر پاسخنامه‌های تشریحی برای پاسخگویی به آنها کافی بوده است.
1 سؤال (حدوداً 6 درصد) به کتاب «اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن» اثر دکتر ولی الله نقی‌پورفر اختصاص یافته است. این سؤال به اصول مدیریت اسلامی اختصاص دارد که در سه آزمون پایانی مدرسان شریف مورد تأکید قرار گرفته است و مروری بر پاسخنامه‌های تشریحی آن، برای پاسخگویی کفایت می‌کند.
3 سؤال از منابع متفرقه طرح شده‌اند که انتظار نمی‌رود دانشجو در دوره آموزشی با آنها آشنا شده باشد. این منابع جزء مطالعات عمومی و حاشیه‌ای است که ممکن است دانشجویی به اتفاق یکی از آنها را مطالعه کرده باشد. برای مثال، کتاب «فلسفه اخلاق» شهید مرتضی مطهری در هیچ دانشگاهی برای رشته مدیریت تدریس نمی‌شود و ممکن است برخی دانشجویان علاقمند، در دوره‌های مطالعاتی شرکت کرده باشند.
در مجموع، وضعیت سؤالات سال اوّل در یک سرفصل از دو حالت خارج نیست: اوّل، سهولت و سادگی و اکتفا به منابع از پیش اعلام شده؛ در آزمون‌های مدرسان شریف تأکید بر منابع از پیش اعلام شده بود تا حداقل داوطلبان بر آن منابع تسلّط یابند. دوم، دشواری و استفاده از هر منبع مرتبط: ظاهراً مدیران سازمان سنجش رویکرد دوم را انتخاب کرده‌اند تا داوطلبان سال‌های آتی این درس را جدی‌تر تلقی کنند و در طول دوره تحصیلی خود، منابع متعدد و گوناگون آن را مورد مطالعه قرار دهند.
مدیریت تولیددر کنکور 94 از هر کدام از فصل‌های نحوه استقرار ماشین‌آلات و کارسنجی و روش سنجی 2 سؤال طرح شده بود. در سال 93 نیز این دو فصل، هر کدام با 2 سؤال مهم‌ترین فصول مدیریت تولید بودند. از هر کدام از فصل‌های تقاضا، برنامه‌ریزی ماشین آلات، برنامه‌ریزی جامع تولید، برنامه‌ریزی سیستم‌های غیر پیوسته، تولید ناب، کنترل کیفیت، مدیریت زنجیره عرضه و کنترل پروژه نیز، مانند کنکور 93 یک سؤال مطرح شده بود. از هر کدام از فصول تولید چابک و منحنی یادگیری، که در سال 93 سؤالی نداشت، یک سؤال مطرح شده بود. برخلاف روند معمول هر ساله، از بخش درخت محصول (BOM) سؤالی طرح نشده بود. همچنین نظر به تکرار مداوم سؤالات مدیریت و کنترل موجودی که در سال‌های اخیر، در کنکور 94 تنها یک سؤال مطرح شده بود که این موضوع، نشان‌ دهنده کاهش اهمیت این مبحث می‌باشد.
در سؤالات امسال تعداد سؤالات محاسباتی نسبت به سال گذشته کمتر شده بود. در اکثر این سؤالات نیز نکات تستی مشاهده می‌شود که داوطلب مي‌توانست با استفاده از آن‌ها، در زمان سریع‌تری به گزینه صحیح برسد. سؤالات مفهومی و حفظی افزایش یافته بود. ضمن اینکه 2 سؤال وجود داشت از منابع رایج درس مطرح نشده بود. با در نظر گرفتن این موارد ، از نظر سطح دشواری می‌توان سؤالات 94 را اندکی دشوارتر از سؤالات کنکور 93 دانست.
مدیریت مالیسؤالات درس مدیریت مالی آزمون94 اندکی نسبت به سؤال‌های سال 93 آسان‌تر بوده و داوطلب به راحتی درصد 70 را می‌توانست کسب کند و با توجه به ضريب 4 این درس برای داوطلبین مدیریت مالی و مالی تأثیر بسیار مطلوبي بر تراز و رتبه داوطلب می‌داشت. سؤالات 94 عمدتاً از 4 فصل ارزش شرکت, بودجه‌بندی سرمایه‌ای، بازده و ریسک و برنامه‌ریزی و تجزیه و تحلیل سود آمده بود. برخلاف سال‌های گذشته که از فصل اهرم سؤالی طرح نشده بود امسال سه سؤال از این فصل طرح شده بود که به راحتی قابل پاسخ‌گویی بود. همچنین سؤالات امسال نیاز خیلی کمتری به محاسبات داشت و داوطلبین که فهم عمیق از مطالب کسب کرده بودند می‌توانستند با مقایسه گزینه‌ها پاسخ صحیح را نیز تشخیص بدهند. فصل ارزش شرکت و بودجه‌بندي سرمایه‌ای از فصل‌های مهم مدیریت مالی می‌باشد و به داوطلبان عزیز سال‌های بعد نیز توجه بر این فصول را تأکید می‌نماییم.
مديريت منابع انسانيسؤالات درس مدیریت منابع انسانی تا کنکور سال 93 در قالب درس تئوری های مدیریت (حدود 1-2 تست) مطرح می شدند. اما سال 94 و طی تغییرات گسترده مجموعه مدیریت، از درس تئوری های مدیریت جدا شده و به عنوان یک درس جداگانه مطرح شد که شامل 15 سؤال بود. حاصل این تغییر، افزایش بسیار زیاد اهمیت این درس برای چند گرایش و حذف آن از سایر گرایش هاست.
علی رغم اینکه کنکور 94 اولین سال مطرح شدن این درس به صورت جداگانه است، سؤالات آن تا حدی سطح بالا و جزیی مطرح شده بود. بیشترین تعداد سؤال مربوط به فصل ارزیابی عملکرد با 4 سؤال بود. از فصل های کلیات مدیریت منابع انسانی، تجزیه و تحلیل شغل و مدیریت استراتژیک منابع انسانی هر کدام 2 سؤال مطرح شد. فصل های کارمندیابی، سیستم انتخاب، توسعه منابع انسانی (مسیر شغلی و جانشین پروری)، توسعه منابع انسانی (آموزش) و ایمنی، بهداشت، روابط کار و جدایی از سازمان نیز هر کدام دارای یک سوال بودند.
با نگاهی گذرا به بودجه بندی سؤالات، می توان دریافت که فصول ابتدایی درس منابع انسانی که تقریباً بین تمام کتاب های مدیریت منابع انسانی مشترک است، اهمیت بیشتری برای طراحان داشته است. همچنین مشخص است که رویکرد طراحان متمایل به طراحی سؤالات جزیی است به گونه ای که بعضاً از داخل پاراگراف ها سؤال آمده بود. لذا داوطلبان باید این درس را دقیق بخوانند و صرفاً به حفظ کردن تیتر ها اکتفا نکنند.
زبان عموميسؤالات زبان عمومی سال 94 نیز مانند سال 93 به تعداد 15 سؤال مطرح شدند که، شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال دستور زبان (گرامر) بود. سؤالات واژگان به صورت جای خالی و سؤالات گرامر به صورت یک پاراگراف متن با جاهای خالی است. در بخش واژگان، تفاوت گزینه‌ها در معنای لغات است، اما در بخش گرامر تفاوت گزینه‌ها در ساختار گرامری گزینه‌هاست.
بخش واژگان کنکور 94 نسبت به کنکور 93 سخت‌تر بود، اما بخش گرامر کنکور 94 ساده‌تر از کنکور 93 بود و داوطلبان با اطلاعات نسبتاً مناسب از گرامر می‌توانستند، سؤالات این بخش را پاسخ بدهند.
زبان تخصصيبخش زبان تخصصی کنکور مدیریت سال 94 همانند سال‌های گذشته به تعداد 15 سؤال مطرح شد که، در قالب 3 درک مطلب بودند و هر درک مطلب شامل 2 پاراگراف متن تخصصی به زبان انگلیسی بود.
درک مطلب‌های سال 93، عیناً مانند کنکور 92 طراحی شده بودند و هم متن‌ها و هم سؤال‌ها کاملاً تکراری بودند، اما در سال 94 این اتفاق نیفتاد. به طور کلی سطح سختی سؤالات زبان تخصصی این دو سال با یکدیگر تفاوت زیادی ندارد، اما درک مطلب سال 93 اندکی سخت‌تر به نظر می رسد، اما کاملاً تکراری بود و داوطلب با مطالعه کنکور 92 به راحتی می‌توانست تمامی سؤال‌ها را پاسخ دهد.
و اما مهمترین بخش بررسی شماست

http://s6.picofile.com/file/8220080300/M...3.pdf.html

 

 

 
دوستان عیب کنندم که چرا دل به تودادم


باید اول به تو گفتن که چنین خوب چرایی

پاسخ
#2
تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 93 مجموعه مدیریت (کد 1142)اقتصاد خرد و كلانمباحث درس اقتصاد خرد با يك توالي منطقي تكامل پيدا مي‌كنند، ولي اين بدين معني نيست كه مباحث هر فصل وابسته به فصول قبل است، بلكه تنها فصل بازارهاست كه وابستگي كمي به فصول قبلي دارد. در مورد درس اقتصاد كلان نيز همين موضوع صادق است و فقط فصل تعادل همزمان بازار كالا و پول است كه به فصول گذشته وابستگي دارد. همچنين بين مباحث درس اقتصاد خرد و درس اقتصاد كلان هيچ وابستگي و پيوستگي وجود ندارد و بايد بصورت جداگانه و دقيق مورد مطالعه قرار گيرند.
با نگاهي به سؤالات مي‌توان دريافت كه سؤالاتي كه از مباحث درس اقتصاد خرد طرح شده 10 سؤال و مابقي سؤالات (10 سؤال) از درس اقتصاد كلان مطرح شده است. بنابراين، براي كسب حداقل نمره قابل قبول، مي‌توان تنها درس اقتصاد خرد يا اقتصاد كلان را مطالعه كرد و نيازي به مطالعه هر دو درس كه مباحث متفاوتي را بيان مي‌كنند، نيست. اما براي كسب نمره ممتاز و عالي، اين كار به هيچ عنوان كافي نيست و تسلط كامل بر هر دو درس ضروري خواهد بود. از لحاظ بودجه بندي در سال 93 يك سؤال از بخش عرضه و تقاضا، دو سؤال از بخش كشش، دو سؤال از بخش تئوري رفتار مصرف كننده، سه سؤال از بخش تئوري رفتار توليد كننده، يك سؤال از بخش هزينه‌هاي توليد و يك سؤال از بخش بازارها براي درس اقتصاد خرد مطرح شده است. براي درس اقتصاد كلان نيز سه سؤال از بخش مدل‌هاي تعيين درآمد ملي تعادلي و سياست‌هاي مالي، يك سؤال از بازار پول و سياست‌هاي پولي، دو سؤال از بخش تعادل همزمان بازار كالا و پول، يك سؤال از بخش نظريه‌هاي مصرف و سرمايه‌گذاري و سه سؤال از بخش نظريه‌هاي تورم و بيكاري آمده است.
شايان ذكر است كه سؤالات درس اقتصاد خرد و كلان، همانند ساير دروس كنكور، سال به سال به سمت مفهومي‌تر شدن پيش مي‌روند، شايد بتوان گفت كه امسال تنها دو سؤال را مي‌شد بصورت حفظي پاسخ داد وگرنه مابقي سؤالات مفهومي/ محاسباتي بودند. ضمن آنكه سؤالات محاسباتي اين درس نياز به انجام محاسبات قابل توجه و پيچيده رياضي ندارند و در صورتي كه دانشجو تسلط كافي بر مباحث درس داشته باشد، به راحتي مي‌تواند سؤالات محاسباتي را پاسخ دهد. همچنين با نگاهي به سؤالات سال گذشته در مقايسه با امسال، مي‌توان مشاهده كرد كه در سال گذشته بيشتر سؤالات اقتصاد خرد از مبحث بازارها آمده و بيشتر سؤالات اقتصاد كلان از مباحث تعيين درآمد ملي و بازار پول مطرح شده است. ولي امسال سؤالات از بين مباحث مختلف آورده شده است، بطوري كه از تمام مباحث اقتصاد خرد حداقل يك سؤال طرح شده و در درس اقتصاد كلان نيز سؤالات بين بخش‌هاي مختلف تقسيم شده است. در نتيجه دانشجو براي كسب نمره عالي در اين درس بايد بر كليه مباحث درس اقتصاد خرد و كلان تسلط كافي داشته باشد.
آماردر كنكور امسال به طور كلي 12 سؤال از آمار آمده بود، سؤالات در سطح متوسطي بودند و سؤال بسيار دشواري كه قابل حل كردن نباشد، در بين سؤالات مشاهده نمي‌شد.
4 سؤال از سؤالات آمار حتي با يك مرور سطحي با مباحث اوليه آماري قابل حل بودند، يعني به راحتي دانشجو مي‌توانست 26% بدست آورد. سؤال 34 كه مربوط به جدول فراواني بود وقت زيادي از دانشجو نمي‌گرفت و در زماني كمتر از يك دقيقه قابل حل بود.
امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته سؤالات از مباحث: آمار توصيفي، احتمال، متغيرهاي تصادفي، توزيع‌هاي آماري و رگرسيون و ضريب همبستگي آمده بود. سؤال مربوط به متغيرهاي تصادفي تنها با تعريف تابع توزيع احتمال و كمي دقت قابل حل بود.
دانشجويان بايد به اين نكته اساسي توجه كنند كه درس آمار داراي محاسبات است و با تمرين و مهارت، طريقه سريع انجام دادن محاسبات را فراگيرند تا دچار اشتباه نشوند. با توجه به اينكه در درس آمار به راحتي مي‌توان درصد قابل قبولي بدست آورد، به داوطلبان عزيز توصيه مي‌شود يك كتاب جامع كه شامل درس‌نامه، مثال و تست‌هاي تأليفي فراوان باشد، را حتماً مطالعه فرمايند.
خوشبختانه كتاب آمار مدرسان شريف تمام مواردي كه براي درس آمار نياز است، را در كتاب خود دارد. داوطلباني كه با تسلط بر اين كتاب سر جلسه آزمون بروند به طور قطع درصد بالاي 80 بدست خواهند آورد.
بازاریابیآزمون كارشناسي ارشد سال 93 (بهمن 92)، رشته مجموعه مدیریت با یک هفته تأخیر در روز چهارشنبه مورخ 23/11/1392 برگزار شد. از لحاظ بودجه‌بندي از مبحث رفتار مصرف کننده 2 سؤال، معرفی بازاریابی 1 سؤال، برنامه‌ريزي استراتژيك بازاريابي 1 سؤال، تخفيفات بازاريابي و سيستم‌هاي اطلاعاتي بازاريابي 1 سؤال، تقسيم بازار و تعيين بازار هدف 2 سؤال، پيش‌بيني فروش، كيفيت محصول و ارائه خدمات به مشتريان، تعيين قيمت، سيستم و مديريت توزيع هر کدام 1 سؤال، فعاليت‌هاي ترفيعي و تشويقي و مديريت محصول هر کدام 2 سؤال، مطرح شده است.
در سال‌هاي اخير روند سؤالات بازاریابی رو به سؤالات حفظی شدن پيش رفته است، و سؤالات مفهومی، کمتر در آزمون‌ها بکار برده می‌شود. به عبارتي براي اينكه دانشجو بتواند سؤالات بازاریابی را در زمان مناسب پاسخ دهد بايد از قبل مباحث مختلف را به اندازة كافي مطالعه کرده باشد، كه نكته جديدي نداشته باشد نه اينكه زماني را به پاسخ‌گويي به سؤالي اختصاص دهد كه براي اولين بار با آن مواجه شده است. سؤالات درس بازاریابی در آزمون امسال هم مانند سال گذشته در تمام فصول پخش شده بودند و دانشجو برای جواب‌گویی نیاز به تسلط کامل بر همه فصل‌ها داشت. سؤالات این درس در آزمون‌های مدرسان شریف نسبت به آزمون سازمان سنجش تا حدي مشکل‌تر طرح شده بود، اما مشابه سؤالات را می‌توان در آزمون‌ها مشاهده کرد.
تحقیق در عملیاتدر آزمون کارشناسی ارشد سال 93 شاهد کاهش تعداد سؤالات درس تحقیق در عملیات از 25 به 15 سؤال و همچنين تغییرات چشمگیری در مباحث سؤالات بودیم. به طوری که 25 درصد سؤالات (4 سؤال) از مبحث اصول و فرضیات و مدل‌سازی مسائل برنامه‌ریزی خطی مطرح شده است، در حالی که در کنکورهای اخیر حداکثر یک سؤال از این مبحث مطرح می‌شد. از طرفی از دو فصل روش سیمپلکس و نظریه دوگان که در کنکورهای گذشته درصد قابل توجهی از سؤالات را به خود اختصاص می‌دادند (در حدود 45 تا 50 درصد از سؤالات) فقط 4 سؤال (25 درصد) مطرح شده است. همچنین کاهش تعداد سؤالات موجب شده که در کنکور 93 از مباحثی چون روش ترسیمی، مدل تخصیص، شبکه، برنامه‌ریزی پویا، برنامه‌ریزی غیرخطی سؤالی نداشته باشیم. در مجموع بودجه‌بندی سؤالات 93 به صورت زیر می‌باشد:
اصول و فرضیات برنامه‌ریزی خطی 4 سؤال، مبانی و کاربرد روش سیمپلکس 2 سؤال، نظریه دوگانگی 2 سؤال، شکل ماتریسی برنامه‌ریزی خطی 1 سؤال، تحلیل حساسیت 2 سؤال، مدل حمل و نقل 1 سؤال، برنامه‌ریزی عدد صحیح 1 سؤال، برنامه‌ریزی صفر و یک 2 سؤال.
در مجموع سؤالات کنکور 93 تحقیق در عملیات دارای سؤالات استانداردی است. از طرفی کاهش تعداد سؤالات باعث حذف سؤالات ساده و دشوار شده بود و هم‌چنین حرکت به سوی مفهومی شدن سؤالات موجب شده بود که تعداد قابل توجهی از سؤالات از حالت محاسباتی خارج شده و به صورت مفهومی باشند.
به داوطلبان کنکورهای آتی توصیه می‌شود که مباحث تحقیق در عملیات را به صورت کامل و مفهومی مطالعه کنند، مطمئناً پیچیدگی برخی از مباحث درس تحقیق در عملیات با تمرین و تکرار کافی قابل فهم بوده و توجه کافی به این درس می‌تواند کمک چشمگیری به داوطلبان نماید.
تئوري‌هاي مديريتنخستین نکته‌ای که برای بررسی تئوری مدیریت آزمون سراسری 93 باید به آن اشاره داشت، کاهش تعداد سؤالات از 25 سؤال به 20 سؤال می‌باشد. با توجه به منابع گسترده درس تئوری‌های مدیریت (6 کتاب و 3000 صفحه متن) روند کاهشی تعداد سؤالات از سال 88 تا کنون که از 40 به 30، 25 و در نهایت 20 سؤال رسیده است، چندان منطقی و مطلوب به نظر نمی‌رسد. با این حال در تحلیل این آزمون موارد ذیل جلب توجه می‌کند:
در کنکورهای سراسری 90، 91 و 92 بیشتر تمرکز طراحان بر مبانی مدیریت و به خصوص مفاهیم بنیادین و مکاتب و نظریه‌های مدیریت بود و اهمیت این بخش‌ها به عنوان یک موضوع مهم و روندی ثابت در نظر گرفته می‌شد. به عنوان نمونه در کنکور 92 بیش از 60 درصد سؤالات از مفاهیم و نظریه‌های مدیریت مطرح شد. اما در کنکور 93 این روند دچار تغییرات چشمگیری شد طوری که هیچ سؤالی از مفاهیم و نظریه‌های مدیریت مطرح نشد! و تنها 25 درصد سؤالات (5 سؤال) به مبانی مدیریت مربوط می‌شد و70 درصد (14سؤال) به رفتار و 5 درصد (1سؤال) به تجزیه و تحلیل سیستم اختصاص یافت. بی‌توجهی طراحان به مفاهیم مدیریت و مکاتب و نظریه‌های مدیریت و طرح نشدن حتی یک سؤال از آن جای شگفتی دارد!
می‌توان سؤالات تئوری مدیریت سال 93 را به صورت زیر تفکیک موضوعی کرد:
از مباحث سازماندهی و هماهنگی 4 سؤال، تضاد و تعارض 3 سؤال، انگیزش 3 سؤال، فرهنگ 2 سؤال، ادراک، تجزیه و تحلیل مراوده‌ای، کنترل، ارتباطات، شخصیت، نگرش‌های شغلی، یادگیری و تجزیه و تحلیل سیستم‌ها هر کدام 1 سؤال، در كنكور امسال بود.
بنابراین می‌توان آزمون را از نظر توجه به مفاهیم اصلی غیر استاندارد، اما از نظر پراکندگی سؤالات مطلوب و استاندارد ارزیابی کرد.
از نظر میزان سادگی و یا دشواری سؤالات نیز، آزمون تقریباً استاندارد طرح شده بود. به این ترتیب که 40 درصد سؤالات (8 سؤال) تقریباً ساده، 40 درصد سؤالات (8 سؤال) تقریباً متوسط و 20 درصد سؤالات (4 سؤال) در سطح دشوار طراحی شده بود. به این ترتیب نباید میانگین درصد داوطلبان در مقایسه با سال 92 کاهش چشمگیری داشته باشد. در این آزمون درصد 40 تا 50 یک نمره معمولی و 50 تا 65 خوب و بالای 65 عالی محسوب می‌شود.
بر خلاف آزمون‌های سال گذشته (به استثنای سال 91) که بالای 70 درصد از سؤالات از دو کتاب اصلی مبانی سازمان و مدیریت رضائیان و مدیریت عمومی الوانی طراحی می‌شد، در آزمون سال 93، تنها 50 درصد سؤالات (10 سؤال) از این دو کتاب مطرح شد.20 درصد (4 سؤال) از کتاب رفتار سازمانی دکتر رضائیان و30 درصد (6 سؤال) از منابع متفرقه و یا به صورت مفهومی طرح شد. داوطلبانی که کتاب تئوری مدیریت مدرسان شریف را مطالعه کرده بودند، بایستی می‌توانستند حداقل به 70 درصد سؤالات پاسخ دهند.
با تمام این تفاسیر باز هم کتاب‌های مدیریت عمومی الوانی، و مبانی سازمان و مدیریت رضائیان و یا 14 فصل اول کتاب مدرسان شریف، منابع اصلی کنکور محسوب می‌شوند و به داوطلبان کنکور سراسری 94 توصیه می‌شود که با تمرکز بیشتری این منابع را مطالعه کنند.
حسابداري دولتيتعداد سؤالات درس حسابداری دولتی در کنکور کارشناسی ارشد سال 93 در مقایسه با سال 92 تغییر یافت و از 20 سؤال به 15 سؤال کاهش پیدا کرد. کاهش تعداد سؤالات سبب می‌شود که ارزش هر سؤال افزایش یابد. به این ترتیب که هر سؤال 66/6 درصد ارزش دارد. این مسئله می‌تواند استرس داوطلبان برای پاسخگویی به سؤالات را افزایش دهد. کاهش تعداد سؤالات بیشتر به سود داوطلبانی است که تسلط زیادی بر مباحث ندارند و با انتخاب چند سؤال مشخص از مباحث انتخابی به دنبال کسب درصدی قابل قبول برای خود هستند. بر این اساس می‌توان گفت که میانگین داوطلبان رشته مدیریت دولتی در درس حسابداری دولتی سال 93 کاهش پیدا خواهد کرد و درصد 60 درصد یک درصد عالی محسوب می‌شود. در آزمون سال 93، از مبانی حسابداری 2 سؤال، از چارچوب نظری حسابداری 3 سؤال، از حساب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 2 سؤال، از حساب مستقل اعتبارات هزینه‌ای 5 سؤال، از حساب مستقل درآمد اختصاصی 2 سؤال و از حسابداری بودجه‌ای 1 سؤال طراحی شده بود. بر طبق انتظار، حساب مستقل اعتبارات هزینه‌ای و مفاهیم و چارچوب نظری حسابداری، پر سؤال‌ترین مباحث بود. از نظر دشواری نیز سؤالات را می‌توان متوسط رو به دشوار ارزیابی کرد. در سؤالات سال 93، ثبت‌های حسابداری نیز مورد توجه قرار گرفتند.
حسابداري (حسابداري مالي و حسابداري صنعتي)به طور کلی سؤالات حسابداری از بخش مالی 11 سؤال و از بخش صنعتی 4 سؤال مطرح شده بود.
11 سؤال قسمت مالی به نسبت سال گذشته سخت‌تر و مفهومی (محاسباتی) شده است، اما به طور کلی استاندارد بود. البته با توجه به کاهش 5 سؤال، کنکور امسال همه مباحث را پوشش نمی‌داد. تعجب دانشجویان آنجا کامل می‌شود که طراح امسال از فصول مهم شرکت‌های سهامی و سرمایه‌گذاری‌ها هیچ سؤالی مطرح نکرده بود، اما 2 سؤال از صورت جریان وجه نقد و 2 سؤال از اشتباهات حسابداری آورده شده بود. سؤال مربوط به شرکت‌های تضامنی نیز در سطحی بالاتر از سنوات گذشته بود. یک سؤال هم مربوط به تسعیر ارز بود که خود سؤال ساده بود اما مبحث سؤال از مباحث اصول حسابداری 1 یا 2 نمی‌باشد.
اما 4 سؤال مربوط به حسابداری صنعتی در حد متوسط بود که با مطالعه دقیق مباحث به راحتی قابل حل بود. نکته قابل توجه این بود که از مبحث سربار و انحرافات سربار هیچ سؤالی مطرح نشده بود که باعث خوشحالی برخی از داوطلبین گشت.
حال به تحلیل تک تک سؤالات می‌پردازیم:
سؤال اول مربوط به مبحث حساب‌های دریافتنی بود که همانند سنوات قبل مطرح شده بود البته کمی محاسباتی‌تر.
سؤال دوم مربوط به مبحث صورت مغایرت بانکی بود که این سؤال هم‌پای ثابت سؤالات کنکور مالی می‌باشد اما با یک تفاوت که امسال بر خلاف سال‌های قبل طراح، مانده واقعی را از دانشجو نمی‌خواست بلکه یک مانده طبق دفاتر را داده و مانده طبق صورت حساب را خواسته است.
سؤال سوم از تسعیر ارز داده شده است که از موضوعاتی می‌باشد که در سر فصل دروس مالی این آزمون نیست اما در صورت آشنایی با مفهوم تسعیر ارز حل سؤال بسیار آسان است.
سؤال چهارم مربوط به اشتباهات در ارزیابی موجودی کالای اول دوره و پایان دوره بود که این سؤال نیز پای ثابت سؤالات کنکور بوده البته در این دوره این مبحث ساده‌تر شده بود.
سؤال پنج و شش از مبحث صورت جریان وجه نقد داده شده بود که هر دو سؤال در سال‌های قبل دارای تکرار از لحاظ مفهومی بودند یعنی مفهوم سؤال در سال‌های قبل کنکور تکرار شده بود و عین سؤال هم در آزمون‌های مدرسان شریف تکرار شده بود.
سؤال هفتم نیز از مبحث اشتباهات در تهیه سود ناخالص بود که مفهومی و محاسباتی بود.
سؤال هشتم که مربوط به مبحث استهلاک بود ساده‌ترین سؤال مطرح شده در کنکور سال جاری بود که حتی به صورت ذهنی هم قابل محاسبه بود.
دو سؤال مربوط به شرکت‌های تضامنی از بخش تصفیه شرکت داده شده بود که مطابق روند سال‌های گذشته نبود. در سال‌هاي گذشته از بخش سرقفلی یا پاداش شریک داخل شونده به شرکت سؤال می‌دادند. در واقع این 2 سؤال سخت‌ترین بخش سؤالات امسال بود که هم به لحاظ موضوع و هم به لحاظ مفهوم نسبت به سال‌های قبل تازگی داشت. البته ذکر این نکته ضروری است که سطح این دو سؤال از مبحث شرکت‌های تضامنی که در اصول حسابداری 1 و 2 تدریس می‌شود بالاتر بود.
سؤال 11 هم از مبحث محاسبه برآوردی موجودی کالا و بهای تمام شده (نسبت سود ناخالص به بهای تمام شده) بود که این سؤال نیز از سؤالات آسان کنکور امسال بود.
4 سؤال پایانی نیز مربوط به بخش حسابداری صنعتی بود که 2 سؤال ابتدایی آن بسیار ساده و 2 سؤال پایانی آن از مبحث معادل آحاد بود که سطح این 2 سؤال متوسط بود.
نتیجه‌گیری:
با توجه با کاهش 5 سؤال کنکور سال جاری، طراح نتوانسته بود که تمامی مباحث را پوشش دهد. سطح سؤالات به طور کلی متوسط بود یعنی یک دانشجو با مطالعه دقیق مباحث و سرعت عمل در محاسبات می‌توانست به درصد بالای 70 دست پیدا کند.
رياضي عموميسؤالات رياضي عمومي رشته‌ مديريت در آزمون كارشناسي ارشد 93، به لحاظ تعداد سؤالات فرق كرده بود و به 18 سؤال تغيير يافته بود.
به لحاظ ضريب سختي نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته و سؤالات در یک سطح بودند. همچنين سؤالات به طور كاملاً استاندارد طرح شده بودند. فقط یک سؤال تا حدودی سخت بود که شايد دانشجو نتوانسته باشد به راحتی سؤال را پاسخ دهد. به غير از اين یک سؤال عين و يا شبيه بقيه سؤالات در كتاب‌ها و آزمون‌هاي مدرسان شريف به وفور ديده مي‌شد و داوطلبان صرفاً با خواندن كتاب مدرسان شريف به راحتي مي‌توانستند به اكثر سؤالات پاسخ دهند.
همانند سال‌هاي گذشته به نظر مي‌رسد فصول مشتق و کاربرد آن از اهميت خاصي برخوردار هستند و بعد از آن‌ فصل تابع حائز اهميت مي‌باشد.
به داوطلبان رشته مديريت كه سال آينده قصد شركت در آزمون كارشناسي ارشد را دارند، توصيه مي‌كنيم تمام مطالب را به طور كامل بخوانند و طبيعتاً مباحث پر اهميت‌تر را با حل تست‌هاي بيشتر مرور كنند و از بررسي و حل تست‌هاي 10 سال گذشته غافل نشوند.
مدیریت سرمایه‌گذاری و ریسکنکته قابل توجه اول در سؤالات امسال این بود که تعداد سؤالات نسبت به سال گذشته 5 سؤال کمتر بود. همین میزان کاهش کافی بود تا بسیاری از مباحث مدیریت سرمایه‌گذاری پوشش داده نشوند، چرا که مدیریت سرمایه‌گذاری بسیار گسترده است و نمی‌توان با 15 سؤال به تمام بخش‌های آن پرداخت. پس این یکی از منفی‌ترین نکات آزمون این دوره بود.
با نگاهی به بودجه‌بندی سؤالات امسال و مقایسه آن با سؤالات سال‌های گذشته کاملاً آشكار است که بودجه‌بندی کاملاً تغییر کرده است و به شکل نامتقارنی به انتخاب سؤالات پرداخته شده است، به طوری که از بسیاری از مباحثی که در سال‌های قبل از 92 سؤال طرح می‌شد، هیچ بحثی به میان نیامده است؛ مباحثي مانند:
1. مفاهیم سرمایه‌گذاری
2. بازارها و ابزارهای مالی
3. خرید و فروش اوراق بهادار
4. مباحث کارایی بازار سرمایه
5. شاخص‌های بازار اوراق بهادار
6. تجزیه و تحلیل تکنیکی و بنیادی
7. قرارداد و پیمان آتی
8. تاخت
که حتی یک سؤال هم از هیچ کدام از این مباحث طرح نشده بود. در عوض، از بین 15 سؤال، 2 سؤال به مبحث آربیتراژ اختصاص پیدا کرده بود و همان‌طور که از بودجه‌بندی سال‌های گذشته پیداست مبحث آربیتراژ هرگز مورد تأکید طراحان سؤال کنکور سراسری نبوده است، البته نمی‌توان به طور کامل به دیده منفی به این تغییر نگریست، چرا که چنین تغییری در بودجه‌بندی، برای داوطلبان سال‌های آینده حامل این پیغام خواهد بود که نباید از هیچ مبحثی گذر کرد و تمامی مباحث مدیریت سرمایه‌گذاری و ریسک از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. نکته قابل توجه دیگر، طرح دو سؤال از مباحث مالی بود که عموماً در سال‌های گذشته در درس مدیریت مالی طرح می‌شد و نه در این درس؛ یعنی سؤالات 194 و 198 که خود بیانگر پیوند اساسی بین این دو درس است. یک انتقاد دیگر نیز می‌تواند به سوالات این دوره وارد باشد که آن گنگ بودن صورت بعضی از سؤالات بود.
نکته آخر هم نوع سؤالات این دوره بود که تا حدود زیادی از مفهومی بودن دور شده بود و دارای حالتی بود که یا با دانستن فرمول مربوط و یا با کشف نکته ریز تستی آن قابل حل بودند؛ مانند سؤال‌های 193 و 203، و سؤال‌های 196 و 200. همچنین با توجه به تعداد کم سؤالات وجود 3 سؤال تقریباً حفظی در بین سؤالات غافلگیرکننده بود که همه اینها نشان از این دارند که داوطلبان باید خود را برای پاسخگویی به هر نوع سؤالی آماده کنند. با افزایش منابع مربوط به این درس نسبت به سال‌های گذشته، دور از انتظار نیست که چنین غافلگیری‌هایی در سال‌های آتی نیز اتفاق بیفتد.
مباني کارآفرینیمباحث و سرفصل‌ها در درس مبانی کارآفرینی شامل ترکیبی از تئوری‌های مدیریتی و کارآفرینی، طرح و تدوین طرح کسب و کار، نظریات و الگوهای استراتژی و بازاریابی کارآفرینی و مدیریتی می‌باشد. در تست‌های کنکور به طور متوسط هر سال سه سؤال مفهومی طرح می‌شود که از جمیع مباحث برای انتخاب پاسخ صحیح باید استفاده کرد.
با نگاهی به سؤالات می‌توان دریافت که سؤالاتی که به طور مستقیم از مباحث درسی طرح شده 10 سؤال است، و 2 سؤال مربوط به کارآفرینی سازمانی و 3 سؤال به صورت مفهومی طرح شده بود و دانشجویان باید از اطلاعات کلی کسب شده خود در زمینه استراتژی کارآفرینانه استفاده می‌کردند. در کنکور 93 با توجه به کاهش سؤالات به کارآفرینی سازمانی توجه بیشتری شده بود.
در کنکور کارشناسی ارشد سال 92 اکثر سؤالات به صورت تعریفی و ارائه نظریات کارآفرینی بوده و به مباحث طرح کسب و کار و تعاریف کارآفرینانه بیشتر توجه شده بود اما در کنکور کارشناسی ارشد سال 93 متن اکثر سؤالات با متن کتاب متفاوت بود و می‌توان گفت که طرح سؤالات امسال با سال 92 کاملاً متفاوت بوده و هیچ شباهتی غیر از تعداد سؤالات مفهومی بین آنها وجود نداشت سؤالات امسال 15 عدد بود و نسبت به سال گذشته 5 سؤال کمتر طرح شده بود ولی درجه سختی سؤالات بالاتر بود و به مباحثی متمرکز شده بود که سال‌های گذشته کمتر توجه داشتند.
جهت کسب حداقل نمره قابل قبول در این درس، نیاز است که مباحث مدل‌های نظری کارآفرینی و نظریه‌های اقتصادی و غیراقتصادی به طور کامل مطالعه شوند.
برای کسب نمره ممتاز و عالی، تسلط کامل بر کل مباحث درسی و استفاده از کتاب‌های طرح و تدوین طرح کسب و کار، مبانی کارآفرینی و کتاب کارآفرینی (تعاریف، نظریات، الگوها) نیز ضروری خواهد بود. از لحاظ بودجه‌بندی در سال 93 از مباحث بیشتری برای طرح سؤالات استفاده شده بود.
با توجه به سؤالات سال‌های گذشته و سؤالات سال 93، همانند سایر دروس کنکور، هر سال سؤالات نسبت به سال گذشته مفهومی‌تر می‌شوند و صرفاً با مطالعه کتاب نمی‌توان به جواب رسید. با توجه به تحلیل انجام شده از 15 سؤال کارآفرینی کنکور سال 93 هفت سؤال کنکور بسیار شباهت به سؤالات طرح شده در کنکورهای آزمایشی مدرسان شریف داشته است، که با مطالعه و بررسی سؤالات کنکورهای آزمایشی و حضور مؤثر در آن‌ها به راحتی متقاضیان می‌توانستند نیمی از سؤالات را با آشنایی قبلی و به راحتی پاسخ‌گو باشند. بر همین اساس، برای افزایش تسلط بر مفاهیم، مطالعه منابع اصلی و حل نمونه سؤالات متنوع و فراوان و شرکت در کنکورهای آزمایشی توصیه می‌شود که بسیار مفید و حتی ضروری خواهد بود.
ماليه عمومي و بودجهدر آزمون سراسری مدیریت سال 93 تعداد سؤالات مالیه و بودجه از 20 به 15 کاهش یافت. در سال‌های گذشته بیشتر طراحان سؤال بر درس مالیه عمومی تمرکز داشتند و کمتر از بودجه سؤال طرح می‌شد. به این ترتیب که معمولاً 75 درصد سؤالات به مالیه عمومی و 25 درصد آن به بودجه اختصاص داشت. در کنکور سال 93 این توازن دستخوش تغییر شد. در این آزمون 60 درصد (9سؤال) به مالیه و 40 درصد (6 سؤال) به بودجه اختصاص داشت. به عبارت دیگر بودجه اهمیت بیشتری نسبت به سال‌های قبل پیدا کرد. با تفکیک موضوعی سؤالات به این نتیجه می‌رسیم که 4 سؤال از مفاهیم بودجه، 7 سؤال از مالیات و از مباحث کالاهای عمومی، روش‌های تنظیم بودجه ، بودجه شرکت‌های دولتی و مفاهیم مالیه هر کدام 1 سؤال طرح شده است.
همان‌طور که انتظار می‌رفت مالیات همچنان مهم‌ترین مبحث کنکوری تلقی می‌شود و در سال 93 نیز همانند سال‌های گذشته بیشترین سؤال از بخش مالیات بوده است. اما بر خلاف انتظار از مباحث عمومی مالیه، نظیر کالاهای عمومی، پیامدهای خارجی و شکست بازار سؤال زیادی طرح نشد. از نظر سطح دشواری سؤالات نیز سؤالات سال 93 در مقایسه با سال‌های گذشته کمی دشوارتر و یا به بیان بهتر متفاوت‌تر بود، که یکی از دلایل این امر می‌تواند کاهش تعداد سؤالات باشد. بنابراین، پیشنهاد می‌شود برای کنکور 94 به موارد ذیل توجه داشته باشید:
- همچنان به مالیه عمومی اهمیت بیشتری نسبت به بودجه دهید.
- همچنان مباحث مفاهیم عمومی مالیه عمومی و مالیات مهم‌ترین مباحث کنکور محسوب می‌شوند.
-نسبت به بودجه بی‌توجه نباشید. ملاحظه می‌شود برخی از داوطلبان بودجه را کنار می‌گذارند که با مشاهده روند سؤالات در سال‌های گذشته، ریسک این کار بالاست.
به طور خلاصه مي‌توان گفت مالیه عمومی و بودجه شامل:
کالای عمومی 1 سؤال
مفاهیم بودجه 4 سؤال
روش‌های تنظیم بودجه 1 سؤال
بودجه شرکت‌های دولتی 1 سؤال
مالیات 7 سؤال
مفاهیم مالیه 1 سؤال
مدیریت تولیددر آزمون کارشناسی ارشد سال 93 بر خلاف سال‌های گذشته تعداد سؤالات درس مدیریت تولید 15 تست بود. آزمون امسال مدیریت تولید همانند چند سال گذشته تغییر چندانی در نوع سؤالات و بودجه‌بندی مباحث نداشت و همانند سال‌های گذشته از اکثریت مباحث سؤال مطرح شده بود، به طوری‌که 6 سؤال از 15 سؤال سال 93 به صورت مشابه در کنکورهای سه سال گذشته تکرار شده‌اند. البته کم‌تر شدن تعداد سؤالات محاسباتی و وجود دو سؤال از مبحث زنجیره تأمین (در کنکورهای گذشته سؤالی از این مبحث نداشتیم) از تفاوت‌های کنکور سال 93 بود. همچنین طبق روال چند سال اخیر سؤالات به سمت مفهومی‌تر شدن حرکت کرده‌اند.
در آزمون امسال از مبحث مبانی مدیریت تولید 4 سؤال، طراحی و توسعه محصول 1 سؤال، پیش بینی تقاضا 1 سؤال، برنامه‌ریزی ادغامی 1 سؤال، برنامه‌ریزی مواد مورد نیاز 1 سؤال، مدل‌های کنترل موجودی و طرح استقرار2 سؤال، ارزیابی کار و زمان 1 سؤال، برنامه‌ریزی سیستم‌های تولید غیر پیوسته 1 سؤال، برنامه‌ریزی ظرفیت 1 سؤال، کنترل پروژه 1 سؤال و کنترل کیفیت 1 سؤال مطرح شده است.
به طور کلی سؤالات سال 93 در مدیریت تولید از استاندارد مناسبی برخوردار بودند. همچنین با توجه به عدم تغییر روال طرح سؤالات ( عدم تغییر در بودجه‌بندی مباحث و مشابهت تعدادی از سؤالات با کنکورهای چند سال اخیر) سطح سؤالات از دشواری زیادی برخوردار نبودند و می‌توان انتظار داشت که داوطلبان از میانگین درصد بالایی در این درس برخوردار باشند. بنابراین با توجه به سؤالات این چند ساله و به خصوص امسال می‌توان نتیجه گرفت که برای موفقیت این درس نیاز به توجه کافی به تمامی مباحث و تکرار و تمرین و فهم مسائل می‌باشد.
مدیریت مالینکته قابل توجه اول در سؤالات امسال این بود که تعداد سؤالات نسبت به سال گذشته 5 سؤال کمتر بود. همین میزان کاهش کافی بود تا بسیاری از مباحث مدیریت مالی پوشش داده نشوند، چراکه مدیریت مالی بسیار گسترده است و نمی‌توان با 15 سؤال به تمام بخش‌های آن پرداخت. پس این یکی از منفی‌ترین نکات آزمون این دوره بود.
با نگاهی به بودجه‌بندی سؤالات امسال و مقایسه آن با سؤالات سال‌های گذشته کاملاً آشكار است که بودجه‌بندی کاملاً تغییر کرده است و به شکل نامتقارنی به انتخاب سؤالات پرداخته شده است، به طوری که از بسیاری از مباحثی که در سال‌های قبل از 92 سؤال طرح می‌شد، هیچ بحثی به میان نیامده است؛ مباحثي مانند:
1ـ مفاهیم مدیریت مالی
2ـ تجزیه تحلیل نقطه سر به سر و اهرم‌ها
3ـ تصمیم‌گیری در شرایط اطمینان
4ـ مدل مادیلیانی و میلر
که حتی یک سؤال هم از هیچ‌کدام از این مباحث طرح نشده بود. در عوض، از بین 15 سؤال، 2 سؤال به مبحث وجه نقد آزاد سهامداران و وجه نقد عملیاتی اختصاص پیدا کرده بود و همان‌طور که از بودجه‌بندی سال‌های گذشته پیداست مبحث وجه نقد شرکت و سهامداران مورد تأکید طراحان سؤال کنکور سراسری نبوده است، البته نمی‌توان به طور کامل به دیده منفی به این تغییر نگریست، چراکه چنین تغییری در بودجه‌بندی، برای داوطلبان سال‌های آینده حامل این پیغام خواهد بود که نباید از هیچ مبحثی گذر کرد و تمامی مباحث مدیریت مالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. نکته قابل توجه دیگر، طرح 4 سؤال که به صورت حفظی و مفهومی می‌باشد؛ که بیانگر حرکت آزمون کارشناسی ارشد به سوی مفهومی شدن است (البته به عقیده طراحان). یک انتقاد دیگر نیز می‌تواند به سؤالات این دوره وارد باشد که آن گنگ بودن صورت بعضی از سؤالات بود.
دوستان عیب کنندم که چرا دل به تودادم


باید اول به تو گفتن که چنین خوب چرایی

پاسخ
 سپاس شده توسط افسانه پناهی


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان