امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
روش های طراحی لوگو و اهمیت ان
#1
[تصویر:  221342055478ce49bffbfa12ef6d7fd3.jpg]
روش های طراحی لوگو امروزه برای بازاریابی هرچه بهتر محصولات و خدمات و انتقال پیام بازرگانی به مصرف کنندگان استفاده مي شود.
صاحبان مشاغل در دنیای امروز برای ایجاد ارتباط کار آمد با مصرف کنندگان و بدست آوردن سود مناسب حاصل از فروش محصولات، دغدغه بسیار بزرگی به نام رقابت دارند. مطمئن باشید چنانچه تنها فایده رقابت سازمان ها، خصوصیات خوب محصولات و ارزان قیمتی آنها باشد، شرکت ها تا چندین سال پی در پی سهم مشخصی از بازار هدف را در اختیار خود می گیرند و نمی توانند سهم بازار خود را بالا ببرند، در نتیجه فقط سازمان هایی در بازار هدف می توانند قدرتمند باقي بمانند که با استفاده از شيوه هاي مختلف در ذهن مصرف کنندگان تاثیر گذار باشند و برای خود مشتریان وفادار پیدا کنند.
لازم است بدانيد هر يک از مصرف کنندگان برای انتخاب یک کالا دليل خاصي ندارند و فقط بر پايه ذائقه شخصي خود يک کالا را انتخاب کرده و آن را آزمايش مي کنند و اگر از آزمايش آن کالا راضي بودند ديگر از مشتريان پرو پا قرص آن کالا مي شوند. يقينا شکي نداريم که در همان ابتدا عواملي مشتري را ترغيب به امتحان آن کالا مي کند، با توجه به همين موضوع يکي از اين عناصر ترغيب مشتري و در نتيجه افزايش سهم بازار مناسب برند استفاده از يک لوگوي جذاب است.

در اين مقاله به معرفي انواع روش های طراحی لوگو و تعاريف آنها مي پردازيم:
1- لوگوی هاي تصویری

لوگوهاي تصويري به آن دست از لوگو ها گفته مي شود که با استفاده از گرافيک و احجام و اشکال طراحي مي شوند مثال لوگو المپيک که با استفاده از حلقه هاي رنگي طراحي شده است .
2- لوگوی هاي متنی

لوگوی هاي متنی به آن دست از لوگو ها گفته مي شود که فقط با استفاده از حروف طراحي شده است و هيچ تصويري ندارد. مثال آرم تجاري شرکت مایکروسافت

3- لوگوی متنی – تصویری
لوگوی متنی – تصویری رايج ترين نوع آرم تجاري در ميان شرکت هاست که هم در آنها از گرافيک و احجام و اشکال استفاده شده است و هم حروف نام تجاری در آنها استفاده مي شود مثل آرم تجاري نايک
4- لوگوی شعاری
لوگوی شعاری به آن دست از لوگو ها گفته مي شود که همراه با تصوير و يا نام تجاري شعار سازماني هم استفاده مي شود. مثل لوگو تجاري شرکت نوکیا که شعار ارتباط با يکديگر را در کنار خود دارد.

بسياري از صاحبان مشاغل بزرگ بر اين باورند که، لوگو همان برند است و هر چقدر در طراحي آن از المان هاي ساده، شفاف و روشن استفاده کنيد برقرار ارتباط با مشتري ساده تر و در نتيجه شانس موفقيت در بازار مصرف کنندگان بيشتر خواهد بود. البته بايد بدانيد که هيچ لوگويي در همان روز ابتداي طراحي اعتبار ندارد و به مرور زمان و با توجه به تلاش و کوشش شما در زمينه برندسازي اعتبار و معنا پيدا مي کند و عموما مصرف کنندگان ترجيح مي دهند که از نام هاي تجاري معروف استفاده کنند و نه محصولات بي نام و نشان.

10 نکته لازم الاجرا در خصوص روش های طراحي لوگو جذاب
1- استفاده از اشکال متناسب در طراحي

همانطور که پيشتر توضيح دادم بيشتر سازمان ها از لوگوهاي متنی – تصویری استفاده مي کنند البته اين نوع طراحي لوگو بيشتر در صنايعي نظير خودروسازي و پوشاک ديده مي شود. با استفاده از احجام در طراحي ها مي توان ویژگی های منحصر به فرد نام تجاری را به مشتري آن برند القاء نمود. براي مثال مي توان گفت، هنگامي که از دايره در طراحي لوگو استفاده مي شود مفهوم امنيت، سادگي، راحت بودن و تداوم داشتن به ذهن مشتريان القا مي گردد و يا استفاده از مثلث در طراحي لوگو به منظور القاي مفهوم، قدرتمند بودن، انضباط داشتن، داراي تعادل بودن و پر انرژي بودن است و نکته جالب اين است ، وقتي که از احجام چهارگوش در طراحي لوگو استفاده مي کنيم تصويري که ديده مي شود القا کننده منطقي بودن، با دقت بودن و معتبر بودن است. البته در بعضي بوگوها که مربوط به شرکت هاي خاص و معتبر است از خط منحني هم در طراحي لوگوهاي خود استفاده مي کنند که اين کار به منظور القاي شادي، نشاط و هياهو و تحرک است.

2- یادآورنده نوع کارايي شرکت

در طراحي لوگو و يا آرم تجاري خود از نمادهاي مربوط به صنعت مورد فعاليت استفاده کنيد و از آنها فاصله نگيريد تا مشتريان با ديدن آرم تجاري شما صنعت مورد فعاليت در ذهنشان تداعي گردد البته قبل از استفاده از اين نمادها بايد توجه داشته باشيد که لوگويي را طراحي کنيد که خوب و به ياد ماندني و قابل انتقال باشد و با استفاده از آن وارد بازار هدف شويد و سهمي از آن بازار را به برند خود اختصاص داد. براي مثال چنانچه در صنايع ارتباطي فعاليت داريد شما مي توانيد از کره در طراحي آرم تجاري خود استفاده نماييد تا بتوانيد مفهوم ارتباطات را القا کنيد و يا چانچه در زمينه نشريات فعاليت داريد مي توانيد از نمادهاي قلم و کتاب به گونه شفاف و جذاب در طراحي لوگوي خود استفاده نماييد.

هرگز فراموش نکنيد در کنار استفاده از خلاقيت، مفاهيم ارزشمند را بکار گيريد.

3- خاص باشد

پيش از طراحي لوگوی خود شروع به تحليل و بررسي لوگوهايي که توسط رقبايتان طراحي شده است بپردازيد. اگر لوگوهاي طاحي شده توسط رقبا با استفاده از احجام و رنگ ها بوده و آنها توانسته اند سهم خوبي در بازار به خود اختصاص دهند شما نيز مي توانيد با بهره گيري از همين ايده به طراحي لوگوي خود بردازيد. در اين باره يه شما تاکيد مي نمييم که هرگر به تقليد بي دليل از رقباي حود نپردازيد

4- ماندگار بودن

سعي کنيد که لوگويي به يادماندني براي خود طراحي کنيد. عده زيادي از صاحبان مشاغل بزرگ بر اين باورند که طول عمر يک برند مطمئنا از طول عمر محصولات آن برند بيشتر است، بنابراين چنانچه يک شرکت بخواهد يکي از محصولات خود را از دايره توليد خارج نماييد همواره لوگو آن برند در ميان مشتريان ماندگار است. پس نتيجتا يک لوگو به يادماندني براي محصولات خود طراحي کنيد. به شما توصيه مي کنم که در طراحي سادگي و شفاف سازي را رعايت کنيد تا علامت تجاري شما در ذهن مشتريان معني دار باشد و براي شما و مشتريان يک ارتباط ويژه برقرار نمياد. و لازم است بدانيد، تنها شما هستيد که در کليه مراحل فروش، بازاريابي و توليد بايد به توسعه و ترويج نام تجاري خود بپردازيد تا در اذهان ماندگار گردد

5- طراحي ساده

مهمترين نکته در يک آرم تجاري يک طراحي ساده است هرگز، هرگز و هرگز فراموش نکنيد که شما در نظر داريد نام تجاريتان را در ذهن مصرف کنندگان ماندگار سازيد و نيازي نيست که تمام سازمانتان را در طراحي لوگو ظاهر کيند. يک لوگو پيچيده و ناخوانا هيچ وقت شانس زيادي براي جلب مشتري ندارد و باعث مي شود تا شما در زمينه کسب و کارتان نا موفق گرديد.

6- یک دوست

در دنياي امروز آرم تجاري هر برند به يک دوست براي مصرف کنندگان مبدل مي گردند. به اطرافتان خوب دقت کنید، افراد زيادي را خواهيد ديد که در هنگام معرفی شخصیت خود در خصوص اسامي تجاري مورد علاقه شان صحبت مي کنند، بنابر اين يک ارم تجاري ماندگار باید دوست مصرف کنندگان باشد .لازم است بدانيد، زماني افراد بهاين کار مي پردازند که به آن نام تجاري اعتماد کافي داشته باشند، بنابراين در طراحي لوگوي خود از المان هاي اطمينان بخش استفاده نماييد .

7- جذب کننده با ارزش بالا


هرگز فراموش نکنيد، که یک لوگو هم بايد ساده باشد و هم باید در نگاه مشتري جذاب . اگر مي خواهيد يک لوگو موفق داشته باشيد و با استفاده از آن سهمي از بازار را به خود اختصاص دهيد از المان هاي بشردوستانه استفاده کنيد. تعداد زيادي از شرکت هاي موفق در هنگام معرفی خود از اهمیت ارتباطات مردمي صحبت به ميان مي آورند و با نمايش يک تصویری کوچک، اين ارزش ها را به مشتري القا مي نمايند.

8- طراحي با بهره گيري از رنگها

شما مي توانيد با استفاده از رنگها براي لوگوي خود جذابيت ايجاد نماييد ، فراموش نکنيد که سن افراد بازار هدف را در نظر داشته باشيد تا بتوانيد رنگ درستي براي طراحي لوگوي خود انتخاب کنيد. البته بيشتر صنايع يک رنگ براي يادآوري در ذهن مصرف کنندگان دارند. مثلا در صنایع هوایی، آرایشی و بهداشتی، به گفته منبع موسسات مالی از رنگ آبی استفاده می شود زیرا رنگ آبی در طراحی آرامش را به بیننده منتقل می نماید و در صنایعی نظیر صنایع غذایی، لوازم خانگی و رستوران ها از رنگ قرمز در طراحی ها استفاده می شود تا بتوانند توجه مشتریان را به خود جلب نمیاند، خوب است بدانید که رنگ غالب طراحی های لوگو در صنعت اتومبیل سازی تمام دنیا رنگ طوسی است که حس استحکام و قدرت را به بیننده منتقل می کنند.

9-مناسب برای تبلیغات

یکی از ویژگی های مهم طراحی یک لوگو این سات که مناسب ابزارهای تبلیعاتی شرکت باشد و با آنها تضاد ایجاد نکند. در نظر داشته باشید که شما از لوگو در طراحی کارت ویزیت، پوسترها، بنرها، وب سایت، بروشورها، کاتالوگ ها و …. استفاده می کنید، بنابراین باید لوگویی طراحی کنید که با هیچ کدام از ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی تضاد ایجاد نکند.

10- دارای هماهنگی و انعطاف پذیری در دورهای مختلف زمانی

با گذشت زمان در درون هر سازمان تغییراتی ایجاد می شود و لازم است که با توجه به این تغییراتی لوگو ها نیز توسعه و تغییر پیدا کنند چنانچه لوگویی هماهنکی و انعطاف پذیر برای ایجاد تغییرات جزئی نباشد ممکن است با توجه به تغییراتی که بازار در یک دوره زمانی داشته، شما دیگر موفق نباشید. در ضمن چنناچه لوگویی به صورت انعطاف پذیر طراحی گردد این امکان را به شما می دهد تا چنانچه فعالیت های شما گسترش پیدا نمود به سادگی لوگوی تازه ای با توجه به مشخصات لوگوی قدیمی برای خود طراحی کرده و به نشر آن در بازار بپردازید.
 

 
پاسخ
 سپاس شده توسط motahare


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  لوگو پيك تبليغاتي همشهريان انجمن مخ ها 0 248 16-11-2012، 01:55 AM
آخرین ارسال: انجمن مخ ها
  لوگو شرکت سنگ زیگورات انجمن مخ ها 0 292 16-11-2012، 01:44 AM
آخرین ارسال: انجمن مخ ها
  لوگو تایپ زاگرس انجمن مخ ها 0 260 16-11-2012، 01:36 AM
آخرین ارسال: انجمن مخ ها
  لوگو راه ابریشم انجمن مخ ها 0 215 16-11-2012، 01:05 AM
آخرین ارسال: انجمن مخ ها
  لوگو انجمن مخ ها 0 214 16-11-2012، 01:04 AM
آخرین ارسال: انجمن مخ ها
  کارت ویزیت و لوگو انجمن مخ ها 0 156 15-11-2012، 07:13 PM
آخرین ارسال: انجمن مخ ها

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان