امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مهندس عمران و بازسازی ساختمان
#1
[تصویر:  full-6-1030x774.jpg]



کلمه مدرن میتواند به تنهائی بیانگر بار معنای نهفته بسیاری از نادانستهها باشد تصور همه بر این است هتلی که از ابتداساخته و یا تجهیز شده تا آخر باید با همان طراحی و دکور و با همان شیوه اداره شود و یک هتل قدیمی نمیتواند مدرن باشد اما هتلها تغییر میکنند و تغییر خواهند کرد. طبیعی است هر چه زمان به جلو میرود همه چیز با شتاب درحال تغییر و بهتر شدن است تکنیکهای مدیریت هتلهای مدرن باید با شرایط متغییر مطابقت داشته باشد همانطور که تکنولوژی و تجهیزات ماشینی سبب تقلیل نیروی انسانی شده و تأثیر عمدهای بر مدیریت و عملکردهای هتل داشته و خواهد داشت. بسیاری از تغییرات الگوی زندگی هر کشوری تحت تأثیر زمان و آثار مدرن واقع میشود. در هر هتل واردین و مسافرین توقع و سلیقههای متفاوت دارند و این بر عهده مدیریت و دیگر پرسنل است که چگونه خواستههای مراجعین را درک کنند و آن را برآورده نمایند.

دلایل گوناگونی وجود دارد. در صنعت هتلداری به خاطر از دست ندادن مشتریان قدیم و جلب میهمانان جدید باید به برخورد خوب و پاکیزه بودن توجه نمایند همچنین باید به نگهداری ساختمان و تأسیسات و تجهیزات آن برسند. زیرا هتلها ۲۴ ساعته مشغول فعالیت هستند و چنانچه برای نگهداری آن کوشش نشود خیلی زود فرسوده خواهند شد، به همین دلیل کوچکترین نقص را باید فوراً برطرف کرد تا هتل همیشه نو و لوکس، باقی بماند. نظر به اینکه یکی از نکات مهم در سودآوری هتلها نگهداری از ساختمان و تجهیزات آن است لازم است کوچکترین نقصی که در ساختمان یا تجهیزات به وجود میآید فوراً تعمیر یا ترمیم شود. آموزش نحوه کارکردن درست با وسایل و تجهیزات هتل به کارکنان نباید فراموش شود. همچنان که مطابق زمان به تغییرات دکور، تجهیزات، تکنولوژی باید توجه کنند. این نکته را نباید از یاد ببرند که نرخ و درجهای که تعیینشده برای وسایل، نو، مدرن، لوکس و خدمات روز اول افتتاح بوده است.

اگر هر ساله هزینهای را برای بازسازی اصولی و منطقی و الویت بندی در تغییرات آن هم از روی برنامه و دید کارشناسی در نظر بگیرند، این سرمایه کلان ملی نه تنها از بین نخواهد رفت بلکه به تعداد مشتریان نیز افزوده خواهد شد. از اغلب هتلداران قدیمی وقتی سؤال شود که چرا به هتل نمیرسید میگویند ساختمان قدیمی است وسایل کهنه است و هر ساله مبالغی خرج میکنیم ولی درآمد نداریم اما صاحبان این گونه هتلها متوجه نیستند به خاطر هزینه نکردن جهت نگهداری ساختمان و بیتوجهی به وسایل و تجهیزات قدیمی و فرسوده از کارکردن در چنین محیطی دلسرد شدهاند و خدمات آنها هم به همان اندازه پایین آمده است و به همین دلیل بیشتر مشتریان خود را از دست دادهاند، در صورتی که از نظر اقتصادی بهترین راه برای کمبود هتل بازسازی و بهبود هتلهای امروزی است به طوری که با امکانات روز همخوانی داشته باشد.
اگر صاحبان هتلهای قدیمی با زمان پیش نروند و بودجهای برای تعمیرات و تغییرات در نظر نگیرند، کم کم به فراموشی سپرده میشوند. این هتل داران با تجزیه و تحلیل و بررسی درست و بودجهبندی اولیه میتوانند به بازسازی هتل به نحو احسن اقدام کنند و چنانچه بازسازی با برنامه و توجه به اولویتها درست انجام شود با توجه به اینکه مدیران چنین هتلهائی، از تجربه نسبتاً خوبی برای دادن سرویس و خدمات مطلوب برخوردار هستند مطمئناً میتوانند مهمانان بیشتری جلب نمایند این مورد یکی از رقابت برانگیزترین جنبههای مدیریت هتل است. البته برای بازسازی باید به نکاتی مهمی توجه کرد، از جمله این که تغییرات در هتلها اساساً نباید فقط در ساختمان انجام گیرد زیرا همانگونه که ساختمان کهنه شده تجهیزات نیز فرسوده و قدیمی شدهاند امروزه ساختمان، تشکیلات و تجهیزات هتل محصول دقت و کنجکاوی مردم میباشد که پیش از پیش به آن توجه دارند اگر دقت کنید هتلهائی که سالها پیش ساخته شدهاند از ترکیب همان طراحی و مبلمان سالهای پیش استفاده میکنند.
گاهی هم به مرور در این مدت اجباراً وسیلهای برای تأمین کسری تجهیزات تهیه کردهاند وسیلهای که به نظرشان جالب آمده به میل خود یا به سلیقه میهمانان هتل خریداری نمودهاند. البته غالب این تغییرات بدون توجه به ویژگیهای تجهیزات هتل، تکنولوژی، فضای موجود و طراحی بقیه وسایل انجام گرفته است. اگر دقت کنیم طی این چندین سال بارها رنگ دکورهای چوبی عوض شده، رنگ دیوار یا سقف، تعدادی از مبل و صندلی تغییر نموده و بخشی از تجهیزات به علت فرسوده شدن کنار گذاشته شده یا بازسازی شده رنگ موکت و طرح آن، روکش مبلمان و رنگ آن و همه این تغییرات گوناگون هیچ هماهنگی با موکت، پرده، اتاق و لابی، رستوران، ندارد و هیچ توجهی نکردهاند که این تعویضها کاملاً با آن طراحی سالها پیش متضاد است. در چنین وضعی هر بخش یک طراحی خاصی را دارد. طراحی و مدل قبل برای همان رنگ و همان موکت، مبل، پرده، رومیزی بوده است و آن زمان رنگ دیوارها، رنگ موکتها، مبلمان و دکورها یکدست بوده اما اکنون اصلاً شباهتی به رنگ و طرح اتتخابی فعلی ندارد. نتیجه این تغییرات شتاب زده چنین است که هتل کهنهتر، قدیمیتر و زشتتر جلوه داده میشود.
نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگر بناست موکتهای بخشهای هتل تعویض شود باید ویژگیهای همان بخش را داشته باشد اهمیت رنگ موکت را نباید از نظر دور داشت زیرا رنگ موکت یک عامل مهم متحدکننده برای نمایش حوزه و محیط دید و آنچه که در آن محدوده به چشم میخورد تلقی میشود یعنی کنترلکننده اتمسفر مجموعه ساختمان، اشیاء و وسایل دیگری است که در آنجا متشکل شده است. بنابراین رنگ موکت باید معقولانه و با دقت و تأمل انتخاب شود. چنانچه قبلاً موکت ضد آتش نبوده یا الکتریسته ایجاد میکرده یا در شستشو ایجاد بوی نامطبوع مینموده باید در خرید جدید این عیوب را برطرف کنیم شایسته است برای انتخاب موکت محلهای پر ترافیک انتخاب درستی داشته باشیم آنگونه که دوام و زیبائی بیشتری داشته باشد همچنین اگر رویه مبل ضد آتش نبوده یا به راحتی قابل شستشو نبوده در خرید جدید باید توجه شود که رویههای تازه دارای ویژگیهای خاص خود باشد. اصولاً بهتر است موکت، پرده، رویه مبل و صندلی همزمان تعویض شود تا هماهنگی از نظر رنگ و جنس به وجود آید.
موقع بازسازی بهترین زمان برای انجام و نوسازی آنچه قبلاً پیشبینی نشده یا غلط انجام شده میباشد مثل: سیم کشی برق، تلفن، پیچ، سنسور آتش، کابل شبکه کامپیوتر، آنتن مرکزی، رادیو مرکزی و نکات مهم و ضروری دیگری که برای آن هتل بهخصوص، لازم است انجام شود. همچنین برای هر تغییری در اتاقها، راهروها، لابی، رستوران، رسپشن، انبار، آشپزخانه و اصلاح وسایل نصب شده بهترین موقعیت است که با هزینه کم عیوب آنها اصلاح شود. ضمناً نباید فراموش کرد برای صرفهجوئی تا جای ممکن هر گونه خریدی از دست اول انجام گیرد.
در بسیاری از بازدیدهائی که از هتلها داشتهام اکثر هتلهای قدیمی به علت اینکه لولهکشی هتل فرسوده بوده برای ترمیم مجبور به تعویض همان تعداد از کاشی حمامها شدهاند البته هر جا به شکلی کاشیهای شکسته شده را تعویض نمودهاند. چرا که آن نوع کاشی در بازار نبوده و مقرون به صرفه هم نبوده که تمام کاشیها را عوض کنند بنابراین سعی نمودهاند شبیه و رنگ همان کاشی ولی با طرحی دیگر نصب نمایند که بسیار زشت و بدنما شده در صورتیکه در چنین مواقعی میتوان به جای تعویض کلیه کاشیها چند کاشی دیگر از همان محل را مثلاً به صورت + یا – یا L یا H یا هر شکلی که ممکن است زیباتر شود ایجاد کرد (بستگی به تعداد کاشی که شکستهاند) و آن قسمت را با نصب کاشی رنگ متضاد ولی هم اندازه ترمیم نمود به طوری که خود نوعی طراحی در قسمتی از حمام دیده میشود کمتر کسی فکر میکند به خاطر ترکیدگی لوله و ترمیم شده است. در حرفه هتلداری برای هرکاری و هر تعمیر و ترمیمی نیاز به نوع آوری و ابتکار میباشد و این نوعآوریها باعث کمشدن هزینه و زیبائی میشود بنابراین باید برای بازسازی هتل از قبل برنامه نوشت.
این برنامهریزی نوع فعالیت هتل، تجدید و نوسازی، نحوه رزرو هتل و نوع خدمات تأیید شده، کالای تأیید شده و ایدههای جدید در مورد طرحی که ترتیب داده شده را روشن خواهد کرد (تاریخ شروع بازسازی و خاتمه، چگونه و از کجا باید شروع نمود؟ چه کار میخواهیم بکنیم؟ چه کارهائی باید انجام شود؟ چه تغییراتی میخواهیم در معماری انجام دهیم؟ چه تحولی روی سیستم و گردش کار و تعداد پرسنل؟ و چه تعویضهائی روی تجهیزات باید انجام شود؟ و کدامها برای آسایش و جلب مشتری مهم است؟ و کدام برای زیبائی در طراحی؟ کدام برای بالا بردن بازده و کمکردن هزینهها؟ در نهایت برنامهریزی که مشخص شد ممکن است چنین بودجه لازم را نداشته باشیم ولی بخش به بخش و طبقه به طبقه هرکدام که در اولویت است طی دوره چندین ماهه انجام خواهیم داد و اغلب هم لازم نیست برای اینگونه بازسازیها هتل تعطیل شود بلکه با برنامهریزی دقیق و ساعت کاری صحیح میتوان بدون اینکه باعث سلب آسایش مسافرین مقیم هتل شود بازسازی را انجام داد.
بسیاری از هتلداران قدیمی هر ساله مبلغ زیادی برای بازسازی خرج میکنند، در حالیکه این بازسازی یا تغییراتی که انجام دادهاند به نظرشان صحیح آمده نه تنها در وضعیت هتل فرقی نکرده بلکه بازده کاری نیز پایینتر آمده است، زیرا بدون مشورت با متخصص فن، بدون اطلاع از تکنولوژی جدید، حتی بدون بهکار گرفتن از تجربه خود و بدون برنامه و مشخص نبودن هدف انجام شده است و البته نتیجه مطلوبی هم نمیگیرند و خرجی که انجام دادهاند در ظاهر و بازده هتل نکرده است.

برای بازسازی لازم نیست با خرجهای اضافه و غیر ضروری متحمل هزینه زیادی شویم اگر از دید کارشناسی نگاه کنید با بودجهای کم میتوان به تمام موارد و پیشبینیها جامعه عمل پوشاند. اکنون مدیران هتلها باید تاکتیکها و استراتژیهائی را که قبلاً در اهداف مالی پیشبینی نشده است ترک کنند مدیران هتلها باید هر ساله بودجهای را برای نگهداری ساختمان و وسایل و تجهیزات در نظر بگیرند و این بودجه را جزو درآمد هتل به حساب نیاورند و این تعمیرات و تغییرات هم معمولاً در فصلهای خلوت انجام میشود (Low Season) خرید هر نوع جنس و کالائی و تغییر طراحی و رنگ و بازسازی هر قسمت از هتل و تغییر وسایل هتل بدون مطالعه و از روی شتابزدگی، اقدامی مردود است و عقل سلیم آن را تأیید نمیکند توسل به این دلایل که چون فرصت کم بوده یا ضرورت ایجاب کرده چنین کالائی خریداری شده است یا چون از این نوع یا بهتر از آن نایاب بوده آن را خریدهایم عذری نامقبول است و از شتابزدگی و نداشتن اطلاعات و نبودن طرح و برنامه صحیح حکایت میکند.
تحمل هزینههای از این گونه شرط خردمندی نیست و دلایل وعلتهای دیگری هم میتوان در زمینه بروز چنین اشتباهها بیان نمود که از گنجایش این مقاله بیرون است، امید است هتلهای قدیمی با مخارج اندک به بازسازی درست و صحیح هتل اقدام کنند و بتوانند در عرصه رقابت با هتلهای جدید و مدرن به خدمات با کیفیت مطلوبتر بپردازند. هتلها باید با بازسازی و تغییراتی که انجام دادهاند و وسایلی که اضافه کردهاند اگر هم به درجه بالاتر نرسیدهاند و نرخ بالاتری دریافت نداشتهاند، مسافرین این احساس را داشته باشند که در هتل درجه پایین سکونت داشتهاند ولی خدمات و سرویسدهی یک هتل درجه بالاتر را داشته و این یک موفقیت است.
راهاندازی هتل کار پیچیدهای است که به برنامهریزی دقیق و حساب شدهای نیاز دارد و جزئیات کار به دقّت و توجه غیرقابل تصوری محتاج است. به طور مثال، مشاور (متخصص هتلداری) هنگام احداث ساختمان، اندازهها و فاصلههای در نظر گرفته شده را باید مد نظر داشته باشد و نوع سیستم رزرو هتل و گردش کار را کاملاً بررسی نماید. او باید مشخصات کامل برنامه نرمافزاری که نصب خواهد شد را بداند و همچنین محل استقرار کامپیوترها و پرینترها و محلServer و UPS، تعداد و محل و نحوه قرار گرفتن کامپیوترها و پرینترها و case کامپیوتر روی میزهای رسپشن، صندوق، اطلاعات، و کلیه بخشهای هتل و تعداد آنها را بداند که بتواند به دقت بررسی کند.
محل ساعت حضور غیاب پرسنل و ارتباط آن با کامپیوتر و فاصله کامپیوترها را بداند تا بتواند سیستم کامپیوتری تحت شبکه LAN که با چه توپولژی انجام خواهد شد را تعیین کند و آن وقت مشخصات کابل شبکه را اعلان نماید در صنعت هتلداری هر نوع کالائی که برای هتل مورد نیاز است باید از نظراندازه، طرح، مدل، کیفیت کالا و مشخصات آن مورد ارزشیابی قرار گیرد. وقتی مشخصات کامل نرم افزار، ارتباطات معماری، فاصله بخشها و نوع تجهیزات، مشخص شد در واقع سیستم و گردش کار هتل مشخص خواهد شد که در این صورت نیاز هر بخش را از نظر تعداد پرسنل ووسایل می توان تعیین نمود و ارتباط بین بخشها که کدام بخش از نظر دسترسی باید نزدیکتر به بخشی باشد که با سایر بخشها بیشتر در ارتباط است و این نکته که آیا فضای درنظر گرفته شده کافی است یا خیر را نباید فراموش کرد.
هتلها دارای ساختمان پیچیده هستند زیرا تنوع مراجعین و استفادهکنندگان متفاوت است و از هر قشر و جامعهای برای صرف غذا،شرکت در میهمانی، سیمینارها، استفاده از امکانات ورزشی و ملاقاتها از آن استفاده میکنند. بهای زمین روز به روز در حال افزایش است و در شهرها برای ساخت هتل مجبور به صرف هزینههای زیادی خواهیم بود. قبل از ساخت هتل باید بدانیم کدام یک از انواع گوناگون هتل قرار است ساخته شود و در چه سطح و درجهای؟ چه نوع سرویس یا امکانات رفاهی باید درآن ارائه شود؟ چه قشری ازجامعه را باید جذب کند؟ بیشتر بر کدام یک از فعالیتهای عمومی باید تأکید کرد. (رقبا و نیازهای شهری که درآن هتل ساخته میشود.)
در زمان طراحی داخلی باید اتاقها نشان دهنده ادامه سبک و طراحی کل هتل و یادآور فضاهای عمومی آن باشد و به دلیل تعداد زیاد اتاق باید طرحی ارائه نمود که مسایل اقتصادی، نظافت، مقاومت در مقابل آتش در نظر گرفته شود. بهتر است یک اتاق به عنوان نمونه قبلاً با کلیه تجهیزات و طراحی که در نظر گرفته شده ساخته شود که مناسب بررسی بودجه و طرح باشد.
میهمانان هتل معمولاً بیشتر به اتاقهای خواب و دستشوئیهای آنها، رستورانها و لابی توجه میکنند و به همین دلیل هر گونه نقص یا کاستی در طراحی و تجهیزات آنها برای میهمان مشخصتر و برجستهتر مینماید.
در طراحی، بهتر است رستوران را در جائی پیش بینی نمائیم که ضمن استفاده از فضای لابی، هم سطح یا با اختلاف حدود۵۰ سانت با لابی باشد تا مشتریان ضمن رفت آمد از لابی رستوران را هم ببینند، این طرح باعث خواهد شد که فضای رستوران و لابی بزرگتر جلوه نماید. در هتلهای گردهمائی لابی را بزرگتر در نظر میگیرند و فضاهای پشتیبانی عمومی نظیر تلفنهای عمومی، توالت و دستشوئیها، محل نگهداری پالتوها در نزدیکی سالنها در نظر گرفته میشود.
پیش فضای بین آشپزخانه و رستوران یکی از ضروریات است، این فضا باعث میشود ضمن اینکه گارسنها کمتر به آشپزخانه وارد شوند، دسترسی آنها به رومیزی، سس، ظروف تمیز، توستر نان، یخ و . . . به راحتی امکانپذیر باشد و از ورود سر و صدای آشپزخانه به رستوران هم جلوگیری شود. و نباید فراموش کرد آشپزخانه باید همسطح رستوران قرار داشته باشد. در آشپزخانه محل نصب و قرارگرفتن ظرفشوئی، بارکر،آمادهسازی، سردخانه، بوفه، خدمات روم سرویس قنادی، فرها، کبابپز، دمکنها، سالا ماندر، بن ماری، بشقاب گرمکن، ظروف شسته شده، دیگ و قابلمه و . . .
باید از قبل طوری پیشبینی و نصب کنند که از شانه به شانه شدن پرسنل جلوگیری شود در طراحی قسمت انبار که نزدیک سردخانهها قرار دارد بهتر است محل کمپرسورهای سردخانه در محل دیگری (فضای باز) قرار گیرد که از نظر تعمیرات و سر و صدائی که ایجاد میشود مزاحمتی ایجاد نکند و در ضمن Receiving Area یا بارانداز در نزدیک انبارها بسیار ضروری است با این کار نیاز کمتری به پرسنل خواهد بود. در هتلهای Bungalow (ساختمانهای پراکنده) بهتر است محل پارکینگ اتومبیلها طوری طراحی شود که صدای اتومبیلها مزاحمتی برای اتاقهای دیگر که نزدیک هم ساخته شده نداشته باشد. همین طور محل دفع زباله یا کوره زباله سوز جائی طراّحی شود که رفت و آمد کامیون و بردن زباله مشکلاتی برای میهمانان به وجود نیاورده و بوی زباله در فضا پیچیده نشود.
معمولاً برای سالن جشنها یک سالن قبل از ورود به سالن اصلی (انتظار) پیش بینی میشود که چنانچه برای کنفرانس یا سمینار در اختیار گذاشته شد موقع استراحت بتوانند در این سالن پذیرائی مختصر ارائه داد و بهتر است سالن جشنها در جداگانهای نیز به بیرون داشته باشد در تمام سالنها باید Pantry هم سطح و در یک طبقه با سالنها قرار داشته باشد و اگر سالنهای مختلف هتل در محلی قرار گیرد که یک لابی یا پیش فضای مشترک در نظر گرفته باشند،ضمن اینکه از هزینههای معماری و فضاهای اضافی جلوگیری شده، در انرژی، تجهیزات و پرسنل نیز صرفهجوئی و کارها به درستی انجام خواهد شد در ضمن فضای محل هواساز برای سالنها نباید فراموش شود.اگر در هتلی، سالن نمایشگاه در نظر بگیرند، باید اتاقهائی را نیز جهت رزرو هتل برای جلسات تجاری در نزدیکی سالن در نظر گرفته باشند. ضمن اینکه پریز برق و تلفن در هر۴ متر در این سالنها پیشبینی شود، محل اتصالات آب و فاضلاب جعبه آتش و محلی برای ارایه نوشیدنی و غذای سرد را نیز نباید از نظر دور داشت. در طراحی سالنها بیشترین جائی که در دید مشتریان قرار میگیرد سقف رستوران است که باید زیبا باشد و حدود هر۴ متر یک بلندگو قرار داده شود. دیوار سالنها حداقل هر۳ متر یک پریز برق و محل استقرار صندوق، پریز برق و تلفن و کابل شبکه در محلی دیگر از سالن و پریز تلفن عمومی برای میهمانان را نباید فراموش نمود و همینطور سیم کشی برق اضطراری برای بخشهای مختلف هتل(در سالنهای کنفرانس علاوه بر پریز برق باید محل اتصال میکروفون در نظر گرفته شود.)برای تعداد صندلیهای سالن رستوران حدوداً بین۵۰% تا۸۰% تعداد اتاق خوابها را در نظرمیگیرند که بستگی به درجه و موقعیت محلی هتل خواهد داشت.هرچند ممکن است مسافران از فضاهای ورزشی، کم استفاده کنند اما این انتظار را دارند که هتل محل اقامت این امکانات را داشته باشد. برای سوددهی این اماکن میتوان این امکانات را در اختیار اهالی منطقه گذاشت (استخر، سونا، زمین تنیس، تنیس روی میز و . . .) کلید یک واحد مستقل یعنی آنچه نشانگر کل تعداد واحدهای اتاق خواب مستقل و قابل فروش میباشد. سوئیتی که دارای یک اتاق نشیمن و دو اتاق خواب است در صورتی که اتاق نشیمن دارای یک سرویس کامل و مستقل و یک مبل قابل تبدیل شدن به تخت باشد و دو اتاق دیگر هر یک به تنهائی دارای تخت و سرویس کامل و مستقل باشد که بتوان هراتاق را به طور مستقل اجاره داد ۳ کلید در نظر گرفته میشود. برای قسمتهای پشتی هتل معمولاً حدود ۱۵ تا ۲۰ % از کل زیر بنا را محاسبه میکنند.

ابعاد و اندازه اتاقها
۱. اتاقهای هتل ارزان قیمت مساحت کل زیر بنا از ۲۵ تا ۲۷ متر مربع.
۲. اتاقهای هتل درجه لوکس مساحت کل زیر بنا از۴۰ تا ۴۲ متر مربع.
۳. اتاقهای هتل متوسط مساحت کل زیر بنا از ۲۷ تا۳۰ متر مربع.
۴. اتاقهای هتل درجه یک مساحت کل زیر بنا از ۳۵ تا ۳۷ متر مربع.
۵. اتاقهای هتل یک ستاره تا دو ستاره بسیار ارزان قیمت مساحت کل زیر بنا از ۱۵متر تا ۲۵ متر مربع.

سوئیتهای مختلف، آپارتمان و انواع اتاقهای دیگر با متراژهای بیشتر و متفاوت ساخته میشود. برای گذاشتن دو تخت تک نفره Twin در یک اتاق باید از هر طرف دیوار حداقل نیم متر و بین دو تخت نیز که محل قرار گرفتن پاتختی است حدود۶۰ سانت باید فاصله باشد، بنابراین اندازه یک طرف اتاق باید ۲ تا یک متر برای تخت حساب کرد و دو تا نیم متر کنار تخت و ۶۰ سانت وسط تخت در نتیجه حداقل به۶۰/۳ مترنیازاست، البته اگر در کمد دیواری موازی تختها باشد به اندازه بیشتری نیاز است.

یکی از نکات مهم که ساختمان اغلب هتلها به دلیل محاسبات غلط زیر بنا همیشه نیمه تمام رها شده یا با مشکل مالی روبهرو بودهاند برای اینکه محاسبه نمایند چقدر ساختمان هتل خرج دارد، تعداد اتاقی که در نظرگرفتهاند را ضربدر متراژ اتاق میکنند و میگویند مثلاً ۱۰۰۰ متر زیر بنا متری ۲۰۰ هزار تومان خرج دارد در صورتی که چنین نیست متراژ زیر بنای هتل را نمیتوان از حاصل ضرب تعداد اتاق در متراژ اتاق به دست آورد زیرا فضاهای بسیار دیگری در هتل است که با اینگونه محاسبه درنظر گرفته نشده است.

براساس استانداردها، بایدتعداداتاق را ضرب در۱۰۰ تا۱۲۰ متر نمایند (تریا، رستوران، لاندری، رختکن کارکنان آشپزخانه، سردخانهها، انبارها و تأسیسات و . . .) که بستگی به درجه هتل دارد نیز محاسبه میشود. البته چنانچه هتل درجه پائینتر داشته باشد تعداد اتاق را ضرب در کمتر از ۱۰۰ میکنند که بستگی به درجه هتل دارد برای برآورد کل تقاضا جهت تعداد اتاق میزان اشغال اتاق خوابها در هتل رقیب در سال جاری را میگیریم و بعد تعداد اتاق ضرب در درصد متوسط اشغال هتل ضرب در ۳۶۵ روز. عدد به دست آمده نشان دهنده میزان زیر بنای مورد نیاز برای اتاقهای خواب در یک سال است.

ـ بعضی از اندازهها که باید رعایت شود:
۱. اندازه ارتفاع درهای ورودی اتاقهای هتل ۲ تا ۲۰/۲.
۲. ارتفاع سقف اتاقها ۸۰/۲ تا ۳ متر.
۳. ارتفاع پلههای که مسافر تردد میکند ۱۶ تا ۱۸ سانت.
۴. ارتفاع پله تردد کارکنان ۲۰ سانت.
۵. ارتفاع سقف آشپزخانه هتل نباید کمتر از ۵ متر باشد.

نقش مشاور
مشاور وقتی میتواند سیستم درستی ارایه بدهد که راههای سرعت در کار، خدمات، شناخت کامل از معماری، تأسیسات و مدیریت هتل و مشکلات هتلداری را کاملاًً لمس کرده باشد. کسی که به عنوان مشاور هتلداری برای هتلی مشغول به کار میشود، باید از اندازه اتاقها، آشپزخانه، پنتری، تختها، ملافه، روبالش، نوع و نصب آسانسور و ویژگیهای آن، نوع دستگاه تلفن و ویژگیهای آن، نوع موکت خلاصه ویژگیهای کلیه تجهیزات و وسایل هتل و اندارههای استاندارد و نرمافزارها و سختافزارهای جدید و مختلف و قابلیتهای سیستمهای نرمافزاری و شبکه LAN، سیستم گردش کار، حتی رنگ لولههای تأسیسات هتل و استاندارهای آن کاملاً آگاه باشد. به عبارت دیگر در تمام قسمتهای هتل چه از نظر فنی مهندسی، معماری، طراحی، نرمافزاری و سختافزاری کامپیوتر و خلاصه کلیه قسمتها سر در بیاورد تا بتوان هتلی بدون نقص ساخت و مشاور هتلداری باید تمام اتفاقاتی که ممکن است در هتل پیش آید پیشبینی نماید.
[تصویر:  66578-BigPic.jpg]
طراحی و ساخت و ساز هتل
امروزه به خاطر پیشرفت تکنولوژی در اداره هتلها مدیریت هتل مجبور به استفاده از روش و سیستمهای جدید و ابتکاری میباشد و باید قبل از ساخت، متخصص هتلداری تمام برنامههای اداره نمودن با سیستمهای مختلف را از قبل بهطور کامل بداند تا در ساختمان و خرید تجهیزات لحاظ شود موقعیت هتل، ابعاد و تعداد اتاقها، سالنها و اینکه هتل برای چه منظوری ساخته شده است. درجه، و بزرگ و کوچکی هتل و تعداد بخشهای هتل و اندازه آشپزخانه، انبارها، رستوران، لاندری، رختکن، غذاخوری کارکنان و . . . از این موارد میباشد. در طراحی کافیشاپ و رستوران بهتر است ضمن اینکه در یک طبقه و هم سطح قرار میگیرند آشپزخانه طوری طراحی شود که بتوان به هر دو بخش خدمات داد، این کار سبب میشود که در متراژ زیر بنا، تعداد pantry (آبدارخانه)، وسایل و تجهیزات، تعداد پرسنل آشپزخانه، قفسهها، تأسیسات، مصرف انرژی، صرفهجوئی شده و از نظر سرویسدهی راندمان بهتری داشته باشد.

پیشبینی فضای قبل از رستوران (بین آشپزخانه و رستوران) را حتماً باید در نظر گرفت (به دلیل وجود سرو صدا، بوی آشپزخانه، رفت و آمد کمتر گارسنها به آشپزخانه، وجود سسها، نان، دستگاه یخ ساز، ظروف تمیز، رومیزی و . . . در این محل) نکته دیگری که باید بر آن توجه داشت این است که در ساختمان هتل باید بخشهای دور از دید میهمان (بخش پنهان هتل) را طوری طراحی کرد که کارکنان این بخشها بدون اینکه از فضاهائی که محل عبور میهمان است (بخش آشکار هتل) رفت و آمد کنند، بتوانند به کلیه بخشها دسترسی داشته باشند. باید ساختمان هتل به گونهای طراحی شود که با توجه به فضا، تجهیزات و تأسیسات از کمترین تعداد پرسنل استفاده شود.

رستوران هتلها باید آمادگی پذیرائی مطلوب از حداکثر میهمان را داشته باشند، اگر چه ممکن است این کار نیز فقط ۵ یا ۶ بار در ماه باشد. هتلها میتوانند چندین رستوران داشته باشند که هر یک دارای سبک منحصر به فرد خود میباشد و این سالنها بهتر است از اتاقهای خواب فاصله داشته باشند. اصولاً کلیه اماکن عرضه نوشیدنی و غذا باید راحت و مستقیم به آشپزخانه و انبار یا آبدارخانه داشته باشد که بتوان سرویس و پشتیبانی آنها را تأمین نمود. (برای کافی شاپ و رستوران نمایشی باید حتماً هود پیشبینی نمایند) سرو صبحانه معمولاً در هتلها مشتری زیادی دارد بهخصوص در هتلهائی که قیمت اتاق با صبحانه میباشد (American Plan) اگر قرار است روم سرویس (Room Service) سرو صبحانه را انجام دهد باید در معماری ساختمان پیشبینی گردد و حتماً در آشپزخانه اصلی هتل قسمتی را برای خدمات روم سرویس اختصاص داد.

(در ایران شاید ۳ یا ۴ هتل محلی اصولی برای خدمات روم سرویس در نظر گرفتهاند) امروزه برای آسایش میهمانان و همچنین کاهش هزینهها و افزایش در آمد روم سرویس از دستگاههای اتومات سکهای در طبقات استفاده میکنند. در هتلهای بزرگ در طبقات یا لابی، محلی برای فروش انواع اجناس توسط دستگاههای سکهای (اتومات) از قبل پیشبینی شده که از چند نظر مفید است و ضمن این که در تمام ۲۴ ساعت رضایت میهمانان را جلب میکند از تعداد پرسنل نیز میکاهد.

لازم به ذکر است ارتباطهای معماری و دسترسیهای ساختمان هتل، تعداد اتاقها، بخشها، فضاهای ضروری، موقعیت محلی، نوع هتل و تجهیزات آن و نوع سیستم و گردش کار هتل، تعیینکننده چارت سازمانی یک هتل نیز میباشد و نکته دیگر این که مسأله زیبائی را نمیتوان نادیده گرفت، طرح و نقشهای که هم انواع مختلفی از مشتریان را به خود جلب میکند و هم لازمههای فعالیتی هتل را در بر داشته باشد با توجه به توجیه اقتصادی، یکی از رقابت بر انگیزترین جنبههای طراحی یک هتل است. هر یک از طرحهائی که با هم در تضاد باشند و هزینه تأمین نمودن هر یک از ملزومات ساختمان یا تجهیزات آن سرسامآور باشد باید کنار گذاشته شود.

شرح فعالیتهای هتل باید همچنین شامل یک برنامه کلی برای تأمین کارکنان بخشهای مختلف باشد. در هتلهای تفریحی و تعدادی از هتلهای بینالمللی یا متلهای خارج از شهر، ممکن است لزوم اسکان دادن به کارکنان نیز وجود داشته باشد که باید در نظر داشت. نکته دیگر اینکه باید قبل از ساخت هتل بودجه مربوط را پیشبینی کنند. برای سیستمهای مختلف که بستگی به موقعیت هتل، محل هتل، درجه هتل و بزرگ و کوچکی هتل دارد هزینههای ساخت توسط مجری پروژه در طی مشاوره با متخصص هتلداری و سایر مشاورین بر حسب برنامهریزی فضاهای هتل و مشخصات فنی بودجه ساخت تعیین میشود که معمولاً با تجربیات در پروژههای مشابه مقایسه مینمایند.

بودجه برای تجهیز هتل با در نظر گرفتن بودجه مالکین یا شرکا توسط مشاور هتلداری برآورد میشود و طراح داخلی، بودجهای مطابق با اهداف پروژه پیشنهاد میدهد تا کلیه نکات صرفهجوئی برای ساخت در طراحی و ارتباطات معماری، فضاهای مورد نیاز، تجهیزات با ویژگیهای خاص هر بخش با دقت و پیشبینیهای صحیح و منطقی انجام شود. هتلها میتوانند چندین نوع سالن رستوران داشته باشند که هر یک به سبک منحصر به فرد باشد و نباید فراموش کرد هر یک از نظر طراحی و اندازه، نورپردازی، دکور، تجهیزات، موقعیت محلی، درجه هتل، ویژگیهای خاص خود را میطلبد.

در طراحی هتلهای که رو به خیابان هستند،ضمن اینکه از هزینههای ساختمان باید کاسته شود و نمای ساختمان میهمانان را جلب نماید، باید طوری طراحی شود که از سر و صدای خیابان نیز آسوده باشند و روی تأسیسات (برودتی و حرارتی) نیز تأثیر بگذارد و از پنجرههای دو جداره استفاده کنند در هتلهای گردهمائی برای پذیرائی چند گروه یا یک گروه بزرگ مشتریان باید پیشبینیهای لازم انجام شود و در چنین هتلهائی باید چندین سالن در نظر گرفت. این سالنها باید طوری طراحی شود که یک لابی و آبدارخانه مشترک برای سالنها در نظر گرفته شود.

بهتر است فضای اصلی جلسات و ضیافتها از هم تفکیک شود تا گروههای مختلف بتوانند بدون ایجاد مزاحمت یا تداخل اجتماع نمایند و برای جشنها سالنهائی پیشبینی شود که عاری از ستون باشد. به جا خواهد بود که اگر در قسمتهای که آسانسورها قرار دارند یک لابی مستقل برای آسانسور را در نظر گرفت. این لابی علاوه بر ایجاد یک پیش فضای زیبا باعث خواهد شد میهمانان که در اتاقها مشغول استراحت هستند، از سر و صدای احتمالی میهمانان منتظر آسانسور به دور باشند. (همین طور بهتر است این لابی قبل از ورودی آشپزخانه به رستوران یا کافی شاپ نیز پیشبینی شود.)

مهمترین عملیاتی که قبل از افتتاح با آن معمولاً درگیر میشوند، خرید تجهیزات راهاندازی، ملزومات دادن سیستم برای گردش کار و . . . است. دانستن حجم کار هتل باعث میشود استخدام کارکنان به بهترین نحو انجام شود، متأسفانه در این گونه مواقع اغلب سفارشاتی که از طرف صاحبان هتل یا مدیران بخش (به خاطر فامیل یا آشنا بودن) میشود تا پستهای کلیدی به این افراد خاص که هیچگونه اطلاعی هم از این حرفه ندارند واگذار شود، همین امر سبب خواهد شد هتل موقع افتتاح کاستیهائی را از برخی نظرها در بخشهای گوناگون داشته باشد.

بسیاری از هتلها خیلی قبل از افتتاح که هنوز لازم نیست کارمند استخدام نمایند به خاطر آشنائی دعوت به کار میکنند، ضمن اینکه هزینهای را متقبل میشوند، کارمند تازهکار و بیتجربه برنامهریزی افتتاح هتل را مختل خواهد کرد و یا برای خرید تجهیزات هتل به خاطر بیاطلاعی از ویژگی وسایل هتل یا آشنا بودن با فروشنده یا شرایطی که فروشنده برای فروش کالا پیشنهاد میدهد کارفرما وسایلی انتخاب میکند که به هیچ عنوان به درد هتل نمیخورد و در نهایت مجبور شده که آنها را دوباره خریداری کند.
برای خرید تحهیزات نباید عجله کرد، زیرا ممکن است در طرحها و نقشهها تغییراتی به اجرا در آید، در نتیجه از وسایل یا تجهیزات خریداری شده نتوان استفاده کرد و یا مواردی بروز کند که کارفرما به علت مضیقه مالی در طرح، صرفهجوئیهائی را لازم بداند و بسیاری از برنامهها را حذف کند. مثلاً برای نصب وسایل ثابت مانند تغییر سر تخت یا سیم کشی برق یا ایجاد فضای بهتر باید تغییراتی را ایجاد کرد که اجباراً روی تجهیزات و وسایل که باید خریداری شود میبایست تجدید نظر قرار گیرد. و چنانچه وسایل خریداری شده را به اجبار بخواهند استفاده کنند، پس از افتتاح مدیریت هتل به شدت به زحمت خواهد افتاد.
درخاتمه وقتیکه نوع سیستم گردش کارهتل، ارتباط معماری و دسترسیها، فاصلهها، نوع طراحی، نوع تجهیزات و تشکیلات، تعداد بخشهای هتل و ویژیگیهای انتخاب نرمافزار هتل و . . بسیاری از نکات دیگر مشخص شد میتوان ادامه کار را طبق یک برنامهریزی صحیح انجام داد طبیعی است این نکات نشاندهنده حجم کار در آینده (بعد از افتتاح هتل خواهد بود) که میتوان چارت سازمانی و تعداد پرسنل و شیفتبندی پرسنل را نیز مشخص نمود بیتوجهی به نکات عنوان شده در معماری هتل، ارتباطات، دسترسیها، تعداد وسایل، مدیریت زمانی، سیستم گردش کار، نوع تجهیزات در بخشهای دیگر نیز تأثیر میگذارد که در نهایت برای ادارهکردن هتل با مشکلات جدی روبهرو خواهند شد.
به همین دلیل باید همه امور هتل با پیشبینیهای لازم و درست انجام شود تا بتوان هتلی با کیفیت مطلوب افتتاح کردچون میزان و سطح سلیقه مردم همیشه در حال تغییر است و مردم خدمات و انتظارات بیشتری از هتلها دارند به همین دلیل هتلها روز به روز تخصصیتر میشوند، همانطوری که توجه به سرویس و خدمات میکنند توجه بیشتری به جزئیات دارند که باید در طراحی باید مورد توجه قرار گیرد. امید است نکات بسیار خلاصه بالا برای طراحان و سرمایهگذاران مفید واقع شود. و قبل از طراحی و تجهیز مطالعه دقیقی روی انواع هتلها، انواع اتاقها، انواع رستورانها داشته باشند.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان