امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چگونه یک کمپین بازاریابی اینترنتی را ساماندهی کنیم؟
#1
[تصویر:  img_advertising1.jpg]
هر کسی میتواند یک کمپین بازاریابی بسازد. اما کمترکسی میتواند یک کمپین بازاریابی موفق بسازد. ساماندهی یک کمپین تبلیغاتی موفق نیاز به دقت، تحقیق، تمرکز بر جزئیات و اجرای صحیح دارد. ساماندهی یک کمپین بازاریابی موفق با درک موقعیت خود در بازار آغاز میشود و با جزئیاتی مانند جمله بندی یک آگهی به پایان میرسد. حال ممکن است شما بخواهید در مورد لباس، دکوراسیون و .. تصمیماتی را اتخاذ کنید.

به خاطر داشته باشید که هیچ طرح بازاریابی همیشه به طور صد درصد موفق نمیشود و همیشه نقص هایی در کار وجود دارد اما شما باید به طور کامل قادر باشید که طرح بازاریابی خود یا نسخه های اینده آن را پیاده سازی کنید. برای ساماندهی یک کمپین بازاریابی میتوانید از راهنما و نکات زیر استفاده کنید:
بازنگری طرح بازاریابی

کسب و کارهای در حال رشد همیشه نیاز به یک برنامه ریزی مداوم برای کمپین های تبلیغاتی خود دارند. بازنگری در طرح کمپین های بازاریابی مانند تصمیم گیری برای طراحی یک کمپین بازاریابی از ابتداست.
گام اول:
  • در ابتدا شما نیاز به یک تعریف مجدد از محصول یا خدمات خود دارید.
  • محصول یا خدمات خود را با جزئیات کامل توصیف کنید.
  • روی اینکه چگونه این محصول یا خدمت میتواند متفاوت باشد تمرکز کنید.
  • بر روی فاکتور های اساسی محصول مانند قیمت، سرویس، توزیع و مناقصه تمرکز کنید.
  • روی این موضوع تمرکز کنید که شما در حال فروش چه چیزی هستید و چرا مردم باید اقدام به خرید چنین محصولی کنند.

گام دوم:
  • به بخش های مختلف بازار نگاه کنید و با خود بیاندیشید که در کدام بخش تقاضا برای محصول شما فروان تر است.
  • تصمیم بگیرید که کدام نوع از خریداران به احتمال زیاد آن را خواهند خرید. (نوجوانان، جوانان و…).
  • مشتری های هدف خود را با فاکتور هایی از قبیل سن، جنس، ترکیب خانواده، درآمد، موقعیت جغرافیایی، شیوه زندگی، الگو های خرید، اعتراضات خرید و اطلاعاتی از این قبیل دسته بندی کنید.

گام سوم:
  • به فکر ایجاد یک استراتژی برای برقراری ارتباط با افراد باشید.
  • به این پی ببرید که مشتریان هدف شما به چه چیز هایی علاقه دارند، چه چیز هایی میخوانند و گوش میدهند و شما باید چگونه اهداف تبلیغاتی خود را به خورد آنها بدهید.
  • تصمیم بگیرید که چند وقت به چند باید با مشتریان تجدید میثاق کنید و پیام های بازاریابیتان را دوباره به گوش انها برسانید.


انتخاب رسانه مناسب

بعد از اینکه مراحل بالا را انجام دادید حالا به مبحث انتخاب رسانه مناسب میرسیم. شما باید مشخص کنید که چه رسانه ای برای تبلیغ کسب و کار شما مناسب تر است و میتواند بازخورد بهتری برایتان داشته باشد. رادیو، تلویزیون، تبلیغات انلاین و… . فراموش نکنید که نمیشود با تبلیغات در محل های قدیمی و پیام های تبلیغاتی از مد افتاده به مشتریان جدید و بازار های مصرف جدید دست پیدا کرد. این به این معنی نیست که شما باید یک تبلیغ تمام صفحه در روزنامه ی جام جم بخرید. مانند کمپانی های تازه کار شما باید در ابتدا به دنبال لقمه ای به اندازه ی دهانتان باشید و از همان ابتدا هدفتان فروش در بازار های جهانی و انبوه نباشد. اطلاعاتی که شما باید در گام دوم از مرحله ی اول جمع آوری کنید به شما کمک خواهد کرد که شناخت بهتری بر روی مشتریان خود داشته باشید.
 
هدف تبلیغات خود را این قرار دهید که به کمک رسانه بهترین مشتریان را به سمت خود بکشانید و سپس بر روی جذب مشتریان بیشتر تمرکز کنید. برای مثال اگر شما کسب و کاری با موضوع فروش تجهیزات کامپیوتری به شرکت های کوچک دارید، شما باید در رسانه و وبسایت های مرتبط با کسب و کار خود تبلیغ دهید و اگر خواستید دامنه ی کاری خود را به فروش تجهیزات کامپیوتری به منازل گسترش دهید، میتوانید سر پیکان تبلیغات را به سمت صاحب خانه ها نشانه روید. همزمان با رشد کسب و کار شما یاد خواهید گرفت که چه رسانه ای برای کسب و کار شما کاربردی تر است.
  • تبلیغات چاپی

در واقع میتوان تبلیغات چاپی را مادر تمامی تبلیغات امروزی دانست. تبلیغات چاپی قدیمی ترین نوع از تبلیغات است که از سالیان دراز تا به امروز وجود داشته است و هنوز نیز رواج دارد. اما تبلیغات چاپی مزایا و معایبی نیز دارد. مهم ترین حسن تبلیغات چاپی این است که تبلیغات شما در تیراژ های بالا منتشر میشود و احتمال دیدن شدن آن نیز بیش از انوع دیگر تبلیغات است. اما از معایب تبلیغات چاپی میتوان به زمان کم آن اشاره کرد. در واقع محصول شما فقط تا 24 ساعت میتواند در جلوی چشم مردم باشد و روز بعد مردم اقدام به خرید روزنامه ای جدید میکنند. یعنی اگر شما در روز شنبه تبلیغ بدهید، آن را در روز یکشنبه یا دوشنبه نخواهید دید و اعتبار آن تنها 24 ساعت است.
همانطور که میدانید هیچ کس دوست ندارد اخبار دیروز را امروز بخواند. بنابراین اگر شما میخواهید تبلیغاتتان همیشه جلوی چشم باشد میتوانید به مدت 1 هفته یا بیشتر تبلیغات چاپی یک روزنامه یا مجله را اجاره کنید. فراموش نکنید که گرفتن بازخورد از تبلیغات چاپی نیاز به زمان دارد و اگر در پاسخ اولیه از تبلیغات کمتر از حد انتظار شما بود، عصبی نشوید.
اما نوع دیگر تبلیغات چاپی، بخش ویژه ای است که در هر مجله وجود دارد. استفاده از این بخش به شما امکان میدهد تا طیف های مختلفی از مردم را هدف بگیرید. یکی دیگر از مزایای تبلیغات در مجلات، به ویژه ماهنامه ها، این است که تبلبغ شما برای مدت بیشتری ماندگاری دارد، زیرا ماهنامه ها ماه به ماه منتشر میشود و نه روز به روز. بنابراین با تبلیغ در یک ماهنامه ممکن است شما تا چهار ماه تبلیغ شما جلوی چشم خوانندگان آن ماهنامه قرار بگیرد.
برای دیدن عکس در سایز واقعی خود یعنی 870 در 1181 پیکسل ، اینجا کلیک کنید .
[تصویر:  18.jpg]
علاوه بر مزیت زمان بیشتر، معمولا خوانندگان زمان بیشتری را صرف خواندن یک ماهنامه یا مجله میکنند تا روزنامه. بنابراین برای آگهی شما شانش بیشتری وجود دارد. جالب است بدانید اولین تبلیغ چاپی در جهان متعلق در سال 1478 چاپ شد و متعلق به مردی انگلیسی به نام ویلیام کاکستون بود که در آن مردم را تشویق به خرید کتابی در مورد قوانین مذهبی میکرد. دکتر محمدی نیز پیشینه ی تبلیغات چاپی در ایران را مربوط به دوره ی ناصر الدین شاه قاجار میداند. اولین تبلیغ چاپی در ایران متعق به تاجری فرنگی به نام “موسیو روجیاری” بود که درشماره ششم روزنامه وقایع اتفاقیه چاپ شد.
  • تبلیغات رادیو و تلویزیونی

تبلیغات رادیو و تلویزیونی نیز پا به پای تبلیغات چاپی پیش آمده امده اند اما با این تفاوت که همیشه و در هر زمان تاثیر و میزان اثرگذاری خود را حفط کرده اند. این روزها با توجه به اینکه قیمت تبلیغ تلویزیونی در رسانه ی ملی به بسیار بالاست میتوانید از کانالهای استانی یا رادیو برای تبلیغ محصول خود استفاده کنید. البته اگر وسعتان به تبلیغ در صدا و سیما میرسد که دیگر هیچ.!
برای موفقیت در تبلیغات رادیو و تلویزیونی این مهم است که درک درستی از بازار داشته باشید تا مقدار سرمایه تان برای تبلیغات و بازاریابی به هدر نرود. در ابتدا برای خود معلوم کنید که هدف شما از این تبلیغ چیست و بعد بودجه ی تبلیغاتی خود را بصورت معقول تعیین کنید. هزینه ی تولید تجاری تبلیغ یکی از بزگترین دغدغه ها برای کمپانی های مختلف است و بسته به زمان تبلیغ شما و افرادی که در ان تبلیغ بازی میکنند، هزینه ی تولید تجاری شما میتواند متفاوت باشد. درحالی که در صورت تبلیغ در رادیو، شما فقط هزینه ی گوینده که مبلغ بالایی هم نمیشود و هزینه ی حق پخش که از تلویزیون کمتر است را پرداخت میکنید.


بسط و اجرای یک کمپین بازاریابی موفق

یک برنامهی جامع بازاریابی چیزی نیست که زیر دوش حمام به فکر شما بیاید. برنامههای موفق بازاریابی با انجام تحقیقی دقیق، تفکری قوی و متمرکز بر جزئیات، اجرائی منحصر به فرد و سریعتر از دیگران، همراه با ایدهای شایسته، امکانپذیر است. برنامه ریزی برای یک کمپین بازاریابی مانند ایمیل مارکتینگ با فهمیدن موقعیت شما در بازار شروع شده و با تعیین برنامههای جزئی تبلیغاتی پایان مییابد و حتی ممکن است شما تصمیماتی در مورد متحدالشکل کردن لباسها، لوازم اداری مورد استفاده، دکور دفتر و شبیه اینها را در برنامهی بازاریابی خود ببینید. نگهداشتن برنامهی در ذهن نیز ایدهی خوبی نیست؛ برای ایجاد تغییرات مورد نظر بهتر است اتاق کار خود را ترک کنید چرا که هیچ برنامهای نمیتواند بهصورت محدود و بسته، به شکلی عالی اجرا شود. همچنین شما اگر میخواهید رشدی پایدار بهدست آورید، بایستی توان ایجاد تعهدی کامل برای اجرای برنامههایتان یا زیرشاخههائی از آن را در آینده داشته باشید.
بازنگری در برنامهی بازاریابی
بازارهای رو به گسترش نه تنها به طرحهای تجاری قوی نیاز دارند بلکه، به طرحهای قوی بازاریابی نیز نیازمندند. قدمهای بازنگری در طرحهای بازاریابی شبیه به هم هستند؛ مثلاً با روشی مشابه قبلی شما نخواهید توانست به بازارهای جدید و مشتریان جدید برسید. البته معنی این جمله این نیست که یک صفحه آگهی کامل در مجلهی والاستریت ژورنال یا ۶۰ ثانیه تبلیغات تلویزیونی در طول یک برنامهی پر بیننده داشته باشید. حتماً همانند بسیاری از شرکتهای کوچک شما هم به رشد بهوسیلهی فعالیت در یک بازار مطمئن و نه پوشش و فروش به تمام قسمتهای بازار علاقه دارید. با وجود این، سن و درآمد، علائق و سایر اطلاعات مشتریان به شما خواهد گفت که چه رسانهای میتواند به آنها دسترسی پیدا کند. مسیرهای مستقیمتر و کمعرضتر ممکن است شما را به بهترین مشتریان برساند، سپس به تدریج عریضتر کردن آن شما را به مشتریان جدید خواهد رساند. بهعنوان مثال اگر شما فروشندهی لوازم شبکهی کامپیوتر به شرکتهای کوچک بودید ممکن بود در مجلهی کارآفرین تبلیغ کنید که یکی از بهترین مجلههای تجاری در حوزهی کامپیوتر است و اگر شما قصد داشتید بازار را بین کاربران خانگی شبکه نیز گسترش دهید بایستی رسانههای هدفمند خانگی را نیز به آنها اضافه کنید. همانند جنبههای مختلف اجرای یک تجارت، بازاریابی هم با یک سعی و خطای قابل اندازهگیری مرتبط است. سپس در شرایط تجاری رشد، باید به سرعت متوجه شوید که کدام رسانهی تبلیغاتی بیشتر اثربخش است و به مشتریان بیشتری دسترسی مییابد.
تبلیغات چاپی
آگهیهای چاپی زیربنای فعالیتهای تبلیغاتی هستند. در گروههای مختلف تبلیغات چاپی سه وجه اساسی وجود دارد:
۱. شما نیاز به بازشناسی خدمات و محصولاتتان دارید؛ شرح خصوصیات و مزایای محصولات و خدماتتان، تمرکز و توجه به چگونگی ایجاد تفاوت با رقبا، تمرکز بر خصوصیات کلیدی مثل قیمتگذاری خدمات، توزیع و جایگاهیابی از مهمترین اصول این کار به شمار میآیند. به عبارت دیگر دانستن اینکه حالا شما قصد دارید چه چیز را بیشتر بفروشید و چرا بیشتر مردم قصد خرید آن را دارند، بسیار مهم است.
۲. توجه به قسمتهای مختلف بازار که میخواهید شرکت و محصولات خود را آنجا معرفی کنید و برای محصولتان ایجاد تقاضا کنید. تعیین اینکه چه دستهای از خریداران تمایل بیشتری به خرید محصولتان دارند و بعد تعیین و دستهبندی مشتریان هدف از نظر جغرافیائی، سن، جنس، خانواده، درآمد، موقعیت جغرافیائی، سبک زندگی، الگوی خرید، هدفهای خرید و علائق و در نهایت اینکه رشد و پیشرفت کار شما را چه کسی هدایت خواهد کرد.۳. استراتژی لازم را برای خلق پیام ارتباطی مناسب بیافرینید که رشد شرکت را سبب میشود. اینکه مشتریان هدف شما چه میخوانند، چه گوش میدهند و هدفهای پیشبردی آنها را تشریح کنید، همچنین تعیین کنید که آیا میخواهید مردم نام شما را بدانند و یا اینکه بدانند موقعیت مکانی شما کجاست.
انتخاب یک رسانهی مناسب
با تبلیغات در مکانهای مشابه قبلی و با پیام:
اول: روزنامه ها یک وجه مثبت و یک وجه منفی دارند. در وجه مثبت شما میتوانید نتیجهی تبلیغاتتان را خیلی سریع ببینید و وجه منفی آن این است که روزنامه ها معمولاً دارای عمری کوتاه هستند و فقط ۲۴ ساعت عمر میکنند. بنابراین اگر شما در روز چهارشنبه تبلیغات روزنامهای کنید نمیتوانید انتظار داشته باشید که در روز پنجشنبه برای کسی اطلاع رسانی کند. به بیانی سادهتر، کسی نمیخواهد روزنامه ی دیروز را بخواند؛ با این شرایط بهتر است بودجهی خود را برای تبلیغ در بیش از یک شماره اختصاص بدهید تا اگر به برخی از هدفهای شما در اولین تبلیغ پاسخ مناسب داده نشد، ممکن است در دومین یا سومین تبلیغ پاسخ داده شود. در واقع اگر شما به پیام تبلیغاتی خود اعتقاد دارید اگر نخستین پاسخ کمتر از انتظار و خواستهی شماست وحشت نکنید. چاپهای متعدد ممکن است پاسخ بهتری برای شما به همراه داشته باشد.
دوم: نوع دوم از تبلیغات چاپی مجلهها هستند که برای گروههای تخصصی چاپ میشوند. تبلیغات در این نوع از فعالیتهای چاپی به شما اجازه میدهد به گروههای مورد علاقه و هدفهای خاص خود دسترسی پیدا کنید. ویژگی دیگر مجلهها بهخصوص مجله های ماهانه این است که آنها دورهی عمر طولانیتری نسبت به روزنامهها دارند و بیشتر بهصورت جسته گریخته تا ماهها بعد از چاپ خوانده خواهند شد و تبلیغ شما ممکن است بیش از ۶ ماه پس از چاپ نیز نتیجه داشته باشد. به عبارت دیگر مخاطبان زمان بیشتری را با یک مجله سپری میکنند در مقایسه با یک روزنامه. پس بخت بیشتری دارد که آنها به آگهی شما برخورد کنند.
تبلیغات رادیوئی و تلویزیونی:
برخی از کارفرمایان اعتیاد دارند که تبلیغات در رادیو و تلویزیون خارج از محدودهی فعالیت آنهاست. اما با در دست داشتن اطلاعات مناسب، کافرمای یک شرکت کوچک نیز ممکن است بتواند نوعی از تبلیغات تلویزیونی و رادیوئی را پیدا کند که مشتریان هدف بیشتری را پوشش میدهد. کلید این کار آن است که درک روشن و صحیحی از بازار داشته باشید و پول شرکت را در تبلیغاتی صرف کنید که بیفایده نباشد.سخن آخر اینکه اطمینان حاصل کنید میدانید تبلیغات شما چه ذهنیتی ایجاد میکند، بودجهای منطقی تعیین کنید، دیدگاه سایر کارفرمایان را جمعآوری کنید، تبلیغات مورد نیاز نیروهای فروش را مشخص سازید و در نهایت برنامهی تبلیغاتی را اجرا کنید که میتواند رشد مناسب به همراه داشته باشد.

منابع مقاله :
وب سایت بازاریاب آنلاین آموزش بازاریابی و تبلیغات اینترنتی به زبان ساده
وب سایت ماهنامه عصر تبلیغات و بازاریابی
 
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  چگونه نام دامنه ای مناسب انتخاب کنیم ؟ novinmarketing 0 15 09-08-2016، 10:19 AM
آخرین ارسال: novinmarketing
  برندسازی اینترنتی maryamimani 0 62 30-12-2015، 01:15 PM
آخرین ارسال: maryamimani

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان